100 جای دیدنی تهران که حتما باید ببینید


تهران کلانشهری که پایتخت ایران است در این شهر بزرگ جاذبه های تاریخی ، جاذبه های گردشگری ، اماکن تفریحی ، اماکن زیارتی ، باغها و بوستانها و… بسیار زیاد است در حدی که امکان دارد بعضی از نقاط چه بسا جاذبه ای مهم از چشم پنهان بماند و یا در شلوغی و ازدحام جمعیت […] نوشته 100 جای دیدنی تهران که حتما باید ببینید اولین بار در جامع ترین پایگاه گردشگری و...

تهران کلانشهری که پایتخت ایران است در این شهر بزرگ جاذبه های تاریخی ، جاذبه های گردشگری ، اماکن تفریحی ، اماکن زیارتی ، باغها و بوستانها و… بسیار زیاد است در حدی که امکان دارد بعضی از نقاط چه بسا جاذبه ای مهم از چشم پنهان بماند و یا در شلوغی و ازدحام جمعیت گم شود .شهر تهران به دلیل امکانات و اماکن دولتی بیشتر مسافران برای کارهای اداری و درمانی به این شهر می آیند و شاید بیشتر آنها ندانند که تهران گنجینه ای از آثار تاریخی و جاذبه ها ی گردشگری درمیان این شلوغی و ترافیک دارد .گنجینه‌هایی که قطعاً دیدن‌شان بعد از یک روز شلوغ کاری، حسابی حال آدم را سرجایش می‌آورد. با سیری در ایران همراه شوید تا شمارا با ۱۰۰ جای دیدنی تهران که حتما باید ببینید آشنا سازیم .

برج آزادی
هم نماد تهران محسوب می‌شود و چشم میهمانان خارجی تهران را روی خودش قفل می‌کند؛ هرچند الان هووی بلندقامت و سرسختی به نام «برج میلاد» سر «برج آزادی» آورده‌اند اما «آزادی» هنوز هم برای خودش پادشاهی می‌کند؛ به‌ویژه در روز ۲۲ بهمن که پر می‌شود از آدم‌هایی که می‌آیند تا خاطره خوب یک روز خوب را دوباره زنده کنند.

100 جای دیدنی تهران که حتما باید ببینید

برج میلاد

برج میلاد بلندترین آسمان‌خراش ایران و ششمین برج مخابراتی بلند در جهان است.این برج مخابراتی و چندمنظوره، در مجموعه مرکز ارتباطات بین المللی تهران، در شمال‌غربی شهر تهران، میان تپه‌ای با مساحت تقریبی ۱۴ هکتار واقع در جنوب شهرک‌قدس و شمال کوی‌نصر در منطقه ۲ شهرداری تهران قرار دارد.این سازه که به خاطر ارتفاع بلند و شکل ظاهری متفاوتش، تقریباً از همه جای تهران نمایان است، یکی از نمادهای پایتخت به شمار می‌آید.

100 جای دیدنی تهران که حتما باید ببینیددروازه باغ ملی
دروازه باغ ملی یا سردر باغ ملی، از بناهای به جا مانده از اواخر دوره قاجار می‌باشد و در سال‌های ۱۳۰۱ تا ۱۳۰۴ احداث شده‌ است. این بنا در خیابان امام خمینی (ره) شهر تهران واقع است که در ضلع غربی آن وزارت امور خارجه و در ضلع شرقی آن اداره پست زمان پهلوی اول وجود دارد. سر در باغ ملی و ساختمان‌های مجاور آن به دستور مستقیم رضا پهلوی (وی در آن زمان وزیر جنگ بود) و توسط جعفر خان کاشانی و کمک آلمانی‌ها ساخته شد.

100 جای دیدنی تهران که حتما باید ببینید

شمس العماره

شمس العماره یکی از بناهای مرتفع و مشخص و جالب تهران قدیم است . گویا ناصرالدین شاه قبل از سفر اروپا بر اثر دیدن تصاویر بناها و آسمان خراشهای کشورهای غربی تمایل پیدا می کند بنای مرتفعی نظیر بناهای فرنگستان در پایتخت ممالک محروسه خود ایجاد نماید تا از بالای آن خود و زنانش بتوانند منظره شهر تهران و دورنمای اطراف را تماشا کنند .

100 جای دیدنی تهران که حتما باید ببینید

مسجد و مدرسه سپهسالار
یکی از جاذبه های تاریخی تهران مسجد و مدرسه سپهسالار است .مسجد و مدرسه سپهسالار نخستین و بزرگ‌ترین مسجد و مدرسه عالی در تهران و پس از مدرسه چهارباغ اصفهان، بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین بنای مذهبی در ایران است. این مجموعه در مجاورت مجلس شورای ملی و در جنوب شرقی میدان بهارستان شهر تهران قرار دارد.

100 جای دیدنی تهران که حتما باید ببینید

مدرسه دارالفنون
از جاذبه های تاریخی تهران و قدیمی ترین مدرسه ای که در تهران تاسیس شد مدرسه دارالفنون است یکی از کهن‌ترین بنیادهای آموزشی نوین ایران است که به کوشش میرزاتقی‌ خان فراهانی (امیرکبیر)، در سال ۱۲۳۱ خورشیدی (۱۸۵۱ میلادی- ۱۲۶۸ هجری قمری) بازگشایی شد.
100 جای دیدنی تهران که حتما باید ببینید

عمارت مشیرالدوله
عمارت مشیر الدوله از خانه‌های تاریخی استان تهران است که در خیابان منوچهری شهر تهران (میان خیابان لاله‌زار و فردوسی)، خیابان لاله‌زار نو، خیابان پیرنیا، شماره ۹ قرار دارد.عمارت مشیرالدوله در واقع منزل مسکونی حسن پیرنیا ملقب به مشیرالدوله بوده که با یک شیوه تلفیقی از معماری ایرانی و فرنگی در دوران قاجاریه (سال ۱۲۸۵) بنا شد.
100 جای دیدنی تهران که حتما باید ببینید

عمارت مسعودیه
عمارت مسعودیه یکی از خانه‌های تاریخی شهر تهران است که در خیابان جمهوری، نرسیده به بهارستان، خیابان ملت، تقاطع خیابان اکباتان قرار دارد.عمارت مسعودیه به دستور مسعود میرزا ملقب به ظل‌السلطان (فرزند ناصرالدین شاه) در سال ۱۲۹۵ هجری قمری در زمینی به مساحت حدود ۴۰۰۰ مترمربع بنا شد.

100 جای دیدنی تهران که حتما باید ببینید

بوستان نوروز

بوستان نوروز بزرگترین بوستان پهنه غربی اراضی عباس آباد تهران با کارکرد تفریحی، فرهنگی و تفرجی است که برای آن کارکردهای بین‌المللی و فرهنگی در حوزه کشورهای عضو اکو نیز تعریف شده است.

100 جای دیدنی تهران که حتما باید ببینید

بوستان رازی
دریاچه بزرگ مصنوعی با امکان ماهیگیری، فانوس دریایی، پردیس سینمایی و فرهنگسرا، بازارچه صنایع دستی، پیست دوچرخه سواری و پین بال، فضای سبز زیبا با تنوع گیاهی فراوان از امکانات بوستان رازی تهران است.

100 جای دیدنی تهران که حتما باید ببینید

بوستان نهج البلاغه
بوستان نهج البلاغه با داشتن ۳۵ هکتار وسعت و در برگرفتن رودخانه ای بزرگ و داشتن امکانات رفاهی و تفریحی متنوع به عنوان تفرجگاه اصلی مردم شهر تهران به ویژه ساکنین غرب پایتخت در آمده است.

100 جای دیدنی تهران که حتما باید ببینید

بوستان جمشیدیه
از اماکن تفریحی خوب تهران می توان به بوستان جمشیدیه اشاره کرد .بوستان جمشیدیه با مساحتی بالغ بر ۱۰ هزار متر مربع در ناحیه ۴ منطقه یک تهران و در دامنه کوه کلکچال قرار دارد. این پارک فرامنطقه‌ای نام گرفته و روزانه میزبان صدها گردشگر داخلی و خارجی است.

100 جای دیدنی تهران که حتما باید ببینید

بوستان آب و آتش
بوستان آب و آتش یکی از بوستانهای متفاوت شهر تهران با مساحتی گسترده و امکانات تفریحی مختلف همچون فانوس دریایی، مراسم نقاله خوانی، فضای بازی با آب همه روزه میزان بسیاری از گردشگران از تهران و شهرهای دیگر کشور است. پارک آب و آتش دارای آلاچیق‌ها ی متعدد برای استراحت می‌باشد.

100 جای دیدنی تهران که حتما باید ببینید

بوستان گفتگو
پارک گفتگو یکی از بوستان‌های شهر تهران است که در غرب تهران احداث شده است. بوستان گفتگو از شمال به مجموعه پل‌های تقاطع بزرگراه شهید چمراه و حکیم، از جنوب به خیابان جواد فاضل، از شرق به بزرگراه شهید چمران و از غرب به کوی نصر (گیشا) محدود می‌شود. مساحت بوستان گفتگو ۱۴۴۵۸۰ مترمربع است که ۷ هکتار آن به کاشت گونه‌های گیاهی فصلی و دائمی اختصاص یافته است.

100 جای دیدنی تهران که حتما باید ببینید

پارک سرخه حصار
پارک سرخه حصار یکی از قدیمی ترین شکارگاههای ایران محسوب می شود و به همین دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است. قوچ و میش البرز، بز وپازن، گراز، پلنگ، کفتار، گربه پالاس، کاراکل، گرگ، کبک، تیهو و آهو در پارک سرخه حصار زیست می کنند و از آنها محافظت می شود. مجموعه جاجرود را می توان در اقلیم نیمه صحرایی ـ کوهستانی در شمال و شمال شرقی ایران قرار دارد.

100 جای دیدنی تهران که حتما باید ببینید

پارک جنگلی لویزان
پارک جنگلی لویزان ازجمله گردشگاه‌ها و فضاهای سبز شهر تهران به حساب می‌آید.این پارک در حدود ۱۳ کیلومتری مرکز شهر تهران قرار دارد و از شمال به قوچک، از جنوب به شمس آباد، از غرب به ده لویزان و از شرق به پادگان خاتم الانبیا محدود می‌شود.پارک جنگلی لویزان ۱۱۰۰ هکتار وسعت دارد که بیش‌تر آن درای کاربرد تفریحی است.

100 جای دیدنی تهران که حتما باید ببینید

پارک جنگلی چیتگر
پارک جنگلی چیتگر در حاشیه غربی شهر تهران قرار دارد. ساده ترین راه دسترسی به پارک جنگلی چیتگر استفاده از آزاد راه تهران-کرج واقع در حاشیه جنوبی پارک می باشد. همچنین از طریق مسیرهای فرعی منشعب شده از بزرگراه همت که در حاشیه شمالی پارک واقع شده نیز می توان به پارک جنگلی چیتگر وارد شد.

100 جای دیدنی تهران که حتما باید ببینید


پارک ساعی
پارک ساعی تهران با ۱۲ هکتار مساحت در منطقه ۶ تهران واقع شده است که بیش از ۱۵ گونه گیاهی در آن واقع شده و یکی از بوستان‌های بزرگ گردشگری در تهران است. پارک ساعی در سال ۱۳۲۴ توسط مرحوم مهندس کریم ساعی جنگل کاری شده و در اختیار وزارت کشاورزی قرار گرفت.

100 جای دیدنی تهران که حتما باید ببینید

پارک لاله
یکی از اماکن تفریحی تهران پارک لاله که تا پیش از انقلاب ۵۷ پارک فرح نام داشت، از بوستان های بزرگ شهر تهران است. این پارک در سال ۱۳۴۵ به در خواست فرح پهلوی از پادشاه بنیان شد. پیش از آن یک منطقه نظامی بود که برای اسب دوانی و رژه مورد استفاده ارتش قرار داشت و جلالیه نامیده می‌شد.

