گفت‌وگوهای فرهنگی «دین و صلح» در دهلی‌نو برگزار شد


گفت‌وگوهای فرهنگی «دین و صلح» در دهلی‌نو برگزار شد

با مشارکت شورای پژوهش‌های فلسفی هند و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی‌نو، نشست گفت‌وگوهای فرهنگی با موضوع «دین و صلح» در محل شورای پژوهش‌های فلسفی هند برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست گفت‌وگوهای فرهنگی «دین و صلح» با حضور محسن جوادی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاد فلسفه اخلاق دانشگاه، نیکنام حسین پور، رییس خانه کتاب ایران، احمد علی حیدری، عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی و رییس جایزه کتاب، محمد علی ربانی، رایزن فرهنگی کشورمان در دهلی‌نو، پروفسور آر سی سینها، رییس شورای پژوهش‌های فلسفی هند، و جمعی از استادان گروه فلسفه و سانسکریت دانشگاه‌های دهلی‌نو برگزار گردید.

پروفسور آر سی سینها با ذکر خاطراتی از سفر خود به ایران و مهمان‌نوازی ایرانی‌ها، از جمهوری اسلامی ایران در میزبانی اولین دور گفتگوهای اسلام و بودیسم در تهران تقدیر و تشکر کرد. وی با اشاره به موضوع فرهنگ، دین و همزیستی مسالمت آمیز یادآورشد: در دنیای معاصر هم‌زیستی مسالمت‌آمیز ادیان بسیار ضروری است و فرهنگ از مهم‌ترین ارزش‌های انسانی است که می‌تواند در بسترسازی و فراهم کردن زمینه‌های این همزیستی نقش ایفا کند.فلسفه هندوئیسم بر اساس سازگاری انسان با طبیعت و دیگر موجودات بویژه انسان‌ها شکل گرفته‌است و در چرخه آفرینش، دستیابی انسان به زندگی بهتر منوط به تعامل و مناسبات مثبت او با مخلوقات، حیوانات و انسان‌ها می‌باشد.

رئیس شورای تحقیقات فلسفی هند با تأکید بر ضرورت و اهمیت ارتباط و تعامل فیلسوفان ایران و هند پیشنهاد داد: دور بعدی نشست فلسفی ایران و هند به جهت وجود منابع و متون فلسفی ایران و هند در کتابخانه بزرگ لکهنو برگزار و با همکاری دو کشور نسبت به ترجمه و بازنشر این متون اقدام شود.

محسن جوادی با اشاره به تاریخ خرد و حکمت در ایران و نکات مشترک فلسفه اخلاق در ایران و هند سخن گفت و فلسفه اخلاق در هند و ایران و ارتباط آن با فلسفه غرب را مورد تحلیل و گفتگو قرار داد.

وی در ادامه سخنان خود افزود: باوجود تأثیرپذیری فلسفه شرقی از فلسفه غرب در برهه‌ای از تاریخ، در سالها و دهه‌های اخیر فلسفه شرقی با اخلاق‌محوری خود بار دیگر مورد توجه جهانیان قرار گرفته است.

ربانی رایزن فرهنگی کشورمان در دهلی‌نو نیز در این نشست، تفکر فلسفی و فیلسوفان را به جهت نگرش‌های عقلی و منطقی درست از پدیده‌ها و رویکردهای فرامذهبی، فراجغرافیایی و فراقومی، مناسب‌ترین و موثرترین عامل در تعاملات فرهنگی ملت ها برشمرد و خاطرنشان ساخت: یقینأ پیشینه مطالعات فلسفی و همچنین جایگاه فلسفه در فرهنگ و دین در ایران و هند، می‌تواند به فرضت و ظرفیتی جهت همکاری و نخبگان دو کشور تبدیل شده و این گونه گفتگوهای فلسفی امکان یافتن پاسخ‌های مناسب برای چالش ها و دغدغه‌های مشترک را نیز بیش از سایر حوزه ها فراهم می‌آورد.

وی پیشنهاد داد: بمنظور تسهیل و استمرار تعاملات و گفتگوهای فلسفی میان دو کشور، انجمن فلسفی ایران و هند تأسیس و مجموعه‌ای از همکاری‌های مشترک در حوزه فلسفه از طریق این انجمن ساماندهی و پی‌گیری گردد. این پیشنهاد توسط رئیس شورای تحقیقات فلسفی هند و سایر اعضاء جلسه مورد استقبال قرار گرفت و مقرر گردید با پی‌گیری رایزنی فرهنگی و جلب مشارکت نهادهای دانشگاهی و انجمن‌های فلسفی دو کشور این انجمن تأسیس گردد.

احمد علی حیدری استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی نیز در سخنان خود با اشاره به ضرورت‌ها و اهمیت گفتگوهای بینافرهنگی در دنیای معاصر خاطر نشان ساخت: برای تحقق معرفت باید شرایطی مد نظر باشد و در گفتگوهای بین فرهنگی ما باید بدانیم که چه شرایط اولیه‌ای را مدنظر قرار می‌دهیم.

وی افزود: فلسفه در جهان امروز باید میان فرهنگی باشد یعنی فرهنگ‌های مختلف را مورد کنکاش و مطالعه قرار دهد، و گرنه فقط یک رشته تحصیلی دانشگاهی خواهد بود.

نیکنام حسین پور نیز در سخنان خود با اشاره به اهمیت گفتگوی فرهنگی برای ملتها گفت: ایران مهد تمدن است و در سالهای اخیر بیش از ۱۱ هزار عنوان کتاب با موضوع فلسفه در ایران چاپ و منتشر شده است. در بخش دیگری از نشست استادان مختلف مطالب و نقطه نظرات خود را پیرامون فرهنگ و دین و هم‌زیستی مسالمت آمیز مطرح کردند.

وی با بیان اینکه وحدت وجود در متون اسلامی نیز موجود است و هر چیزی مظهر خداست افزود: ما کثرت و تنوع را قبول داریم ولی نگرانی ما این است که با رشد تکنولوژی غربی در جامعه شرقی، مردم تحت تأثیر فرهنگ غربی قرار گیرند. ما باید رفتارهای مناسب غربی را بپذیریم ولی باید مراقب باشیم که بنیان‌های فکری ما آسیب نبیند.

در پایان این نشست هر یک از اساتید و پژوهشگران فلسفی هند شرکت کننده در این نشست نیز دیدگاهها و نقطه نظرات خود در خصوص مباحث ارائه شده توسط هیأت ایرانی ارائه داده و به تشریح دیدگاههای خود در زمینه مناسبات دین و فلسفه و دین و همزیستی مسالمت آمیز در تفکر فلسفی هندوئیسم پرداختند.


به گزارش خبرگزاری مهر، نشست گفت‌وگوهای فرهنگی «دین و صلح» با حضور محسن جوادی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاد فلسفه اخلاق دانشگاه، نیکنام حسین پور، رییس خانه کتاب ایران، احمد علی حیدری، عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی و رییس جایزه کتاب، محمد علی ربانی، رایزن فرهنگی کشورمان در دهلی‌نو، پروفسور آر سی سینها، رییس شورای پژوهش‌های فلسفی هند، و جمعی از استادان گروه فلسفه و سانسکریت دانشگاه‌های دهلی‌نو برگزار گردید.

پروفسور آر سی سینها با ذکر خاطراتی از سفر خود به ایران و مهمان‌نوازی ایرانی‌ها، از جمهوری اسلامی ایران در میزبانی اولین دور گفتگوهای اسلام و بودیسم در تهران تقدیر و تشکر کرد. وی با اشاره به موضوع فرهنگ، دین و همزیستی مسالمت آمیز یادآورشد: در دنیای معاصر هم‌زیستی مسالمت‌آمیز ادیان بسیار ضروری است و فرهنگ از مهم‌ترین ارزش‌های انسانی است که می‌تواند در بسترسازی و فراهم کردن زمینه‌های این همزیستی نقش ایفا کند.فلسفه هندوئیسم بر اساس سازگاری انسان با طبیعت و دیگر موجودات بویژه انسان‌ها شکل گرفته‌است و در چرخه آفرینش، دستیابی انسان به زندگی بهتر منوط به تعامل و مناسبات مثبت او با مخلوقات، حیوانات و انسان‌ها می‌باشد.

رئیس شورای تحقیقات فلسفی هند با تأکید بر ضرورت و اهمیت ارتباط و تعامل فیلسوفان ایران و هند پیشنهاد داد: دور بعدی نشست فلسفی ایران و هند به جهت وجود منابع و متون فلسفی ایران و هند در کتابخانه بزرگ لکهنو برگزار و با همکاری دو کشور نسبت به ترجمه و بازنشر این متون اقدام شود.

محسن جوادی با اشاره به تاریخ خرد و حکمت در ایران و نکات مشترک فلسفه اخلاق در ایران و هند سخن گفت و فلسفه اخلاق در هند و ایران و ارتباط آن با فلسفه غرب را مورد تحلیل و گفتگو قرار داد.

وی در ادامه سخنان خود افزود: باوجود تأثیرپذیری فلسفه شرقی از فلسفه غرب در برهه‌ای از تاریخ، در سالها و دهه‌های اخیر فلسفه شرقی با اخلاق‌محوری خود بار دیگر مورد توجه جهانیان قرار گرفته است.

ربانی رایزن فرهنگی کشورمان در دهلی‌نو نیز در این نشست، تفکر فلسفی و فیلسوفان را به جهت نگرش‌های عقلی و منطقی درست از پدیده‌ها و رویکردهای فرامذهبی، فراجغرافیایی و فراقومی، مناسب‌ترین و موثرترین عامل در تعاملات فرهنگی ملت ها برشمرد و خاطرنشان ساخت: یقینأ پیشینه مطالعات فلسفی و همچنین جایگاه فلسفه در فرهنگ و دین در ایران و هند، می‌تواند به فرضت و ظرفیتی جهت همکاری و نخبگان دو کشور تبدیل شده و این گونه گفتگوهای فلسفی امکان یافتن پاسخ‌های مناسب برای چالش ها و دغدغه‌های مشترک را نیز بیش از سایر حوزه ها فراهم می‌آورد.

وی پیشنهاد داد: بمنظور تسهیل و استمرار تعاملات و گفتگوهای فلسفی میان دو کشور، انجمن فلسفی ایران و هند تأسیس و مجموعه‌ای از همکاری‌های مشترک در حوزه فلسفه از طریق این انجمن ساماندهی و پی‌گیری گردد. این پیشنهاد توسط رئیس شورای تحقیقات فلسفی هند و سایر اعضاء جلسه مورد استقبال قرار گرفت و مقرر گردید با پی‌گیری رایزنی فرهنگی و جلب مشارکت نهادهای دانشگاهی و انجمن‌های فلسفی دو کشور این انجمن تأسیس گردد.

احمد علی حیدری استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی نیز در سخنان خود با اشاره به ضرورت‌ها و اهمیت گفتگوهای بینافرهنگی در دنیای معاصر خاطر نشان ساخت: برای تحقق معرفت باید شرایطی مد نظر باشد و در گفتگوهای بین فرهنگی ما باید بدانیم که چه شرایط اولیه‌ای را مدنظر قرار می‌دهیم.

وی افزود: فلسفه در جهان امروز باید میان فرهنگی باشد یعنی فرهنگ‌های مختلف را مورد کنکاش و مطالعه قرار دهد، و گرنه فقط یک رشته تحصیلی دانشگاهی خواهد بود.

نیکنام حسین پور نیز در سخنان خود با اشاره به اهمیت گفتگوی فرهنگی برای ملتها گفت: ایران مهد تمدن است و در سالهای اخیر بیش از ۱۱ هزار عنوان کتاب با موضوع فلسفه در ایران چاپ و منتشر شده است. در بخش دیگری از نشست استادان مختلف مطالب و نقطه نظرات خود را پیرامون فرهنگ و دین و هم‌زیستی مسالمت آمیز مطرح کردند.

وی با بیان اینکه وحدت وجود در متون اسلامی نیز موجود است و هر چیزی مظهر خداست افزود: ما کثرت و تنوع را قبول داریم ولی نگرانی ما این است که با رشد تکنولوژی غربی در جامعه شرقی، مردم تحت تأثیر فرهنگ غربی قرار گیرند. ما باید رفتارهای مناسب غربی را بپذیریم ولی باید مراقب باشیم که بنیان‌های فکری ما آسیب نبیند.

در پایان این نشست هر یک از اساتید و پژوهشگران فلسفی هند شرکت کننده در این نشست نیز دیدگاهها و نقطه نظرات خود در خصوص مباحث ارائه شده توسط هیأت ایرانی ارائه داده و به تشریح دیدگاههای خود در زمینه مناسبات دین و فلسفه و دین و همزیستی مسالمت آمیز در تفکر فلسفی هندوئیسم پرداختند.

کد خبر 4823455

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آیا رابطه دهانی از نظر اهل سنت جایز است؟