کاهش قیمت مرغ در بازار


کاهش قیمت مرغ در بازار

عضو هیات‌مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی از افت 900 تومانی قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز قیمت هر کیلوگرم مرغ 12 هزار و 200 تومان است. نوشته کاهش قیمت مرغ در بازار اولین بار در تجارت‌نیوز پدیدار شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، عظیم حجت، عضو هیات‌مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی درباره آخرین تحولات بازار مرغ، اظهار کرد: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۳۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده‌فروشی‌ها ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان است.

او افزود: قیمت کنونی هر کیلو مرغ زنده نسبت به چند روز گذشته به علت نبود کشش بازار، ۵۰۰ تومان و مرغ گرم ۸۰۰ تومان کاهش داشته است.

عضو هیات‌مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: با توجه به شرایط فعلی عرضه و تقاضا پیش‌بینی می‌شود که قیمت مرغ در روز‌های پایانی هفته به روال سابق خود بازگردد.

حجت درباره آخرین وضعیت بازار نهاده‌های دامی، گفت: هم اکنون قیمت هر کیلو ذرت در بنادر ۱ هزار و ۳۵۰ تومان، کنجاله سویا ۲ هزار و ۳۵۰ تا ۲ هزار و ۴۵۰ تومان و ذرت در انبار‌های استانی ۱ هزار و ۶۰۰ و کنجاله سویا ۲ هزار و ۵۵۰ تومان که نسبت به هفته‌های اخیر نوسانی نداشته است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ذرت و کنجاله سویا کماکان به میزان کافی در بازار موجود است، بیان کرد: با توجه به نظارت شبکه دولتی و واردات با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی، واردکنندگان متعهد شدند که نهاده‌های دامی کمترین نوسان را در بازار داشته باشد.

او قیمت فعلی هر قطعه جوجه یکروزه را ۳ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: در حال حاضر نرخ جوجه یکروزه با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار ۱ هزار تومان اختلاف دارد که متاسفانه این اختلاف قیمت در نرخ مصوب ما لحاظ نشده است.

به گفته عضو هیات‌مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با توجه به اختلاف قیمت جوجه یکروزه با نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار از مسئولان ذیربط انتظار می‌رود که در ماه‌های بهمن و اسفند مابه‌التفاوت آن را در قیمت تمام شده لحاظ کنند تا مرغداران با کنترل بازار در ایام پایانی سال دچار چالش نشوند.

حجت با انتقاد از رشد چند برابری قیمت ریزمغذی و واکسن‌ها نسبت به چند ماه اخیر، اظهار کرد: با توجه به آنکه ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به نهاده‌هایی همچون ذرت و کنجاله سویا تعلق می‌گیرد و مابقی نهاده‌ها همچون لیزین، متیونین و سایر مکمل‌ها با حذف آفات وارد می‌شود به همین خاطر قیمت آن در پی نوسانات نرخ ارز نسبت به ماه‌های اخیر رشد داشته که این امر در افزایش قیمت تمام شده تولید تاثیرگذار بوده است.

این مقام مسئول حجم جوجه‌ریزی در واحد‌های مرغداران در ماه دی را ۱۳۰ میلیون قطعه و بهمن ۱۴۰ میلیون قطعه اعلام کرد و گفت: بر این اساس حداقل ۲۲۰ هزار تن مرغ وارد بازار می‌شود که با احتساب مصرف ۱۷۵ هزار تنی در هر ماه شاهد رشد و مازاد ۴۵ هزار تنی تولید برای ایام عید هستیم که با این وجود واردات ضربه مهلکی به تولید می‌زند.

او ادامه داد: بنا بر آمار همه‌ساله میزان مصرف در فروردین به سبب خریداری در ایام پایانی سال از سوی خانوار‌ها کاهش می‌یابد که بدین ترتیب واردات توجیه اقتصادی ندارد.

عضو هیات‌مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی تولید سالیانه مرغ در کشور را ۲ میلیون و ۱۰۰ تا میلیون و ۲۰۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: با احتساب سرانه مصرف ۲۶ کیلو طیور به ازاء هر نفر، نه تنها کمبودی در عرضه نداریم بلکه باید مازاد و نیاز کشور را به بازار‌های هدف صادر کنیم.

حجت مازاد فعلی مرغ را ۲۰۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: این در حالی است که با احتساب ظرفیت بالفعل واحد‌های تولیدی، مازاد مرغ رقمی حدود ۵۰۰ هزار تن و در صورت استفاده حداکثری به بیش از این رقم می‌رسد.

این مقام مسئول گرانی مرغ در ایام پایانی سال را تکذیب کرد و گفت: بنا بر برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته جهت تامین بازار مرغ شب عید، حداقل ۳۰ درصد تولید جوجه یکروزه افزایش می‌یابد به همین خاطر قیمت مرغ در ایام پایانی سال نوسان چشمگیری نخواهد داشت.

خرید تضمینی مرغ در حال انجام است

او با بیان اینکه خرید تضمینی مرغ از سوی پشتیبانی امور دام در حال انجام است، بیان کرد: با آغاز خرید تضمینی مرغ از مرغداران قیمت هر کیلو مرغ ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان افزایش یافت که این امر در کاهش زیان مرغداران و واقعی شدن قیمت‌ها تاثیر گذار بوده است.

عضو هیات‌مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در پایان با اشاره به اینکه نیازی به استمرار خرید تضمینی مرغ نیست، تصریح کرد: اگر قیمت مرغ زنده در محدوده ۹ هزار تومان باقی بماند دیگر نیازی به خرید تضمینی نیست و از این رو بهتر است پشتیبانی امور دام به جای خرید تضمینی در ایام پایانی سال از نیمه دوم فروردین مجدد اقدام به خرید کند تا به سبب جوجه‌ریزی ۱۴۰ میلیون قطعه‌ای مرغداران متحمل زیان نشوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر