برای بررسی دلایل سقوط بوئینگ 737؛ نمایندگان رسیدگی به سوانح هوایی آمریکا، کانادا و فرانسه به ایران سفر می‌کنند/ پنهان‌کاری شرکت بوئینگ درباره مشکلات هواپیمای 737 مکس


برای بررسی دلایل سقوط بوئینگ 737؛ نمایندگان رسیدگی به سوانح هوایی آمریکا، کانادا و فرانسه به ایران سفر می‌کنند/ پنهان‌کاری شرکت بوئینگ درباره مشکلات هواپیمای 737 مکس

اسنادی که روز پنجشنبه منتشر شده نشان می‌دهد که کارمندان بوئینگ در پیام‌های سازمان خود درباره گمراه کردن نهادهای تنظیم‌کننده فدرال آمریکایی پیرامون مشکلات سامانه مشابه‌ساز هواپیماهای این شرکت، صحبت‌هایی کرده‌اند.


به گزارش جماران؛ بر اساس اخبار دریافتی، نمایندگان سه کشور آمریکا، کانادا و فرانسه پس از ورود به تهران در نشست‌های سازمان هواپیمایی کشوری و کمیسیون سوانح هوایی ایران شرکت خواهند کرد.

نمایندگان رسیدگی به سوانح هوایی کشورهای آمریکا،کاناداو فرانسه در ارتباط با سقوط هواپیمای بوئینگ 737 شرکت هواپیمایی اوکراین به منظور شرکت در جلسات بررسی سقوط این هواپیما که در سازمان هواپیمایی کشورمان تشکیل خواهد شد، به تهران سفر خواهند کرد.

یک فروند هواپیمای بوئینگ 737 - 800 متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال با شماره پرواز ۷۵۲ با ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه پرواز که در ساعت ۶ و ۱۲ دقیقه امروز (چهارشنبه ۱۸ دی ماه) از فرودگاه امام خمینی (ره) به مقصد کی‌یف پرواز کرده بود، به علت نقص فنی و پس از قطع ارتباط با بخش کنترل ترافیک در ساعت ۶ و ۱۸ دقیقه در حوالی صبا شهر از توابع استان تهران سقوط کرد و همه سرنشیان آن جان باختند.

برخی منابع خبری که اهداف سیاسی خاصی را دنبال می کنند در دو روز گذشته سعی کردند دلیل سقوط این هواپیما برخورد یک شی پرنده در آسمان اعلام کنند، اما رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرد: موشکی به هواپیمای مسافربری اوکراینی اصابت نکرده‌ و هرگونه اظهارنظر در خصوص اصابت موشک اقدامی غیرکارشناسی بوده دلیل سقوط بعداز بازگشایی جعبه سیاه مشخص می‌شود.

«علی عابدزاده» در پایان جلسه ویژه بررسی علل سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی در جمع خبرنگاران اظهارداشت: در دو روز گذشته اخباری توسط سیاستمداران آمریکایی و کانادایی به استحضار جهان رسیده که غیر تخصصی است.

وی تصریح کرد: با اطمینان می گوییم که به این هواپیما موشکی اصابت نکرده است، هواپیما بیش از ۱.۵ دقیقه در آتش در حال پرواز بوده و محل سقوط هواپیما نشان می دهد که خلبان تصمیم به بازگشت داشته است.

عابدزاده در خصوص علت عدم تماس خلبان برای تغییر مسیر با برج مراقبت گفت: خلبان باید هواپیما را نجات می داده و فرصت تماس نداشته است و بعد از اوج گرفتن (TAKE OFF) با برج مراقبت مهرآباد تماس گرفته و اجازه صعود به ارتفاع ۲۶ هزار پا را درخواست کرد.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: این که گفته می شود موشک به هواپیما برخورد کرده است، نمی تواند از نظر علمی درست باشد این که شئی به هواپیمایی برخورد کند و هواپیما نیز در مدت بین ۶۰ تا ۷۰ ثانیه در هوا پرواز کند، قابل قبول نیست.

پنهان‌کاری شرکت بوئینگ درباره مشکلات هواپیمای ۷۳۷ مکس

اسناد منتشر شده از پیام‌های سازمانی شرکت بوئینگ حاکی از آن است که کارمندان این شرکت از مشکلات هواپیمای ۷۳۷ مکس آگاهی داشته و درباره آن پنهان‌کاری کرده‌اند.

به گزارش روز جمعه خبرگزاری آسوشیتدپرس، این اسناد که روز پنجشنبه منتشر شده نشان می‌دهد که کارمندان بوئینگ در پیام‌های سازمان خود درباره گمراه کردن نهادهای تنظیم‌کننده فدرال آمریکایی پیرامون مشکلات سامانه مشابه‌ساز هواپیماهای این شرکت، صحبت‌هایی کرده‌اند.

شدت نارضایتی کارمندان بوئینگ از مشکلات هواپیمای ۷۳۷ مکس به قدری بوده که یکی از کارمندان در ایمیلی گفته است: این هواپیما ازسوی دلقک‌هایی طراحی شده که تحت نظارت میمون‌ها بوده‌اند.

در فوریه ۲۰۱۸ هشت ماه پیش از اولین سقوط هواپیمای ۷۳۷ مکس، یکی از کارمندان بوئینگ چنین پیامی به همکارش فرستاده است: "خانواده‌ات را به یک هواپیمای مکس سوار می‌کنی؟ من چنین کاری نمی‌کنم." کارمند دیگر نیز در جواب این پیام گفته است: نه.

در این اسناد همچنین ایمیل‌ها و پیام‌هایی مبنی بر پنهان‌کاری مدیران و کارمندان بوئینگ دیده می‌شود و حاکی از آن است که این شرکت تلاش کرده اشکالات موجود در هواپیمای مکس را از دید نهادهای نظارتی پنهان کند.

یکی از کارمندان در مه ۲۰۱۸ در ایمیلی نوشته است: "هنوز خدا مرا به خاطر پنهان‌کاری که سال گذشته کردم، نبخشیده است." این کارمند به موضوع پنهان‌کاری اشاره‌ای نکرده است.

کارمند دیگری نوشته است: نمی‌دانم چطور باید این مشکلات را برطرف کنیم... این‌ها سیستمی است. فرهنگ [سازمانی] است. واقعیت این است که تیم رهبری ما چیز کمی درباره این کار [هواپیماسازی] می‌داند و در عین حال ما را به سوی اهداف خاصی هدایت می‌کند.

سخنگوی اداره هواپیمایی فدرال آمریکا گفت که این سازمان مشکلات تازه‌ای افزون بر آنچه در بازبینی هواپیمای مکس یافته، مشاهده نکرده است.

«پیتر دوفازیو» قانونگذار آمریکایی مسئول تحقیقات کنگره درباره مشکلات هواپیمای مکس گفت که این اسناد نشان می‌دهد بوئینگ تا چه اندازه برای دور زدن نهادهای نظارتی، تیم‌های پرواز و حتی مردم تلاش کرده است.

این اسناد ماه گذشته به «اداره هواپیمایی فدرال» و کنگره آمریکا ارسال شده بود و روز پنجشنبه منتشر شد؛ نام کارمندان ارسال کننده پیام‌ها در این اسناد سانسور شده است.

هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس که جزو پرفروش ترین‌ها بود، از مارس گذشته (فروردین ماه) تاکنون به دنبال دو سقوط مرگبار این هواپیما در اندونزی و اتیوپی که به کشته شدن ۳۴۶ نفر منجر شد، زمینگیر شده و اجازه پرواز ندارد.

«استیو دیکسون» رئیس اداره هوانوردی فدرال گفته است که هواپیمای مکس قبل از این که بتواند به خدمت بازگردد، باید ده‌ها مورد مربوط به امنیت پرواز را رعایت کند.

مقام‌های آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که مجوز پرواز هواپیمای مکس بعید است دستکم تا ماه فوریه (بهمن) صادر شود و حتی ممکن است تا ماه مارس (اسفند ۹۸- فروردین۹۹) طول بکشد.

روزنامه آمریکایی سیاتل تایمز نیز گزارش داد که هیات مدیره شرکت بوئینگ در حال بررسی پیشنهادهایی از سوی سطوح ارشد مدیریتی این شرکت برای توقف موقت تولید مکس ۷۳۷ است.

حوادث مرگباری که نسل جدید هواپیماهای مسافری بوئینگ به بار آورده است، ضمن اختلال در زنجیره تولید و عرضه این محصول، زیان مالی سنگینی به این شرکت وارد کرده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شگفتانه جذاب برای روزبه چشمی