قرص پریمیدون چرا تجویز می شود و مصرف آن چه عوارضی دارد؟


تشنج یکی از بیماری های بسیار شایع می باشد که در هر لحظه امکان دارد سیستم مغزی فرد را مختل کند به همین خاطر کنترل این بیماری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، داروهای مختلفی جهت درمان و کنترل آن وجود دارد که پزشک بر حسب میزان شدت و نوع حملات تشنج فرد بیمار داروی مورد نظر را تجویز می کند. اطلاعات دارویی قرص پریمیدون  این داروی ضد تشنج به منظور...

تشنج یکی از بیماری های بسیار شایع می باشد که در هر لحظه امکان دارد سیستم مغزی فرد را مختل کند به همین خاطر کنترل این بیماری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، داروهای مختلفی جهت درمان و کنترل آن وجود دارد که پزشک بر حسب میزان شدت و نوع حملات تشنج فرد بیمار داروی مورد نظر را تجویز می کند.

قرص پریمیدون چرا تجویز می شود و مصرف آن چه عوارضی دارد؟

اطلاعات دارویی قرص پریمیدون

این داروی ضد تشنج به منظور درمان حملات تشنجی تونیک کلونیک (صرع بزرگ)، میوکلونیک شبانه، حملات سنجی پیچیده و ساده مورد استفاده قرار گرفته می شود.

میزان مصرف پریمیدون:

مقدار دقیق مصرف قرص پریمیدون توسط پزشک مشخص می شود که معمولا در بزرگسالان ابتدا ۱۰۰ یا ۱۲۵ میلی گرم از دارو در زمان خواب برای سه روز اول و ۱۰۰ یا ۱۲۵ میلی گرم از دارو دو بار در روز برای روز چهارم تا ششم می باشد سپس ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلی گرم از دارو سه بار در روز برای روز هفتم تا نهم استفاده می شود، در صورتی که یک دوز از دارو را فراموش کرده اید به محض به یاد آمدن آن را مصرف کنید و هرگز دوز دارو را به خاطر فراموشی دو برابر نکنید، میزان مصرف این دارو توسط کودکان با توجه به رده سنی آن تعیین می گردد.

قرص پریمیدون چرا تجویز می شود و مصرف آن چه عوارضی دارد؟

هشدار : در صورت بروز اختلال عملکرد کبدی یا بروز علایم حساسیت باید از مصرف دارو خودداری کنید و مصرف آن را قطع نمایید و در صورتی که بیش تر از میزان توصیه شده توسط دکتر، پریمیدون مصرف کرده اید بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید.

نکاتی در رابطه با پریمیدون:

۱. این دارو به میزان قابل توجهی در شیر ترشح می شود بنابراین در صورتی که در دوران شیردهی هستید به پزشک تان اطلاع دهید.

۲. پریمیدون تاثیر قرص های پیشگیری از بارداری دارای استروژن را کاهش می دهد.

۳. میزان مصرف دارو باید به تدریج کم شود زیرا، قطع ناگهانی این قرص باعث حملات صرع پایدار می شود.

۴. به صورت خود سرانه و بدون دستور پزشک تان مصرف این دارو را قطع نکنید.

۵. در زمان مصرف این دارو در انجام فعالیت هایی که نیاز به هوشیاری دارد احتیاط کنید.

۶. در صورت بروز نشانه های عوارض جانبی پزشک تان را در جریان بگذارید.

۷. مصرف این دارو در دوران بارداری باعث ضعف تنفسی و نقص انعقادی در نوزاد می شود بنابراین از مصرف پریمیدون در این دوران خودداری کنید و در صورت اقدام به بارداری به پزشک تان اطلاع دهید.

قرص پریمیدون چرا تجویز می شود و مصرف آن چه عوارضی دارد؟

تداخل دارویی:

کلونازپام والپرات اربامازپین و فنی توئین وارفارین داروهای ضدافسردگی‌ سه‌حلقه‌ای دیگوکسین اتوسوکسیمید کورتیکوسترئیدها سیکلوسپورین داروهای ضد بارداری خوراکی و تئوفیلین متوپرولول استازولامید پروپرانولول وراپامیل و دیلتیازم داروهای ضددرد و خواب‌آور کینیدین الکل و سایر داروهای مضعف CNS

عوارض جانبی پریمیدون:

عدم تعادل اختلالات بینایی و بثورات جلدی خواب آلودگی تهوع تحریک پذیری بی قراری و اغتشاش شعور در سالمندان فعالیت زیاد و هیجانات غیر عادی در کودکان

قرص پریمیدون چرا تجویز می شود و مصرف آن چه عوارضی دارد؟

توصیه های مهم:

پریمیدون نباید در پورفیری یا سابقه ابتلا به آن مصرف شود. میزان مصرف این دارو بین بیماران سالخورده باید کاهش پیدا کند. این دارو در صورت وجود بیماری تنفسی مانند آسم یا آمفیزم و اختلال عملکرد کلیه یا کبد باید با احتیاط فراوان تجویز شود. مصرف این دارو امکان دارد در نتیجه آزمون های عملکرد کبدی اختلال ایجاد کند. مصرف این دارو ممکن است سبب پایین آمدن Hgb و هماتوکریت و شمارش پلاکت شود.

روش نگهداری پریمیدون:

داروی پریمیدون باید در دمای زیر سی درجه سانتی گراد، دور از دسترس کودکان و دور از نور و رطوبت نگهداری شود و از قرار دادن آن در مکان های مرطوب، گرم و نور خورشید خودداری کنید زیرا گرما و رطوبت سبب تجزیه دارو می شود.

در پایان پیشنهاد می کنیم جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اطلاعات دارویی بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس