«خلیل آسا» بیانی از زندگی وخاطرات شهید خلیل تختی نژاد


«خلیل آسا» بیانی از زندگی وخاطرات شهید خلیل تختی نژاد

بندرعباس- ایرنا- خلیل آسا کتابی برگرفته از(زندگی وخاطرات شهید خلیل تختی‌نژاد) دومین شهید مدافع حرم در استان هرمزگان بوده که حسن آدمی آن را تدوین ونگارش کرده است.

این کتاب در چهار فصل «آشنایی با پدر ومادر شهید»، «از کودکی تا شهادت خلیل»، «خاطرات دوستان، آشنایان و همرزمان» و «اسناد وتصاویر» و در هزار شماره توسط نشر رسول به قیمت ۲۰۰ هزار ریال منتشر شده است.

سرآغاز کتاب

کتاب خلیل آسا با ۲ بیت شعر در وصف شهید به شرح زیر آغاز شده است:

سمند صاعقه زین کن، سواره باید رفت

به عرش شعله ، سحر با ستاره باید رفت

شهید زنده تاریخ با عشق می گوید:

به دار سرخ اناالحق دوباره باید رفت

وقتی نام «شهید» جلوه می‌کند، قلم به سختی خود را به صفحه کاغذ می‌کشاند، جا می‌ماند، از سرعت حرکت شهید...اما قلم باید در امتداد این نور خالص خود را بیازماید، حتی شده سینه‌خیز...

وصف شهید وشهادت را، رب الشهداء به زیبایی توصیف می‌کند، همانجا که می‌فرماید «فرحین بما اتاهم من فضله» (آیه ۱۷۰ سوره آل عمران)

و یا هنگامی که نام مقدس شهید در کنار انبیاء و صدیقین می‌آید(آیه ۶۹ سوره نساء) و کسی که خدا و پیامبر را اطلاعت کند،(در روز رستاخیز) همنشین کسانی خواهدبود که خدا، نعمت خود را برآنان تمام کرده، از پیامبران و صدیقان و شهدا وصالحان ؛ و آنها رفیق های خوبی هستند.

بخشی از کتاب با نام خلیل آسا

«خلیل آسا» بیانی از زندگی وخاطرات شهید خلیل تختی نژاد

پدر شهید خلیل تختی نژاد در بیان خاطراتی از شهید می‌گوید: یک بار خلیل را سوار موتور کرده بودم و از سمت فلکه برق رد می‌شدیم، خلیل آن زمان حدود کلاس دوم یا سوم ابتدایی بود و شعری در بالای سردر بانک سپه در فلکه برق زده بودند با عنوان «خلیل آسا خمینی بت شکن شد زعزمش اهرمن دور از وطن شد» هر دوی ما که این بیت شعر را دیدیم وخواندیم به دلمان نشست، خلیل این شعر را بسیار در خانه تکرار می‌کرد که بعد از آن موقع من ومادرش نیز در منزل خلیل را «خلیل آسا» صدا می‌زدیم.

و بعدها علی و فهیمه خواهرو برداران خلیل، دایی‌ها و عموها و کل فامیل و محله به ایشان خلیل آسا می‌گفتند وخلیل در کل بین اقوام و محل به آسا معروف شده بود و خودش هم با این اسم لذت می‌برد و خوشش می‌آمد.

به دنیا آمدن خلیل به نقل از پدرشهید

ما چون محله کمربندی بندرعباس ساکن بودیم وبرق مناسبی هم نداشتیم. فقط یک رشته برق درحد یک یخچال و لامپ گرفته بودیم.«این مربوط به زمانی بود که قرار بود خلیل به دنیا بیاید وبسیار سخت می‌گذشت»؛ و این یک رشته برق جوابگوی کولر نبود.

پس به خانه برادرم حاج حیدر تختی‌نژاد در خیابان آیت الله غفاری رفتیم، چون آن زمان خانه برادرم خالی بود وهمسر ایشان که یزدی بودند، در تابستان همسر و فرزندانشان حدود سه ماه برای دیدار پدر ومادرشان و قشلاق به یزد می‌رفتند.

وقتی زمان تولد خیلی نزدیک شده بود، برادرم گفت که خانه کمربندی برایتان سخت است، بیایید منزل ما تا بچه‌های من برمی گردند وخلیل در این خانه متولد شد...

مشخصات شناسنامه‌ای شهید

«خلیل آسا» بیانی از زندگی وخاطرات شهید خلیل تختی نژاد

نام ونام خانوادگی: خلیل تختی نژاد

شماره شناسنامه: ۳۳۸۰۴۹۲۳۱۰

نام پدر: محمد تختی نژاد

نام مادر: زهرا هاشمی تختی

تاریخ تولد: ۱۰/۵/۱۳۷۲ شهر بندرعباس

تاریخ شهادت: ۱۴/۳/۱۳۹۷ کشور سوریه

مسوولیت: فرمانده قرارگاه درعا ومسوول یگان غواصی

منطقه شهادت: استان دیرالزور، شهر ابوکمال، روستای محظلیه

شرح حال:

محمد تختی نژاد پدر بزرگوار خلیل تختی نژاد ومتولد ۸ بهمن ماه ۱۳۴۴ شهر تخت و سرهنگ بازنشسته اداره عقیدتی وسیاسی نیروی انتظامی بوده است.

وی در سال سوم مرداد ۱۳۶۵ با زهرا هاشمی تختی(مادر شهید) ازدواج نمود که حاصل این ازدواج سه فرزند به نام‌های علی که فرزند بزرگ و نخستین فرزند آن‌ها بوده و بعد فهیمه تنها دختر خانواده و در آخر هم خلیل که به قول خودشان ته تغاری خانواده هم شمرده می‌شد.

حالا فهیمه وعلی چند سالی است که سروسامان گرفته اند.علی پدر یک دختر خانم به نام سارا و فهیمه نیز مادر آقا پسری به نام علی است. هردو کوچولو عاشق پدربزرگ و مادربزرگشان (پدر ومادر شهید) هستند.

البته اکنون علی وفهیمه صاحب دو فرزند هستند که فرزند دوم علی به نام هانا و فرزند فهیمه به نام فاطمه است.

شهید خلیل تختی نژاد در شب ۱۹ماه مبارک رمضان برابر با چهاردهم خردادماه سال ۹۷ به دست گروه‌های تکفیری و داعشیهای تروریست در سوریه به شهادت رسید.
شهید تختی نژاد که در سوریه مسوولیت عملیات قرارگاه درعا را برعهده داشت، در سن ۲۴ سالگی به دست تروریست‌های تکفیری به شهادت رسید.
شهید پاسدار خلیل تختی نژاد ابتدای خدمتش در سپاه پاسداران شهرستان خمیر مشغول خدمت بود.
وی فرزند آخر خانواده محمد تختی نژاد بوده و دارای ۲ خواهر و برادر است.
شهید تختی نژاد لقب دومین شهید مدافع حرم استان هرمزگان را به خود اختصاص داد و بعد از شهید عبدالحمید سالاری ( نخستین شهید مدافع حرم این استان) در سوریه به شهادت رسید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا