برداشت بی‌رویه گیاهان دارویی در اراضی ملی


برداشت بی‌رویه گیاهان دارویی در اراضی ملی

معاون فنی اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان زنجان به بهره‌برداران غیرمجاز برای برداشت گیاهان دارویی در اراضی ملی هشدار داد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان زنجان، جلیل سلطان‌نژاد گفت: استان زنجان با داشتن مراتع در سطح یک میلیون و ۱۳۷ هزار و ۶۰ هکتار دارای گیاهان مرتعی خودرو بوده که برخی از این گیاهان به صورت دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: برخی از بهره‌برداران با برداشت‌های بی‌رویه و غیراصولی علاوه بر آسیب به مراتع موجب کاهش سطح و توان تولیدی این گیاهان شده است.

این مسئول، ریزوم ثعلب، زیره سیاه، ریشه کوکب، پیاز گل نرگس، پیاز گل لاله سرنگون، ریشه‌های ختمی، کاسنی، ریواس وحشی، روناس، زنبق وحشی، کوکب وحشی، شیرین بیان، سنبل الطیب، چله داغی، سورنجان، انواع پیازها، قره‌قات، شقایق، انواع لاله‌ها، سوسن چهل چراغ، ریشه و پوست درختچه‌ها و درختان جنگلی را از اقلام ممنوعه و غیرمجاز اعلام کرد و افزود: این گونه‌ها جزو گونه‌های تهدیدشونده، در حال انقراض و جزو ذخایر ژنتیکی کشور محسوب می‌شود و بهره‌برداری آن‌ها از عرصه‌های منابع‌طبیعی مطلقا ممنوع است.

وی به برخی از اقلام مجاز و مشروط نیز اشاره کرد و گفت: بهره‌برداری از این نوع گیاهان دارویی در قالب کتابچه طرح مصوب کمیته فنی اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان زنجان از طریق انعقاد قرارداد با بهره‌برداران و مجریان طرح‌های منابع‌طبیعی صورت خواهد پذیرفت.

سلطان‌نژاد خاطرنشان کرد: میوه زرشک وحشی، میوه بنه و بلوط، صمغ طبیعی بنه، ترنجبین، سماق، علف گل گاو زبان، آویشن، کاکوتی، گردو و فندق جنگلی، باریجه، آنغوزه تلخ و شیرین، کتیرا، علف چای، گل بومادران، گل کاسنی، گل گندم، گلرنگ، بادرنجبویه، بابونه، پنیرک، بارهنگ، شاتره، اندام هوایی ریواس، موسیر، کنگر، انواع قارچ خوراکی، بذر باریجه و بذر آنغوزه، از جمله اقلام مجاز به منظور بهره‌برداری است که بهره‌برداری از این گیاهان در حد مجاز و مشروط برای مصارف خانگی روستائیان ساکن در منطقه بلامانع بوده ولی حمل و خارج کردن این محصولات از محل، بدون صدور مجوز و گواهی حمل از ادارات منابع‌طبیعی و آبخیزداری ممنوع است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا