تعداد شاغلان حوزه آی سی تی از مرز 50میلیون نفر عبور می‌کند


تعداد شاغلان حوزه آی سی تی از مرز 50میلیون نفر عبور می‌کند

با فرا رسیدن سال ۲۰۲۰میلادی، عملاً وارد دهه‌ای جدید از قرن بیست و یکم شده‌ایم؛ دهه‌ای که به اعتقاد بسیاری، تکنولوژی بویژه فناوری‌های نوظهور نقشی ویژه در پیشرفت جهان خواهند داشت. به همین دلیل هم تعداد مشاغل مرتبط با این بخش روندی روبه رشد دارد و کشورهای مختلف نیز تلاش می‌کنند تا نیروهای مورد نیاز خود در این حوزه را تربیت کنند. در همین راستا مؤسسه پژوهشی IDC در گزارشی تخمین زده است تعداد کسانی که به‌صورت تمام وقت در شغل‌های فناوری فعالیت دارند در سال ۲۰۲۰ از مرز ۵۰ میلیون نفر خواهد گذشت.

رشد ۳.۹ درصدی شغل‌های فناوری

گزارش مؤسسه پژوهشی IDC که «راهنمای تأثیر اشتغال فناوری در سراسر جهان» نام دارد، نشان می‌دهد تعداد شاغلان تمام وقت (FTE)حوزه ‌آی سی تی به ۵۵.۳ میلیون نفر خواهد رسید که این رقم نشان از رشد ۳.۹ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۹ دارد.

در این گزارش همچنین عنوان شده است که احتمالاً میزان اشتغال تمام وقت در حوزه ‌آی سی تی در سطح جهان از سال ۲۰۱۹ تا سال ۲۰۲۳ شیبی ملایم خواهد داشت. محققان این مؤسسه پژوهشی معتقدند که تعداد شاغلان حوزه‌ آی سی تی در سال ۲۰۲۳ به ۶۲میلیون نفر خواهد رسید و رشد سالانه در این ۵سال حداقل ۳.۸ درصد خواهد بود.

در این گزارش مهارت‌های خاص، شغل، منطقه، صنعت و... مورد توجه قرار گرفته و همچنین عنوان شده است که در سال ۲۰۲۰ میزان سرمایه‌گذاری در تحول دیجیتال پس از سرمایه‌گذاری در آی تی در رتبه دوم جهان قرار خواهد گرفت. «گرک سیمپسون» مدیر تحقیقات مؤسسه پژوهشی IDC با ارائه این گزارش گفت: در دهه پیش رو مهارت‌های آی تی مورد نیاز برای تغییر و تحول دیجیتال نیز تغییر می کند و حالا دیگر این موضوع بیشتر حول هوش مصنوعی و ابرداده‌ها (بیگ دیتا) می‌چرخد و کارکنان حوزه‌ آی تی نیز بیشتر به دیتابیس‌ها توجه دارند.

اپلیکیشن‌ها بزرگ‌ترین گروه شغلی آی سی تی

در گزارش مؤسسه IDC همچنین به شغل‌هایی که در دهه آینده بیشتر مورد توجه شرکت‌های مختلف قرار می‌گیرد نیز اشاره شده و آمده است که در دهه پیش رو، بزرگ‌ترین گروه شغلی آی سی تی جهان مربوط به حوزه اپلیکیشن‌ها خواهد بود که مواردی همچون توسعه نرم افزار و مدیریت، گرافیک، مولتی مدیا و طراحی وب را زیر پوشش خود دارد. در واقع پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۲۰ یک سوم شغل‌های حوزه‌ آی سی تی جهان مربوط به این گروه‌ها خواهد بود.

ازسوی دیگر این گزارش نشان می‌دهد که امنیت سایبری نسبت به سایر حوزه‌های آی سی تی نقشی پررنگ‌تر خواهد داشت تاجایی که در سال ۲۰۲۰ این بخش سریع‌ترین رشد را نسبت به سایر بخش‌های آی سی تی خواهد داشت. امنیت سایبری در چشم‌انداز ۵ساله این گزارش نیز رشد سالانه ۹.۶درصدی دارد درحالی که این رقم برای حوزه آی سی تی به طور کلی ۳.۸درصد رشد در نظر گرفته شده است.

همچنین در این گزارش آمده است بانکداری و فین تک‌ها از بخش‌هایی محسوب می‌شوند که در تلاش برای تغییر و تحول دیجیتال، تعداد بالایی از مشاغل تمام وقت حوزه آی سی تی را به خود اختصاص خواهد داد. این محققان معتقدند حمایت تکنولوژیکی از طراحی نرم افزار و سرویس‌های مربوط به حوزه مالی باعث می‌شود تا تعداد زیادی از فعالان حوزه فناوری به این بخش گرایش داشته باشند. از دیگر حوزه‌های فناوری که رشد سریعی را از نظر جذب کارکنان متخصص حوزه آی سی تی دارند می‌توان به برنامه‌نویسان کامپیوتر، محققان حوزه علوم کامپیوتر، توسعه دهندگان نرم افزار، توسعه دهندگان و طراحان وب، تحلیلگران امنیت اطلاعات و... اشاره کرد.

در این گزارش همچنین آمده است که هوش مصنوعی، امنیت دیجیتال، اینترنت اشیا، بلاک چین، خودروهای خودران، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، روبات‌های هوشمند و پرینت سه بعدی هریک در میزان اشتغال متخصصان در بخش‌های مختلف آی سی تی تأثیرگذار بوده‌اند و نقشی تعیین‌کننده در این چینش داشته‌اند.

آنچه مسلم است اینکه در آینده بیشتر کارخانه‌ها ترکیبی از انسان و ماشین‌های روباتیک خواهند بود و استفاده از این روبات‌ها برای گرفتن نتیجه بهتر، منوط به داشتن مهارت‌های خاص آی سی تی است. بنابراین کارگران باید به این مهارت‌ها و تکنولوژی‌های کلیدی مجهز شوند. از سوی دیگر استراتژی آینده برای حمایت طولانی مدت از سرمایه‌گذاری‌ها نیز در گرو استفاده درست از فناوری‌های نوین است.

این شغل‌های پردرآمد

به دنبال انتشار این گزارش، وب سایت خبری زد دی نت در گزارشی بهترین شغل‌های فناوری از نظر درآمدزایی را مورد توجه قرار داده و عنوان کرده است که شاغلان هوش مصنوعی پردرآمدترین‌های حوزه آی سی تی محسوب می‌شوند. طبق این گزارش تعداد شاغلان حوزه هوش مصنوعی از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ رشدی ۳۴۴درصدی در جهان داشته و میزان تقاضا برای آن همچنان رو به افزایش است به همین دلیل هم بسیاری، شغل‌های مرتبط با آن را در جهان در زمره بهترین‌ها دانسته‌اند.

طبق این گزارش یکی دیگر از مشاغل پردرآمد حوزه فناوری به دانشمندان حوزه دیتا باز می‌گردد. تعداد شاغلان این حوزه در فاصله ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ رشدی ۵۶ درصد داشته است. به هرحال مؤسسات و سازمان‌ها هر روز درحال جمع‌آوری اطلاعات و دیتا هستند و داشتن مهارت در این حوزه یکی از ضروریات محسوب می‌شود.

متخصصان حوزه دیتا عملاً ساعات کاری خود را صرف جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها و ارائه اطلاعاتی دقیق برای گرفتن تصمیم‌های درست و حیاتی می‌کنند به همین دلیل تعداد این شغل در دهه جدید رو به افزایش خواهد بود. تحلیلگران امنیت اطلاعات نیز با رشد ۳۲درصدی، سومین شغل پردرآمد از نگاه این وب سایت خبری شناخته شده‌اند. در عصر اطلاعات کامپیوترها و اطلاعات دیجیتال دائم درمعرض خطر قرار دارند و این تحلیلگران برای حفاظت از سیستم‌های اطلاعاتی در مقابل تهدیدهای سایبری، در خط مقدم فعالیت می‌کنند تا به کاربران، دولت‌ها، کمپانی‌ها و... اطمینان دهند که دیتای آنها امن است.

در این گزارش چهارمین شغل پردرآمد حوزه فناوری در دهه پیش رو، مهندسی نرم افزار/ توسعه دهنده سخت افزار عنوان شده است. رشد ۲۱درصدی شغل مهندسی نرم افزار یکی از مهم‌ترین شغل‌ها محسوب می‌شود. برای درک اهمیت این شغل هم تنها کافی است به اپ‌های موجود روی تلفن همراه خود یا موتورهای جست‌و‌جوی اینترنت نگاهی بیندازید. درواقع هرصنعتی در جهان چندین نرم‌افزار را مورد استفاده قرار می‌دهد. سخت‌افزارها هم که بخش قابل تأملی از جهان امروز را به خود اختصاص داده‌اند.

طبق تحلیل وب سایت زد دی نت، متخصصان تحقیقات کامپیوتر نیز با رشد ۱۶درصدی یکی دیگر از شغل‌های قابل تأمل و درآمدزا در سال جدید میلادی خواهد بود. این شغل یکی از سودآورترین در حوزه فناوری است چراکه این افراد در نوآوری‌های فناورانه پیشتاز هستند و با کشف راه‌های جدید تلاش می‌کنند با تکنولوژی به پیشرفت کمپانی‌ها کمک کنند.

مدیران آی تی هم که به‌دنبال بهتر کردن سیستم‌های آی تی هستند و معمولاً در رأس یک تیم با مهارت‌های فناورانه قرار دارند، از نظر درآمدزایی جزو مشاغل برتر حوزه فناوری قرار دارند. از دیگر مشاغل پردرآمد که در این وب سایت به آن اشاره شده است می‌توان به مدیران پایگاه داده، توسعه دهندگان وب، توسعه دهنده اپلیکیشن موبایل و طراحان وب اشاره کرد.

میترا جلیلی

iran-newspaper.com

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در