عزاداری ایرانیان ساکن کانادا برای جانباختگان سقوط هواپیما (+عکس)/ از تازه داماد و عروس تا دانشگاهیان


عزاداری ایرانیان ساکن کانادا برای جانباختگان سقوط هواپیما (+عکس)/ از تازه داماد و عروس تا دانشگاهیان
مقامات کانادا از کشته شدن ۶۳ شهروند کانادایی در سقوط هواپیمای اوکراین در منطقه‌ای در نزدیکی تهران خبر دادند.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، ۳۰ نفر از قربانیان این حادثه ساکن شهر "ادمونتون" پایتخت منطقه آلبرتای کانادا بودند. آلبرتا یکی از نواحی غربی کشور کاناداست.

عزاداری ایرانیان ساکن کانادا برای جانباختگان سقوط هواپیما (+عکس)/ از تازه داماد و عروس تا دانشگاهیان تجمع شهروندان ایرانی کانادا به یادبود کشته‌شدگان هواپیمای سقوط کرده اوکراینی در نزدیکی تهران- آنها مقابل ساختمان پارلمان منطقه‌ای ادمونتون در آلبرتای کانادا جمع شدند/ عکس: رویترز

هواپیمای اوکراین دقایقی پس از پرواز از تهران به سمت "کیف" پایتخت اوکراین سقوط کرد و تمامی ۱۷۶ سرنشین آن کشته شدند. مقامات علت احتمالی سقوط را نقص فنی عنوان کرده‌اند.

"رضا اکبری" رئیس جامعه میراث ایرانیان در ادمنتون کانادا در این باره گفت: "آرش پورضرابی" ۲۶ ساله و "پونه گرجی" ۲۵ ساله فارغ‌التحصیل رشته کامپیوتر دانشگاه آلبرتای کانادا بودند که برای برگزاری جشن عروسی خود به ایران رفته بودند.

آنها همراه ۴ مهمان عروسی خود و ۲۴ ایرانی- کانادایی دیگر ساکن ادمونتون سقوط کردند.

عزاداری ایرانیان ساکن کانادا برای جانباختگان سقوط هواپیما (+عکس)/ از تازه داماد و عروس تا دانشگاهیان تصاویر دانشجویان کشته شده در سقوط هواپیمای اوکران- دانشگاه تورنتو- استان اونتاریو- کانادا/ عکس: رویترز

"برنا قطبی" دوست صمیمی این تازه عروس و داماد که با آنها از دانشگاه شریف فارغ‌التحصیل شده است در این باره گفت: آنها سه روز پیش عروسی خود را جشن گرفتند.

یکی از اساتید دانشگاه مونترال در مورد دو شاگرد خود به نام‌های "سیاوش غفوری آذر" و "سارا معنایی" که جان خود را در سانحه سقوط از دست دادند، گفت: آنها نیز چند روز پیش عروسی کردند.

این زوج مهندس به تازگی خانه‌ای در حومه مونترال خریده بودند.

یکی از دوستان خانوادگی "الوند صادقی" از کشته شدگان سقوط هواپیما در این باره گفت: او یک پیانیست ۳۰ ساله با استعداد بود و در مراسم جشن عروسی ما در سال ۲۰۱۸ پیانو زد. او در آوریل گذشته در کانادا ساکن شد. این پیانیست همراه با همسرش "نگار برقعی" و خواهر و دخترش در این حادثه کشته شدند.

عزاداری ایرانیان ساکن کانادا برای جانباختگان سقوط هواپیما (+عکس)/ از تازه داماد و عروس تا دانشگاهیان الوند صادقی و همسرش نگار برقعیپ شهروندان کانادایی ایرانی تبار - آنها در سقوط هواپیمای اوکراینی در اطراف تهران کشته شدند/ عکس: رویترز

"جاستین ترودو" نخست‌وزیر کانادا در باره این حادثه گفت: ۱۳۸ نفر از افراد این حادثه به کانادا ربط دارند. او تعهد کرده که دولت او در باره شهروندان کانادایی پاسخگو باشد.

عزاداری ایرانیان ساکن کانادا برای جانباختگان سقوط هواپیما (+عکس)/ از تازه داماد و عروس تا دانشگاهیان عزاداری جامعه ایرانیان برای قربانیان حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی در تهران- دانشگاه تورنتو- استان اونتاریو- کانادا/ عکس: رویترز

وزیر امور خارجه کانادا با دولت اوکراین تماس گرفته و وزیر حمل و نقل کانادا نیز با برخی از همتایان بین‌المللی خود برای بررسی این موضوع در ارتباط است.

ترودو به خبرنگاران گفت: "آنها پتانسیل‌ زیادی داشتند و زندگی با گسترده‌ترین امکانات در برابر آنها بود". وی افزود: "انتظار داریم کانادا نقش مهمی در تحقیقات سقوط ایفا کند".

به گزارش رویترز، این اتفاق بزرگترین سانحه اخیر در کشتار کاناداییان است. در سال ۱۹۸۵ سقوط یکی از هواپیماهای خط هوایی "ایر ایندیا" بر فراز اقیانوس اطلس ۲۶۸ کانادایی را کشت.

عزاداری ایرانیان ساکن کانادا برای جانباختگان سقوط هواپیما (+عکس)/ از تازه داماد و عروس تا دانشگاهیان عزاداری جامعه ایرانیان برای قربانیان حادثه سقوط هواپیمای اوکراین در تهران- دانشگاه تورنتو- استان اونتاریو- کانادا/ عکس: رویترز

به دلیل سقوط هواپیمای اوکراین در تهران، پرچم‌های بسیاری از ساختمان‌ها در کانادا مانند ساختمان "پارلمان فدرال" در اوتاوا نیم افراشته شده است.

در شهر "ادمونتون" صدها نفر در دمای منفی ۱۶ درجه سیلسوس به یاد کشته‌ها دور هم جمع شدند. عزاداران گریه می‌کردند و یکدیگر را در آغوش می‌کشیدند و شمع‌های کوچک را در تاریکی هوا روبه روری عکس از دست رفته‌ها روشن می‌کردند.

عزاداری ایرانیان ساکن کانادا برای جانباختگان سقوط هواپیما (+عکس)/ از تازه داماد و عروس تا دانشگاهیان عزاداری جامعه ایرانیان برای قربانیان حادثه سقوط هواپیمای اوکراین در تهران- دانشگاه تورنتو- استان اونتاریو- کانادا/ عکس: رویترز

"علی عظیمی" که یکی از استادان خود را در این حادثه از دست داده در این باره گفت: با حضورم در اینجا دوست دارم به جهان بگویم چه اتفاقی افتاده است. مهم است که دنیا بداند چه اتفاقی برای چه کسانی افتاده است.

به دلیل نبود پرواز مستقیم، این پرواز یکی از محبوب‌ترین مسیرهای ترانزیتی برای کاناداییان، دانشجویان، دانشگاهیانی است که برای تعطیلات و دیدار خانواده به ایران سفر می‌کنند. کانادا روابط دیپلماتیک خود با ایران را در سال ۲۰۱۲ قطع کرد.

همگان گریه می‌کنند

"دیوید توربین" رئیس دانشگاه آلبرتا، حداقل ۱۰ نفر از اعضای جامعه دانشگاهی‌اش در این حادثه کشته شدند. آنها دانشجو، مدرس یا فارغ‌التحصیل هستند.

این رئیس دانشگاه در این باره گفت: این خسارت بسیار بزرگ است. کلمات به سادگی نمی‌توانند غم اندوهی را که در دانشگاه حس می‌کنیم بیان کنند.

اکبری رئیس رئیس جامعه میراث ایرانیان در این باره گفت : مژگان دانشمند استاد مهندسی برق در دانشگاه آلبرتا یکی از درخشان‌ترین استعدادهای این حوزه را از دست دادیم.

عزاداری ایرانیان ساکن کانادا برای جانباختگان سقوط هواپیما (+عکس)/ از تازه داماد و عروس تا دانشگاهیان "مژگان دانشمند" استاد مهندسی برق و همسرش پدرام موسوی مدرس مهندسی مکانیک در دانشگاه آلبرتا ی کانادا/ آنها در حادثه سقوط هواپیما اوکراین در نزدیکی تهران کشته شدند/ عکس: رویترز

پدرام موسوی مدرس مهندسی مکانیک این دانشگاه و دو دخترش نیز در این حادثه کشته شدند.

"حسین ساغلتون" یکی از دانشجویان این دانشگاه در این باره گفت: پدرام مانند یک پدر رفتار می‌کرد. او افزود: او با دو دخترش دریا و دورنیا برای دیدار والدینش به ایران سفر کرد.

"ساغلتون" افزود: از زمان سقوط هواپیما همگان در در این شهر گریه می‌کنند.

هیات مدیره یک مدرسه در تورنتو گفت: تعدادی از دانش‌آموزان و اعضای خانواده آنها در این اتفاق کشته شدند. هیات مدیره ناحیه "یورک" در شمال تونتو نیز اعلام کردند که مدارس آنها نیز به طور مستقیم تخپحت تاثیر این حادثه قرار گرفته است.

براساس آمار سال ۲۰۱۶، حدود ۲۱۰ هزار نفر از جمعیت ۳۸ میلیونی ساکن این کشور کانادایی ایرانی تبار هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوادث

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام