14 استان درگیر آفت ملخ صحرایی خواهند شد/ لرستان آماده مقابله باشد


14 استان درگیر آفت ملخ صحرایی خواهند شد/ لرستان آماده مقابله باشد

معاون مدیریت کنترل و مبارزه با آفات سازمان حفظ نباتات با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود سال آینده 14 استان درگیر آفت ملخ صحرایی شوند، گفت: لرستان با تهیه تجهیزات آماده مقابله باشد.

محمود چالاکی امروز در شورای پدافند غیرعامل لرستان با اشاره به اینکه آفت ملخ صحرایی جزو هفتمین بلاهای آسمانی ذکر شده و سابقه آن به ۴ تا ۵ هزار سال پیش برمی‌گردد، اظهار کرد: آخرین سابقه بروز این آفت در ایران به سال ۴۲ برمی‌گردد که در سطح دو میلیون هکتار مبارزه با آفت ملخ صحرایی را داشتیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۹ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی در کل دنیا درگیر آفت ملخ صحرایی هستند، تصریح کرد: سال گذشته در ایران در سطح ۷۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی مبارزه با ملخ صحرایی را داشتیم و ۶ استان درگیر این مشکل شد.

معاون مدیریت کنترل و مبارزه با آفات عمومی سازمان حفظ نباتات کشور با تأکید بر اینکه از سال گذشته وارد بحران آفت ملخ شدیم و این آفت حداقل بین سه تا ۵ سال گستره فعالیت دارد، افزود: در خردادماه میزان گستردگی آفت ملخ صحرایی در کشور به ۱۰ استان رسید و استان‌های ایلام و خوزستان نیز آلوده شدند.

چالاکی با اشاره به اینکه الان در کشور مجدداً همان اتفاقات سال گذشته تکرار شده است و از سه جبهه دچار مشکل هستیم، خاطرنشان کرد: از آبان ماه درگیر این مسئله هستیم و کانون‌های شیوع و پرواز این ملخ‌ها نیز کشورهای عربستان، یمن و عمان هستند که ملخ از آنجا به سمت ایران می‌آیند.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم سال آینده سه استان دیگر مثل لرستان، فارس و کرمان نیز درگیر آفت ملخ شوند، اضافه کرد: سال گذشته برای مبارزه با آفت ملخ ۵۰ میلیارد تومان هزینه شد و امسال نیز ۸۴ میلیارد پیش‌بینی کرده‌ایم.

معاون مدیریت کنترل و مبارزه با آفات عمومی سازمان حفظ نباتات کشور با تأکید بر اینکه تنها راه چاره مبارزه با این آفت آماده‌باش کامل است، بیان کرد: ظرفیت دستگاه‌های سم‌پاش را باید به کار بگیریم، در حال حاضر در کشور ۱۵۰ دستگاه سم‌پاش داریم که برای لرستان هم باید آماده شود، این دستگاه‌های سم‌پاش خارجی با همت نیروهای بومی ساخته شده‌اند و در حال حاضر به کشور پاکستان نیز صادر می‌شوند.

چالاکی با اشاره به اینکه از بهمن‌ماه آلودگی‌ها از جنوب کشور آغاز می‌شود و در حال حاضر در مرکز عربستان آلودگی ایجاد شده است، ادامه داد: پیش‌بینی ما این است که یک و نیم میلیون هکتار از اراضی کشور درگیر آفت ملخ خواهند شد و تعداد استان‌های درگیر با مسئله نیز از ۱۰ استان به ۱۴ استان افزایش می‌یابد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس