به گزارش ایسنا، حمد بن جاسم، نخست وزیر پیشین قطر در واکنش به شهادت سردار سلیمانی توسط نیروهای آمریکایی در صفحه توییتر خود نوشت: با توجه به تحولات اخیر در منطقه، من تا به این لحظه نیز همانند چیزی که پیش از این گفتم انتظار وقوع جنگ فراگیر را ندارم و انتظار ندارم که ایرانی ها واکنشی عجولانه داشته باشند. بر اساس تجربه ای که از ایرانی ها دارم، آن ها معمولا صبور هستند و به دنبال پاسخی هستند که برای آن ها دستاورد جدید به همراه داشته باشد و در خدمت استراتژی خودشان باشد.

وی در توییت دیگری نوشت: ایرانی ها باهوش هستند و در تصمیم گیری هایشان عجله نمی کنند اما ترس من از تصمیمات کشورهای عربی و خلیج(فارس) است؛ تصمیماتی که همیشه همراه با رخدادها و به صورت عجولانه اتخاذ می شود و تا زمانی که رهبرانشان در جای خود هستند برایشان مهم نیست که این تصمیمات ممکن است به شکست منجر شوند.

نخست وزیر پیشین قطر در توییت دیگری با اشاره به اینکه کشورهای عربی درحالی که تا کنون موضع راهبردی برای حفظ منافع مردم خود اتخاذ نکردند؛ موضعی که در تصمیمات دو طرف متخاصم(ایران و آمریکا) تاثیرگذار باشد، نوشت: به زودی خواهیم شنید که کشورهای عربی و حاشیه خلیج(فارس) در سایه تحولات اخیر نشستی برگزار خواهند کرد؛ نشستی که از همین اکنون می توانم محتوای بیانیه ی آن را پیش بینی کنم، اما من از شرکت کنندگان در این نشست و رهبرانشان می پرسم که ای قوم چه کار خواهید کرد؟

به گزارش ایسنا، پنتاگون، بامداد روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که سردار سپهبد سلیمانی را به دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در فرودگاه بغداد به شهادت رسانده است.

صبح همان روز، خبر شهادت سردار سلیمانی در بیانیه‌ای از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران هم تایید شد.

شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در خصوص این اقدام جنایتکارانه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: جنایتکاران با انتقام سخت منتقمین خون سردار سلیمانی در زمان و مکان مناسب روبرو خواهند شد.

شورای امنیت سازمان ملل نیز چند ساعت پس از به شهادت رسیدن سردار سلیمانی، یک جلسه غیر علنی درباره تحولات خاورمیانه تشکیل داد.