مصرف دیفن هیدرامین در بارداری، جنین در خطر است


مصرف دیفن هیدرامین در بارداری، جنین در خطر است

دیفن هیدرامین یک آنتی هیستامین است که اثرات هیستامین شیمیایی طبیعی بدن را کاهش می دهد.

دیفن هیدرامین برای درمان عطسه، آبریزش بینی، آبریزش چشم ها، بثورات پوستی، خارش و سایر علائم سرماخوردگی یا آلرژی استفاده شود. دیفن هیدرامین همچنین برای درمان بیماری حرکتی، برای ایجاد خواب، و برای درمان برخی علائم بیماری پارکینسون استفاده می شود.
دیفن هیدرامین همچنین می تواند برای اهداف مورد استفاده در راهنمای دارو استفاده شود.
هنگام مصرف دیفن هیدرامین، از رانندگی با ماشین و یا انجام سایر فعالیت های خطرناک احتیاط کنید. دیفن هیدرامین ممکن است سرگیجه یا خواب آلودگی ایجاد کند.
اگر احساس سرگیجه یا خواب آلودگی می کنید از انجام کارهای حساس پرهیز کنید. این دارو را برای کودک کمتر از 2 سال تجویز نکنید. همیشه قبل از دادن داروی سرماخوردگی به یک کودک، سوال کنید. مرگ ناشی از سوء استفاده از داروهای سرماخوردگی در کودکان بسیار کم است.
مصرف دیفن هیدرامین در بارداری، جنین در خطر است
نکات قبل از مصرف دیفن هیدرامین
شما نباید از دیفن هیدرامین استفاده کنید اگر به آن حساسیت دارید.
در صورتی که دارای شرایط پزشکی دیگری هستید، از پزشک یا داروساز سؤال کنید، به خصوص اگر:
- انسداد در دستگاه گوارش دارید (معده یا روده)
- انسداد مثانه یا سایر مشکلات ادراری
- کالواستومی یا ایلئواستومی
- بیماری کبد یا کلیه
- آسم، بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) یا سایر اختلالات تنفسی
- سرفه با مخاط، یا سرفه ناشی از سیگار کشیدن، آمفیزم یا برونشیت مزمن
- بیماری قلبی، فشار خون پایین
- گلوکوم
- اختلال تیروئید؛ یا اگر پتاسیم را مصرف می کنید.
مشخص نیست که آیا دیفن هیدرامین سبب آسیب رساندن جنین خواهد شد یا خیر. قبل از استفاده از این دارو اگر حامله هستید، با یک پزشک مشورت کنید. دیفن هیدرامین می تواند به شیر مادر انتقال یابد و ممکن است به کودک آسیب برساند. آنتی هیستامین ها همچنین ممکن است تولید شیر را کاهش دهند. در صورت تغذیه با شیر مادر قبل از استفاده از این دارو به دکتر مراجعه کنید. بزرگسالان سالخورده ممکن است به احتمال زیاد عوارض جانبی این دارو را داشته باشند.
مصرف دیفن هیدرامین در بارداری، جنین در خطر است
چگونه باید دیفن هیدرامین را مصرف کنم؟
از دیفن هیدرامین دقیقا همانطور که در برچسب گذاشته شده یا پزشک تجویز کرده است استفاده کنید. در مقادیر بیشتر یا کمتر یا طولانی تر از میزان توصیه شده استفاده نکنید. داروهای سرماخوردگی یا آلرژی معمولا برای مدت کوتاهی طول می کشد تا علائم شما نمایان شوند. مایع دارو را با یک قاشق مخصوص، دوز مخصوص یا فنجان دارو مصرف کنید. اگر دستگاه اندازه گیری دوز نداشته باشید، از داروساز خود بخواهید.
برای بیمار حرکتی، دیفن هیدرامین را 30 دقیقه قبل از اینکه وضعیتی را که باعث بیماری شما می شود (مانند رانندگی طولانی با اتومبیل، مسافرت هواپیما یا قایق، تفریحات پارک تفریحی و غیره) مصرف کنید. دیفن هیدرامین را با وعده های غذایی و قبل از خواب مصرف کنید.
به عنوان یک کمک خواب، دیفن هیدرامین را 30 دقیقه قبل از خواب مصرف کنید. اگر علائم شما پس از 7 روز درمان بهبود نیافت، یا اگر تب و سردرد، سرفه یا بثورات پوست دارید، با پزشک خود تماس بگیرید. این دارو می تواند نتایج آزمایش های پوست آلرژیک را تحت تاثیر قرار دهد. این دارو باید در دمای اتاقی به دور از گرما و رطوبت، نگهداری شود.
چه اتفاقی می افتد اگر من یک دوز دارو را فراموش کنم؟
از آنجا که دیفن هیدرامین در صورت نیاز مورد استفاده قرار می گیرد، شما ممکن است یک دوز آن را فراموش کنید. اگر طبق برنامه از آن مصرف می کنید، به یاد داشته باشید که دوز فراموش شده را استفاده کنید. البته اگر تقریبا زمان برای دوز برنامه ریزی شده بعدی شما باشد از خوردن داروی اضافی اجتناب کنید.
چه اتفاقی می افتد اگر من بیش از حد دیفن هیدرامین مصرف کنم؟
در صورتی که نشانه هایی از واکنش آلرژیک به دیفن هیدرامین دارید، به کمک اورژانس نیاز دارید؛ تنفس سخت، تورم صورت، لبها، زبان یا گلو از علایم آلرژی به این دارو است. در صورت مشاهده استفاده از دیفن هیدرامین را متوقف و در صورت لزوم با پزشک خود تماس بگیرید.
تپش قلب و یا لرزش در قفسه سینه
ادرار دردناک و دشوار
کمی بودن یا ادرار نکردن
سردرگمی، حرکات غیرقابل کنترل زبان.
عوارض جانبی دیفن هیدرامین معمولاً ممکن است شامل موارد زیر باشد:
سرگیجه، خواب آلودگی، از دست دادن هماهنگی بدن،خشکی دهان، بینی یا گلو، ناراحتی معده، خشکی چشم، تاری دید و خواب آلودگی روزانه یا احساس خستگی پس از استفاده شبانه از دارو.
این لیست کاملی از عوارض جانبی نیست و ممکن است موارد دیگر نیز رخ دهند.
داروهای دیگر روی دیفن هیدرامین چه تاثیری می گذارند؟
قبل از استفاده از این دارو از یک پزشک یا داروساز بپرسید. اگر شما از داروهای دیگری استفاده می کنید، از جمله داروهای تجویزی و یا بدون نسخه، ویتامین ها و محصولات گیاهی حتما با پزشک خود مشورت کنید. بعضی از داروها می توانند در هنگام استفاده با یکدیگر، اثرات ناخواسته یا خطرناکی داشته باشند.
مصرف این دارو با داروهای دیگر که باعث خواب آلودگی یا کند شدن تنفس می شود می تواند این اثرات را بدتر کند. قبل از مصرف دیفن هیدرامین با قرص خواب، داروهای ضد درد، آرامش عضله یا دارو برای اضطراب، افسردگی یا تشنج، از پزشک خود حتما بپرسید.

مهم‌ترین مطالب در این‌باره:
امروزه با شیوع سرماخوردگی و علائمی نظیر آبریزش بینی بلافاصله به سراغ شربت دیفین هیدرامین رفته و بی توجه به عوارض آن روزی 2 الی 3 قاشق مصرف می کنند .
مخصوصا زمانی که کودکی دچار علائم سرماخوردگی می شود والدین بی درنگ سراغ داروخانه ی خانگی رفته و مصرف خودسرانه شربت دفین هیدرامین را شروع می کنند .
شربت دیفین هیدرامین از خانواده ی آنتی هیستامین ها است که داروهایی از قبیل ( لورتادین ، سیترزین ، دیفین هیدرامین کامپاد ) می باشند.
این سری داروها تاثیر مستقیمی بر سلولهای عصبی بدن گذاشته و عوارض ناشی از سر گیجه و خواب آلودگی را در بر دارد به صورتی که بر چسب شیشه ای شربت دیفین هیدرامین قید شده از کار با وسایلی که نیاز به هوشیاری دارند درحین مصرف شربت دیفین هیدرامین خودداری کنید این بخاطر اثرات داروی روی مغز به حدی است که باید مصرف کننده ی شربت دیفین هیدرامین جدی بگیرد .
شما با خوردن شربت دیفین هیدرامین با اینکه این شربت در گروه قرارگرفته یعنی با تشخیص و تجویز پزشک معالج بلامانع است.
توجه داشته باشید در زمان مصرف شربت دیفین هیدرامین شما به ظاهر روند بهبودی را طی کنید چون درسرماخوردگی سیستم دفاعی بدن به طور خودکار وارد عمل شده و با ویروس سرماخوردگی مقابله می کند.
شما بامصرف شربت دیفین هیدرامین باعث قطع آبریزش بینی احساس درمان می کنید درمان شده اید ولی این فقط علایم ظاهری بیماری است که برطرف شده است و هنوز اثرات جانبی دارو دربدن شما باقی مانده است.
مخصوصا در خانم های باردار مصرف شربت دیفین هیدرامین به خصوص درسه ماهه ی اول بارداری مادر و جنین را باخطر مواجه می کند که در ادامه شرح مفصلی در این رابطه را برای شما توضیح خواهیم داد.
همچنین اثرات منفی شربت دیفین هیدرامین روی کودکان و نوزادان که به طور کامل توضیح خواهیم داد.شما دوست عزیز با یک درمان خانگی ساده و بی ضرر می توانید سرماخوردگی خود و خانواده ی عزیزتان را مخصوصا کودک دلبندتان را درمان کنید. بله در بارداری باید خیلی نکات را مد نظر قرار دهید.

شربت دیفین هیدرامین برای چی خوبه؟
زمانی که دچار آبریزش بینی و یا سرفه های مزمن شده اید پزشک معالج، شربت دیفین هیدرامین تجویز می کند که با مصرف چند روز از شربت دیفین هیدرامین آبریزش بینی قطع خواهد شد و این نه تنها به نفع شما نیست بلکه تمام عفونت و ویروس سرماخوردگی در بدن شما باقی مانده و بدن نسبت به درمان مقاومت نشان می دهد.
آبریزش بینی باعث می شود ویروس از بدن خارج شود و با کمک سیستم دفاعی بدن بهبود پیدا کنید. پس بنابراین باتوجه به عوارض مصرف شربت دیفین هیدرامین بهتر است مصرف مخصوصا خودسرانه ی شربت دیفین هیدرامین را انجام ندهید و حتما در صورت نیاز باتشخیص پزشک مصرف کنید.
با مصرف بی رویه ی شربت دیفین هیدرامین به بدن آسیب نرسانید. پیشنهاد ما به شما معجزه ی شربت عسل می باشد که در قسمت قبل برای شما توضیح دادیم. با مصرف بیش از حد شربت دیفین هیدرامین سلامتی خود و خانواده تان را دچار مشکل نکنید .

شربت عسل معجزه ی درمان سرماخوردگی
بهترین جایگزین برای زمانی که شما احساس سرماخوردگی داشتید و یا دچار آبریزش بینی هستید. روزی 2 الی 3 لیوان شربت عسل که شامل ( یک قاشق عسل درمانی ، یک لیوان آب جوشیده سرد شده یک قاشق غذاخوری آب لیموی تازه ) مصرف کنید. بعد از 2 الی 3 روز احساس سرمای و کم شدن علائم سرماخوردگی را احساس می کنید .
یکی دیگر از درمان های خانگی زردچوبه است زمانی که احساس کردید دچار سرماخوردگی شده اید بلافاصله کمی آب جوش و یک قاشق مرباخوری زردچوبه در آن حل نموده و میل کنید . با این کار التهابات ناشی از سرما خوردگی در بدن را کاهش می دهید .
در خانم های باردار هیچ گونه گزارشی مبنی بر اینکه عوارضی دارد وجود ندارد . فقط شربت عسل در کودکان زیر دو سال به دلیل موادی که در عسل وجود دارد نباید مصرف شود.در کودکان و نوزادان بهتر است از قطره کلروسدیم استفاده شود .

شربت دیفین هیدرامین در بارداری ضرر دارد؟
با توجه به شناخت عوارض دیفین هیدرامین در هنگام بارداری مخصوصا در سه ماهه اول توصیه نمی شود . چون تاثیرات منفی خوردن شربت دیفین هیدرامین به سلولهای مغز جنین که توسط بند ناف مادر تغذیه می شود بسیار عواقب بدی را ممکن است داشته باشد .
شما خانم بارداری هستید که بسیار باید مراقب سلامتی خود و جنین خود باشید بنابراین با آگاهی از عوارض ناشی از مصرف شربت دیفین هیدرامین که سرگیجه و خواب آلودگی مهمترین عارضه ی آن است بیشتر باید دقت کنید .
سلول های عصبی به شدت تحت تاثیر قرار می گیرند.

عوارض مصرف شربت دیفین هیدرامین در بارداری
مصرف شربت دیفین هیدرامین دربارداری حتی اگر در گروه B قرارگرفته باشد بازهم تاثیرات منفی بر مادر و جنین را می گذارد از جمله عوارض آن می توان :
1.عدم هوشیاری مادر یکی از مهمترین دلایلی است که پزشکان توصیه به خوردن شربت دیفین هیدرامین در بارداری نمی کنند حتی اگر خانم بارداری دچار سرماخوردگی یا آبریزش بینی و یا هر علائمی که نشان دهنده سرماخوردگی است بازهم توصیه می شود به درمان خانگی بپردازد و از مصرف خودسرانه شربت دیفین هیدرامین کامپاد بپرهیزد.
2.احساس سرگیجه ، تهوع و خواب آلودگی که از بیشترین علائم مصرف شربت دیفین هیدرامین است در بارداری ممکن است شدت بیشتری داشته باشد به همین دلیل به خانم باردار و جنین آسیب جدی تری می رساند .
مصرف شربت دیفین هیدرامین کامپاد برای زن باردار در صورتی که در هفته های اول بارداری و یا مشکوک به بارداری باشد اصلا توصیه نمی شود و اکیدا توصیه می کنیم در صورتی که دچارسرماخوردگی شدید از مصرف شربت دیفین هیدرامین خودداری شود.
3.داروهایی که حاوی آنتی هیستامین باشند (لورتادین ، سیترزین ، دیفین هیدرامین کامپاد ) جدا خودادری کنید و در صورت داشتن علائم بیماری با پزشک معالج خود مشورت کنید.
در سه ماهه اول بارداری که سلولهای مغز جنین در حال شکل گیری است تغذیه مادر تاثیر مستقیمی بر روند رشد جنین داشته و اثرات منفی و نامطلوب مصرف داروهایی از قبل شربت دیفین هیدرامین جبران ناپذیر است .

مصرف دیفن هیدرامین در بارداری، جنین در خطر است
شربت دیفین هیدرامین برای نوزادان 2 ماهه
تاثیر بر سلولهای مغز مهمترین دلیل منع خوردن شربت دیفین هیدرامین به خصوص در نوزادان می باشد.
باتوجه به اینکه نوزاد 2 ماه تا 10 ماه هنوز سلولهای عصبی بدنشان بطور کامل شکل نگرفته و می تواند عوارض خوردن شربت دیفین هیدرامین در زمان یادگیری فرزند دلبند شما بسیار زیاد باشد.
نوزادی که از شیر مادر تغذیه می کند سیستم دفاعی بدنش بر علیه بیماری مخصوصا سرما خوردگی آمادگی کافی را دارد بنابراین شما مادر گرمای سعی کنید در زمانی که نوزاد شما علائم بیماری و آبریزش بینی دارد با قطره کلروسدیم بینی نوزاد را شستشو دهید .

شربت دیفین هیدرامین برای نوزادان 10 ماه
امروزه با شیوع سرما خوردکی مخصوصا در کودکان که بیشتر این ویروس قابل انتقال است بهتر است بدانیم عوارض ناشی از خوردن شربت دیفین هیدرامین مخصوصا زمانی که کودک شما هنوز زیر 2 سالگی است بسیار خطرناک و عوارض غیر قابل پیش بینی در بر دارد.
گرچه این دارو در گروه B با تجویز پزشک قراردارد ولی بازهم به دلیل اثرات خواب آلودگی سرگیجه در کودکان می تواند خطرات جبران ناپذیری بر روی سلول های عصبی کودک بگذارد که در بزرگسالی این عوارض بیشتر خود را نشان می دهد .

شربت دیفین هیدرامین برای کودکان 2 ساله
به این موضوغ دقت کرده اید که چرا با خوردن شربت دیفین هیدرامین دچار خواب آلودگی می شویم این عارضه در بزرگ سالگی عوارض کمتری در سلول های مغز و عصبی شما می گذارد ولی کودکان دوساله و زیر دو سال به دلیل حساسیت بدن آنها بشدت به این عارضه واکنش نشان می دهند.
مهمترین چیز در کودکان قدرت یادگیری آنها مخصوصا در درس فیزیک و ریاضی که بشدت تحت تاثیر قرار می گیرد. هرچند شربت دیفین هیدرامین پزشک تجویز کرده باشد ما به شما پیشنهاد می کنیم به دلیل عوارض زیاد شربت دیفین هیدرامین از خورادن آن به کودک خود خود داری کنید و با شربت عسل به درمان کودک خود بپردازید .
البته شربت عسل هم برای کودکان زیر دوسال نمی توان استفاده کرد .

چه کسانی مجاز به مصرف شربت دیفین هیدرامین نیستند
1.اگر جزو افرادی هستید که معده ی ضعیفی دارید سعی کنید در مصرف شربت دیفین هیدرامین احتیاط کنید.
2. خانمهای باردار ، کودکان و نوزادان که دستگاه گوارش حساس تری دارند باید در مصرف شربت دیفین هیدرامین احتیاط کنند.
3.کسانی که به داروهای خواب آور حساسیت دارند و یا از داروهای مغزواعصاب و یا داروهای قلبی استفاده می کنند نباید خودسرانه و بدون تجویز پزشک معالج خود شربت دیفین هیدرامین استفاده کنند.
مقدار و دوز مصرف شربت دیفین هیدارمین با توجه به تشخیص پزشک معالج می باشد.
4.مصرف بیش از حد شربت دیفین هیدرامین روی کبد و کلیه و دستگاه گوارش و مخصوصا سیستم عصبی تاثیر می گذارد.
5.کسانی که دچار افت فشار خون هستند در مصرف شربت دیفین هیدرامین باید محتاط تر باشند زیرا خوردن بیش از حد شربت دیفین هیدرامین فشار خون رو کاهش داده و بسیار خطرناک است و به همین دلیل است که مصرف شربت دیفین هیدرامین به این گروه خاص از بیماران توصیه نمی شود.
حتی گزارش هایی مبنی بر خودکشی با خوردن شربت دیفین هیدرامین وجود دارد که فقط شخص باعث آسیب رساندن به دستگاه گوارش خودشده و سعی در جلب توجه دارد ولی منجر به مرگ در بزرگسالی نمی شود.
مصرف دیفن هیدرامین در بارداری، جنین در خطر است

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان