افزایش 40درصدی تولیدات شیلات در طول 40 سال گذشته


افزایش 40درصدی تولیدات شیلات در طول 40 سال گذشته

بندرعباس- ایرنا- سال 57 از مجموع 32 هزار تن تولیدات شیلاتی افزون بر 29 هزار تن صید و 3 هزار تن آبزی پروری بوده که این میزان نشان‌دهنده افزایش 40 درصدی تولیدات شیلات کشور در طول 40 سال گذشته را نشان می‌دهد.

‎رییس سازمان شیلات ایران و معاون وزیرجهاد کشاورزی اظهارداشت: در حال حاضر از یک میلیون و ۲۷۰ هزار تن تولید شیلات کشور، حدود ۵۰۰ هزار تن تولیدات آبزی پروری است.

نبی‌الله خون میرزایی روز سه‌شنبه در بازدید از طرح پرورش ماهی در دریای گرزه شهرستان لنگه افزود: تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصولات شیلاتی، ۸۰۰ هزار تن آبزی پروری و ۷۰۰ هزار تن صید ماهیان به عنوان مهم‌ترین سیاست‌های سازمان شیلات تا سال ۱۴۰۰ یاد کرد.

‎ وی با اشاره به این که آبزی پروری باید در شیلات بیشتر از میزان صید باشد، ادامه داد: در حوزه صید و منابع موجود دریا نباید اشتباه تلخ دریای خزر را تکرار کنیم و بیش از حد به دریا فشار بیاریم.

رییس سازمان شیلات ایران گفت: این سازمان با این وجود به جامعه صیادی دارای مجوز متعهد بوده و برای این آن‌ها برنامه‌ریزی برای صید صیادی پایدار همواره در دستور کار قرار داده است.

خون میرزایی از موسسه تحقیقات علوم شیلاتی به عنوان یک پشتیبان برای فعالیت‌های شیلاتی در کشور نام برد و اظهارداشت: پرورش ماهی در دریا یک روش آبزی‌ پروری نیازمند به دانش و تکنولوژی است.

وی با بیان اینکه مجتمع پرورش ماهی در قفس نیکسا نگین این صنعت در کشور و منطقه است، اضافه کرد: استان هرمزگان توانسته رتبه اول در تولیدات شیلاتی را داشته باشد که این مهم نشان از تلاش‌های صورت گرفته در حوزه شیلات است.

افزایش 40درصدی تولیدات شیلات در طول 40 سال گذشته

معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: خوشبختاته این مهم در مجتمع پرورش ماهی در دریای نیکسا به خوبی محقق شده و می تواند الگویی برای سرمایه گذاری در این صنعت باشد.

خون میرزایی یادآور شد: ظرفیت‌های هرمزگان در حوزه صید از قدیم شناخته شده است و رویکرد جدید سازمان آبزی‌پروری بوده لذا این استان در این عرصه نیز پیشرو است.

‎مدیر کل شیلات هرمزگان نیز با اشاره به ظرفیت‌های خوب استان هرمزگان در حوزه پرورش ماهی در دریا از هرمزگان به عنوان قطب طلایی پرورش ماهی در دریا یاد کرد.

‎محسن یکتاپور ادامه داد: در حال حاضر ۱۱۳ هزار و ۲۰۰ تن ظرفیت پرورش ماهی در دریای هرمزگان وجود دارد.

وی گفت: با پیگیری‌های شیلات هرمزگان در جذب سرمایه‌گذار برای افزون بر ۷۴ هزارو ۱۰۰ تن از این میزان مجوز صادر شده است.

‎‫یکتاپور محدودیت منابع آبی در آب‌های داخلی، کاهش صید برخی از گونه‌های دریایی در جهان، روند صعودی تولیدات آبزی پروری را از عوامل مهم توسعه پرورش ماهی در دریا عنوان کرد.

رییس سازمان شیلات ایران به همراه رئیس موسسه تحقیقاتی علوم شیلاتی کشور هم‌چنین از روند فعالیت‌های پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان در غرب هرمزگان بازدید کرد.

استان هرمزگان با داشتن ۳۰ هزار صیاد، ۲۲ بندرصیادی و صید سالانه بیش از ۲۶۰ هزار تن آبزی رتبه نخست صید ساحلی در کشور را دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آموزش بافت یقه هفت