باران سیل آسا و آسیب زیرساخت‌ها درهرمزگان


باران سیل آسا و آسیب زیرساخت‌ها درهرمزگان

بندرعباس- ایرنا- از نخستین ساعت‌های بامداد روز جمعه 2 دیماه بارش شدید باران در اقصی نقاط استان هرمزگان بویژه بندرعباس وقشم آغاز شد که ازهمان ابتدا بدلیل شدت بارش؛ آبگرفتگی معابر، تعطیلی بنادر و مسدود شدن برخی از راه‌های ارتباطی در استان را به همراه داشت.

شدت بارندگی در روز جمعه وشنبه (۲۰ و۲۱ دیماه) در استان هرمزگان به حدی بود که به علت آسیب در زیرساخت‌های شهری و روستایی شاهد خسارت هنگفتی به راه‌ها، پل‌ها، تاسیسات آب وفاضلاب و محصولات کشاورزی بودیم که هنوز بطور قطعی این خسارتها اعلام نشده است.

این درحالی بود که از قبل هشدار ورود سامانه بارشی فعال به استان هرمزگان توسط سازمان هواشناسی داده شد و دراین راستا تمامی دستگاه‌های اجرایی، خدماتی وامدادی استان وهمچنین فرمانداران، بخشداران، دهیاران و شهرداری‌ها با برگزاری نشست‌های توجیهی ستاد مدیریت بحران استانداری با تمهیدات لازم درآماده باش کامل بوده و اطلاع رسانی‌های لازم نیزدر این زمینه از سوی رسانه‌ها انجام شده بود.

باران بی‌سابقه درهرمزگان

به عقیده سازمان هواشناسی هرمزگان دراین فصل از سال میزان بارش باران در استان نسبت به سال گذشته و دوره‌های قبل بی‌سابقه بوده به‌طوری که جزیره قشم با ۲۱۵.۳ میلی‌متر و بندرعباس ۱۶۴.۹ با میلی‌متر بارندگی، رکورد زدند.

همچنین در روزهای اخیر شاهد ۱۵۱.۹ میلی‌متر بارندگی در سیریک، ۱۳۱.۴ میلی متر رودان، ۱۲۷.۱ میلی‌متر در سردشت بشاگرد و ۱۱۰.۹ میلیمتر در میناب بودیم که در نوع خود بی‌سابقه بود.

مدیر مطالعات شرکت آب منطقه ای هرمزگان نیز اظهارداشت: ر ۲ روز گذشته بیشتر نقاط استان بویژه شهرهای قشم، بندرعباس و سیریک بیشترین بارندگی را نسبت به سال قبل و دوره درازمدت تجربه کردند که در نوع خود بی سابقه بود.

محمد رضا ایدون گفت: متوسط بارندگی استان در سال آبی جاری تا هجدهم دیماه، ۱۵۰.۵، سال گذشته ۳۸.۱ و در درازمدت ۴۷ میلی‌متر بوده است.

وی یادآورشد: این میزان بارندگی درسالجاری نسبت به سال گذشته ۲۹۴.۷ درصد و نسبت به درازمدت ۲۲۰.۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بارندگی ۱۰مسیرارتباطی درهرمزگان را قطع کرد

معاون اداره‌کل مدیریت بحران استانداری هرمزگان نیز گفت: در روزهای اخیر به علت شدت بارندگی، طغیان رودخانه‌ها و آبگرفتگی آبنماها ۱۰ مسیر ارتباطی دراستان به صورت موقت مسدود است.

احمد غیبی اظهارداشت: این مسیرها شامل جاسک به میناب، میناب به هشت‌بندی، سردشت(بشاگرد) به گافر و پارامون، دهبارز (رودان) به زیارتعلی، میناب به کرگان، بستک به لار، بندرلنگه به پارسیان، اَرمک به پارسیان، رویدر به کهورستان و جاسک به بشاگرد بود.

۵ روستای جاسک تخلیه اضطراری شد

در شهرستان جاسک نیز شدت بارندگی به حدی بود که روستای این شهرستان برای جلوگیری از خسارت ناشی از حجم گسترده بارندگی و سیلاب رودخانه گابریک و سرریزشدن سد جگین تخلیه اضطراری شد.

فرماندار جاسک یادآورشد: هزار و ۳۰۰ نفر از اهالی روستاهای حاجی آباد، گرندو، کروچ، لیره و جگین با کمک نیروهای امدادی به نقاط امنی منتقل شدند.

محمد رادمهر افزود: ۲۰ نفر از اهالی روستای کروچ نیز در محاصره سیلاب قرار داشتند که به پشت بام‌ها پناه برده و جهادگران برای نجات آن‌ها شتافتند.

وی بیان داشت: نیروهای دریایی ارتش و سپاه پاسداران نیز در کمک به روستانشیان سیل زده جاسک و انتقال واسکان آنها در محل‌های امن با فرمانداری همکاری داشتند.

رییس شورای هماهنگی مدیریت بحران جاسک اظهارداشت: سد جگین برای نخستین بار سریز شد و رودخانه گابریگ نیز به شدت طغیان کرده است.

رادمهر ادامه داد: همچنین در زمان بارندگی راه های مواصلاتی جاسک به میناب، جاسک به بشاگرد و جاسک به کنارک نیز بسته شد.

۳۵ منزل مسکونی در سیریک دچار آبگرفتگی شد

بارش سیل آسا و طغیان رودخانه‌های سیریک در ۲ روز اخیر، بیش از ۳۵ منزل مسکونی در این منطقه را دچار آبگرفتگی کرد و راه ارتباطی ۱۶ روستای این شهرستان با مرکز وبخش قطع شد.

فرماندار سیریک گفت: طغیان رودخانه چالاک در بخش بمانی راه ارتباطی روستاهای دودر، کنارجو، زمین ملا، سرگلم و روستای لبنی بالا را مسدود کرد و همچنین طغیان رودخانه مرگ، دهارن و گز نیز موجب بسته شدن راه ارتباطی روستاهای مهمانی، گرائیگ، پاراف، سردرنگ، گوجگ، میاندر، جوشکی، دل آسا، گدو، پگو و قلموئی در بخش مرکزی با سیریک شد.

احمد جمالدینی بیان داشت: بیشترین خسارت بارندگی مربوط به شهرهای بندرکوهستک، سیریک، گروگ و روستاهای مهرگی، سرگلم، کنارجو، شهید مردان، سیکوئی، گز ، کردر و پگو بوده است.

رییس ستاد مدیریت بحران سیریک اظهارداشت: طغیان رودخانه‌ها و سیل همچنین لوله اصلی انتقال آب چاه‌های راونگ میناب به سیریک را با خود برد و موجب قطعی آب آشامیدنی در این منطقه شد.

وی یادآورشد: تاکنون خسارت وارده به تاسیسات زیربنایی سیریک شامل راه‌های روستایی، برق و کشاورزی در شهرستان سیریک ۱۲۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

سیلاب خط انتقال آب بندرخمیر را با خود برد

براثر سیلاب و طغیان رودخانه فصلی در بندرخمیر، خط لوله انتقال آب این منطقه وروستاهای اطراف این شهر در هشت نقطه دچار شکستگی و آب بردگی شد.

میرهاشم خواستار فرماندار بندرخمیر گفت: براثر آب بردگی خط انتقال، آب شُرب بندرخمیر و روستاهای اطراف آن قطع شد و سه اکیپ برای ترمیم این شکستگی‌ها مشغول کار شدند و امید می‌رود این خط لوله در کوتاه ترین زمان ممکن ترمیم شود.

احمد غیبی، معاون اداره‌کل مدیریت بحران استانداری هرمزگان نیز به ایرنا گفت: خط لوله ۷۰۰ میلی‌متر انتقال آب شرب بندرخمیر که دچار آب‌بردگی شده به زودی ترمیم خواهد شد و تا آن زمان از تانکر برای تامین آب شرب استفاده می‌شود.

بارندگی بخشی از مدرسه‌های هرمزگان را نیز تعطیل کرد

مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش وپرورش هرمزگان نیز گفت: براثر بارندگی‌ها، آبگرفتگی معابر و طغیان رودخانه‌ها در روز شنبه و یکشنبه مدرسه‌های برخی از شهرهای استان در نوبت صبح و عصر تعطیل است.

نعمت روزپیکر یادآورشد: مدرسه‌های شهرهای رودخانه، رودان، سیریک، بشاگرد، سندرک ومیناب در نوبت صبح شنبه در مقطع پیش دبستانی، ابتدایی و متوسطه اول تعطیل اعلام شده است.

وی بیان داشت: همچنین در شیفت صبح روز شنبه به علت بارش شدید باران و آبگرفتگی معابر، دانشگاه‌ها و تمامی مدرسه‌های شیفت صبح شهرستان بندرعباس نیز تعطیل شد.

این مسوول اظهارداشت: امتحانات دانشگاه‌های شهرستان بندرعباس نیز روز شنبه لغو و به زمان دیگری موکول شد.

روزپیکر یادآورشد: روز یکشنبه نیز مدرسه های روستایی شهرستان جاسک در نوبت صبح وعصر تعطیل شد.

وی گفت: تعطیلی مدرسه‌ها باتوجه به تداوم بارندگی و بنا برتصمیم ستاد مدیریت بحران شهرستان‌ها برای جلوگیری از حوادث احتمالی برای دانش آموزان صورت گرفته است

۴ کوهنورد در منطقه فین بندرعباس گرفتارشدند

چهار کوهنورد که از تهران وارد استان هرمزگان شده بودند روز جمعه ۲۰ دیماه پس از عزیمت به منطقه‌ای سخت گذر بین منطقه فین در شهرستان بندرعباس و رویدر در شهرستان خمیر، هنگام بازگشت با جریان شدید رودخانه سیلابی مواجه شدند.

رییس هیات کوهنوردی هرمزگان با تایید این خبر گفت: آخرین تماس با اعضای تیم کوهنوردی ساعت ۱۰صبح روز شنبه ۲۱دی‌ماه بوده و با همین تماس، مکان آنها شناسایی شد و از روز یکشنبه عملیات امداد ونجات آن ها آغاز شد.

محمدهادی مفضل در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود: این افراد در مسیر برگشت پشت رودخانه «کُل» متوقف شده‌اند و در تماس صبح شنبه به آن‌ها توصیه کرده‌ایم تا رسیدن نیروهای امدادی جابه‌جا نشوند.

وی ادامه داد: به دلیل شرایط جوی بحرانی و مسافت زیاد و حجم سیلاب، امکان اعزام نیروی پیاده به منطقه مورد نظر در روز شنبه وجود نداشت.

این مسوول اظهارامیدواری کرد: بر اساس هماهنگی انجام شده و قول همکاری از سوی معاونت عمرانی استانداری و جمعیت هلال احمر، صبح یکشنبه ۲۲دی یک فروند بالگرد برای جستجو و نجات، عازم منطقه مهدی آباد (بین فین و رویدر) شود.

بندرهای مسافری قشم تعطیل شد

بندرهای مسافری و گردشگری قشم نیز به دلیل وزش باد شدید، بارش باران و دریای مواج روز شنبه و یکشنبه تعطیل است.

رییس اداره بنادر و دریانوردی قشم به خبرنگار ایرنا گفت: تمامی رفت وآمدهای مسافری در این ۲ روز از بندر شهید ذاکری قشم به مقصد بندرعباس و جزایر لارک و هرمز متوقف شده است.

علی اشتری افزود: منطقه گردشگری هنگام نیز روز شنبه به طور کامل تعطیل اعلام شد.

رییس اداره بنادر و دریانوردی از مردم خواست تا در اسکله‌های گردشگری شیب دراز و کندالو تجمع نکنند.

وی خاطرنشان کرد: تردد لندینگ‌کرافت در بنادر لافت و پُهل در زمان بارندگی برقرار بود که مسافران وگردشگران از این مسیر به سرزمین اصلی رفت وآمد داشتند.

اشتری همچنین در زمان بارندگی از صیادان خواست تا در اطراف جزایر و سواحل بندرهای قشم، لارک، هرمز و هنگام از هرگونه فعالیت صیادی خودداری کنند.

وی درباره وضعیت دریا نیز گفت: سرعت بادهای شمال شرقی تا جنوب شرقی به ۳۰ نات و ارتفاع امواج هفت پا رسید..

رییس اداره بنادر و دریانوردی افزود: بیشینه وسعت دید ۶ کیلومتر است که هنگام بارش باران تا ۴ کیلومتر کاهش می‌یابد.

استاندار هرمزگان پیگر آخرین وضعیت بارندگی از فرمانداران شد

استاندار هرمزگان نیز در تماسی تلفنی با فرمانداران استان، آخرین وضعیت شهرستان‌ها را پس از بارندگی وسیل شدید روز و شب گذشته درهمه ابعاد زیرساختی وخدمات رسانی را پیگیرشد.

فریدون همتی اعلام کرد: باتوجه به حجم زیاد بارندگی در شهرستان‌های هرمزگان، محورهای ارتباطی بخشی از شهرها به علت طغیان رودخانه‌ها مسدود شده است که باید تا فروکش کردن آب‌های پس از بارندگی منتظر ماند.

وی بیان داشت: پس از پایان بارندگی و کاهش و نشست حجم آب‌های روان درسطح شهرها، پل‌ها، جاده‌ها و مسیرها، برآورد خسارت‌ها انجام و به مرکز گزارش می‌شود.

استاندار هرمزگان همچنین در روزهای اخیر از روستای شمیل شهرستان بندرعباس نیز بازدید کرد و آخرین وضعیت آبگیری سد شمیل و نیان را مورد بررسی قرار داد و برای رفع نگرانی احتمال سرریزشدن سد، خروجی آن باز شد.

وزیر کشور ومعاون رییس جمهوری آمادگی خود را برای جبران خسارت سیل درهرمزگان اعلام کردند

بدلیل ابعاد خسارت و بارندگی‌های روز گذشته معاون اول رییس جمهوری و وزیر کشور با تماس‌های تلفنی جداگانه با استاندار هرمزگان پیگیر بررسی آخرین وضعیت بارندگی سیل آسا روز جمعه و شنبه در این استان شدند و نسبت به کمک رسانی به مردم و جبران خسارت‌های ناشی از بارندگی و سیل اعلام آمادگی کردند.

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری در این گفت وگوی تلفنی با قدردانی از تلاش های استاندار هرمزگان برای مدیریت شرایط بارندگی و همچنین زحمات مدیران دستگاه های اجرایی وخدماتی وهمکاری خوب مردمی بیان داشت: با ارسال گزارش‌ خسارت‌های وارد شده به هرمزگان، حمایت های لازم را جهت تامین اعتبارات مورد نیاز و سرعت بخشی در جبران خسارت‌ها، خواهیم داشت.

همچنین عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور نیز در این گفت وگوی تلفنی جهت هرگونه کمک و صدور دستور استفاده از ظرفیت دیگر استان‌ها برای کنترل سیلاب در هرمزگان در صورت نیاز و ضرورت، اعلام آمادگی کرد.

راهداران مشغول مرمت ورفع آبردگی‌ها هستند

نیروهای خدماتی، امدادی، شهرداری و راهداری استان هرمزگان نیز حین وبعد از بارندگی روزهای اخیر مشغول بازگشایی راه‌ها، جاده‌ها ومسیرهای ارتباطی شدند.

مدیرکل راهداری وحمل ونقل جاده‌ای هرمزگان گفت: راهداران به محض فروکش کردن آب باران در جاده‌ها و مسیرهای ارتباطی استان به مرمت ورفع آبردگی‌ها مشغول شدند.

یوسف عابدینی افزود: در بارندگی روز جمعه وشنبه باانجام گشت‌های راهداری درطول راه‌های ارتباطی حوزه استحفاظی نسبت به ایمنی جاده ‌ا وهمکاری باکاربران جاده ای اقدام شد.

وی ابراز داشت: تمامی نیروهای معاونت راهداری هرمزگان بعد از هشدار هواشناسی نسبت به ورود سامانه فعال بارشی به استان به صورت آماده باش شبانه روزی درآمدند.

این مسوول یادآورشد: در زمان بارندگی و یا سایر حوادث جاده‌ای، شهروندان آخرین وضعیت راه‌ها ومسیرهای ارتباطی را از طریق رسانه‌های رسمی وسامانه ۱۴۱مرکز مدیریت راه‌ها وروابط عمومی اداره کل راهداری وحمل ونقل جاده ای هرمزگان جویا شوند.

آبگرفتگی‌ها ناشی از بارندگی رفع شد

قائم مقام شهردار بندرعباس نیز گفت: با تلاش‌های صورت گرفته بیشتر آبگرفتگی‌های ناشی از بارندگی وسیلاب روز جمعه و شنبه در معابر وجاده‌های این شهر رفع شده است.

جعفر بهاری میمندی با اشاره به آخرین وضعیت شهر اظهارکرد: با تمهیدات از قبل اندیشیده شده و بهره گیری از نیروهای کارگری، مدیریتی و همچنین ماشین آلات مورد نیاز، میزان آبگرفتگی در معابر به حداقل رسیده است.

وی بیان داشت: در این بارندگی بیشتر نقاط آبگیر شناسایی شد و در نشست‌های مربوطه نسبت به رفع آن‌ها تصمیم گیری می‌شود.

لایروبی خورها پیش از بارندگی به دفع آب‌های جاری کمک کرد

معاون خدمات‌شهری شهرداری بندرعباس نیز گفت: لایروبی خورها و کانال‌ها پیش از بارندگی، کمک قابل توجهی به دفع آب‌های جاری در معابر حین بارندگی کرده است.

اسماعیل موحدی‌نژاد اظهارکرد: تمامی امکانات لازم به همراه بیش از ۳۰ دستگاه انواع ماشین‌آلات سنگین و نیمه‌سنگین در این بارندگی به حالت آماده‌باش درآمد.

وی تصریح کرد: تعداد ۲۳۰ نفر از نیروهای کارگری آموزش دیده نیز در قالب ۲۳ تیم از بامداد روزجمعه در حالت آماده‌باش بودند.

شرایط بارندگی درهرمزگان به موقع مدیریت شد

استاندار هرمزگان نیز با اشاره به بارش‌های شدید باران درروزهای جمعه وشنبه در اقصی نقاط استان گفت: باتوجه به تمامی تمهیدات و تدابیر اتخاذ شده وهمچنین همکاری مناسب مردم توانسته ایم شرایط را به خوبی مدیریت و اقدامات لازم را به موقع انجام دهیم.

فریدون همتی پس از بازدید از مناطق مختلف شهر بندرعباس، تماس با فرمانداران و بررسی وضعیت معابر و خیابان‌ها افزود: خوشبختانه مردم همکاری خوبی داشتند و به توصیه‌های ایمنی و هشدارها توجه کرده و از رفت وآمدهای غیرضروری خودداری کردند.

وی بیان داشت: تمامی دستگاه‌های اجرایی وستادهای مدیریت بحران در سراسر استان نیز در ۲ روز بارندگی درحال آماده باش کامل بودند ومرخصی فرمانداران دراین زمان لغوشد.

همتی خاطرنشان کرد: باتوجه به آمادگی خوب ستاد مدیریت بحران بندرعباس مرکز استان و همه شهرستان‌ها، پیش بینی‌های لازم از قبل انجام شد و هماهنگی بین دستگاه‌ها جهت ارائه خدمات صورت گرفت.

رییس ستاد مدیریت بحران استانداری هرمزگان گفت: گروه‌های امداد وخدمات رسان درپی آبگرفتگی بافت‌های فرسوده شهرستان‌های بندرعباس و قشم به این مناطق اعزام شدند.

همتی همچنین از برپایی اسکان اضطراری در مدارس وسالن های ورزشی در شهرستان های قشم و بندرعباس در زمان بارندگی خبر داد.

استان ساحلی هرمزگان به هنگام بارندگی بویژه باران‌های تند و سیل آسا همواره با خطر حوادث سیل، طغیان رودخانه‌ها، بسته شدن راه‌ها و آب بردگی جاده‌ها مواجه است و اگر چاره ای اندیشیده نشود و به صورت جدی به زیرساخت‌ها که زندگی شهروندان را تسهیل می‌کند، توجه نشود باز شاهد تکرار این قصه دردناک خواهیم بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)