حصارهای ورود مردم به فضاهای دانشگاهی حذف شود


حصارهای ورود مردم به فضاهای دانشگاهی حذف شود

شهردار یزد با اعلام رضایت‌بخش نبودن عملکرد واحدهای واسط میان مردم و دانشگاه مانند دفاتر ارتباط با صنعت، گفت: باید با حذف حصارها اجازه ورود مردم به دل محیط‌های دانشگاهی و امکان آشنایی آن‌ها با اتفاقات درون دانشگاه فراهم شود.

«جمال‌الدین عزیزی بندرآبادی» در دومین همایش ملی معماری فضاهای دانشگاهی که قبل از ظهر امروز سه‌شنبه هفدهم دی‌ماه در دانشگاه یزد آغاز شد، پیرامون ارتباط شهر با فضاهای دانشگاهی تصریح کرد: تاثیر کیفیت فضا در کاربری آن همواره مورد تایید و از الزامات بحث طراحی فضاست و طراحی فضای آموزشی نیز از این مقوله مستثنی نیستند به طوری که همه صاحب‌نظران در تغییر کیفیت آموزشی توافق دارند.

وی افزود: از سوی فارغ‌التحصیلانی که با سطح بالای کیفیت آموزش دیده‌اند می‌می‌توانند بازوان توانمندی برای رشد و توسعه کلیه فعالیت‌های جامعه باشند و از آنجایی که تمام فعالیت‌ها در بستر شهرها رخ می‌‎دهد می‌توان تاثیر نسبتاً مستقیمی بر کیفیت معماری فضاهای آموزشی و نحوه توسعه شهرها را یافت.

وی شهرتاریخی یزد را بستر مناسبی برای آموزش عنوان کرد و گفت: شهرهای تاریخی که پس از گذشت قرن‌ها و پشت سر نهادن حوادث متعدد شکل گرفته و حیات خود ادامه می‌دهند لذا دارای کوله باری از آزمون و خطا و تجربیات مختلفی هستند که در هیچ دانشگاهی در دنیا نمی‌توان همه آن‌ها را شبیه‌سازی کرد و آموزش داد.

این مسئول با بیان این که استقرار دانشکده معماری در بافت تاریخی در ساختمانی با ارزش تاریخی و معماری تجربه موفقی در یزد بوده است، گفت: از این طریق ارتباط مستقیمی میان شهر و فضای آموزشی برقرار شده و اثرات مثبت آن به وضوح در کیفیت آموزشی این دانشکده و جایگاه آن در بین دانشکده‌های معماری کشور قابل تمثیل است چرا که دانشکده معماری را به مدرسه‌ معماری تبدیل کرده و دانشجویان، تمام مبانی نظری و تئوری را در بالاترین سطح ممکن در این فضا آموزش می‌بینند.

عزیزی بندرآبادی با بیان این که بسط این تجربه و گسترش این رویکرد برای سایر دانشکده‌ها و رشته‌های مربوطه می‌تواند نتاریج مطلوبی در برداشته باشد، گفت: از این رو، می‌توان برای تمام رشته‌ها به خصوص رشته‌های علوم انسانی، علوم اجتماعی، فرهنگ و هنر و حتی فنی و مهندسی فضاهای را در شهر پیدا کرد و مناسب استقرار دانشکده‌های مربوطه یا حداقل بخشی از فعالیت‌های آن دانشکده باشد.

وی اضافه کرد: با این رویکرد، دانشگاه به شبکه‌ای از دانشکده‌ها تبدیل شده که در سرتاسر شهر گسترده می‌شوند و با درک نزدیک‌تر و بهتر واقعیات و نیازها، آموزش‌ها می‎تواند به مسیر بهتری برای رفع احتیاجات جامعه هدایت شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، شهردار یزد در ادامه با انتقاد از فاصله گرفتن فضاهای آموزشی موجود از مردم شهر با حصارهای سخت، گفت: تجربه و حس مشترک مردم با دانشگاه‌ها صرفاً به حضور چندساله یکی از اعضای خانواده در این دانشگاه‌ها محدود می‌شود، در صورتی که دانشگاه‌ها می‌توانند به عنوان بخشی از فضاهای عمومی شهر نقش بهتری در رشد و تعالی جامعه داشته و رسالت خود را کامل کنند.

وی با تاکید بر رضایت‌بخش نبودن عملکرد مجموعه‌های واسط میان دانشگاه‌ها و مردم، تصریح کرد: هر چند تشکیل واحدهایی نظیر دفاتر ارتباط با صنعت، دفاتر مشاوره دانشگاه، دفاتر رشد در رشته‌های مختلف و حتی تاسیس پارک‌های علم و فناوری تلاشی برای نزدیک‌تر کردن مردم از بطن جامعه به محیط دانشگاه بوده است اما آنچه که از ارزیابی عملکرد این مجموعه‌ها کسب شده، رضایت‌بخش نیست.

این مسئول در بخش پایانی سخنانش با بیان این که باید با حذف حصارها اجازه ورود مردم به دل این محیط‌ها و آشنا شدن آن‌ها با اتفاقات درون دانشگاه داده شود، خاطرنشان کرد: باید مردم شناختی را از این مجموعه‌ها به دست بیاروند و برای رفع نیازهایشان از دانشگاه بهره ببرند.

شهردار یزد در پایان نیز تاکید کرد: آشنایی با امکانات یک دانشگاه و توانمندی‌های این محیط از یک سو و مطلع شدن از دغدغه‌های مورد بحث در محیط‌های آموزشی از سوی دیگر نیازها و توقعات را واقعی‌تر می‌کند لذا می‌تواند از فاصله گرفتن مردم و نخبگان جامعه نیز جلوگیری و از عواید به نفع ارتقای کیفیت زندگی بهره برد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله جنگنده‌های اسرائیل به مسجدی در غزه/ تشدید عملیات در کرانه باختری