100 جای دیدنی تهران که حتما باید ببینید

پارک دانشجو
پارک دانشجوی تهران در خیابان انقلاب اسلامی و در نزدیکی چهارراه ولیعصر (تقاطع خیابان ولیعصر) در همسایگی مجموعه تئاتر شهر قرار گرفته است. این پارک از شمال به خیابان انقلاب، از غرب به خیابان ولیعصر و از شرق به خیابان رازی محدود است.
نام ابتدایی پارک دانشجو «پارک پهلوی» بوده است که در زمینی به مساحت ۳۲۰۰ متر مربع احداث شده و شامل سالن تئاتر شهر، کتابخانه دانشجو، زمین بازی کودکان، سرویس بهداشتی و بوفه است‌.

100 جای دیدنی تهران که حتما باید ببینید

پارک ارم
یکی از قدیمی ترین اماکن تفریحی تهران مجموعه پارک ارم‌ واقع در پنج کیلومتری غرب شهر تهران‌، با وسعتی حدود ۷۰ هکتار، وسیع‌ترین پارک در ایران است‌. این پارک در اوایل دهه ۱۳۵۰، ساخته شد و به بهره‌برداری رسید. پارک ارم تهران که با سرمایه اسدالله خرم‌، سرمایه‌دار معروف‌، ساخته و به نام خودش نام‌گذاری شده بود، پس از انقلاب مصادره شد و در تملک بنیاد مستضعفان قرار گرفت‌. پارک ارم تهران شامل دو لوناپارک با ۲۸ نوع وسیله بازی و تفریحی برای کودکان و بزرگ‌سالان است‌.

100 جای دیدنی تهران که حتما باید ببینید

پارک طالقانی
بوستان طالقانی یکی از بوستان های تهران است که بر روی تپه های عباس آباد واقع شده است . و به علت قرار گرفتن این بوستان در ارتفاع دارای چشم اندازی زیبا به تهران می باشد.در ادامه نیز می توان به تنوع گونه های درختی این بوستان نیز اشاره نمود که خود جلوه خاصی به این بوستان داده است و دوست داران طبیعت را متحیر خواهد نمود .

100 جای دیدنی تهران که حتما باید ببینید

پارک پردیسان
یکی دیگر از جاهای دیدنی تهران پارک جنگلی پردیسان است یکی از بوستان‌های بزرگ و مشهور شهر تهران است که در شمال غربی آن قرار دارد. پارک جنگلی پردیسان از شمال به بزرگراه همت و محله شهرک غرب، از شرق به بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری، از غرب به مسیل رودخانه پونک و از جنوب به بزرگراه حکیم و محله بلوار مرزداران محدود می‌شود.

100 جای دیدنی تهران که حتما باید ببینید

پارک آبشار

پارک آبشار تهران یکی از جاذبه‌های کمتر شناخته شده شهر تهران است که در ارتفاعات شمال غربی پارک جنگلی لتمال کن در غرب بزرگراه همت بعد از جنت‌آباد و روبروی دریاچه چیتگر احداث گردیده است.

100 جای دیدنی تهران که حتما باید ببینید

پارک نیاوران
پارک نیاوران یکی از بوستان‌های تهران است که در شمال شهر تهران قرار دارد. این پارک در انتهای شمالی خیابان پاسداران در مجاورت میدان باهنر (نیاوران) و جنوب کاخ نیاوران واقع شده است.پارک نیاوران در سال ۱۳۴۸ خورشیدی به دستور محمدرضا پهلوی و با نقشه طراحان انگلیسی و معماری مهندس سردار افخمی ساخته شد.

100 جای دیدنی تهران که حتما باید ببینید

پارک ژوراسیک
پارک ژوراسیک و دایناسورها یک پارک تفریحی است که در ضلع شمال فاز دوم بوستان پرواز احداث شده است. پارک ژوراسیک تهران (پارک دایناسورهای متحرک) برای نخستین بار در ایران، محیطی مفرح و هیجان انگیز برای خانواده ها بویژه کودکان و نوجوانان فراهم آورده است . در این پارک زندگی نامه و روش زندگی و خوراک دایناسورها به نمایش گذاشته شده و ابعاد دایناسورها به صورت واقعی طراحی شده است ، این دایناسورها به صورت کاملا طبیعی طراحی شده اند به طوری که پلک می زنند و دست و پای آنها حرکت می کند همچنین یک تخم دایناسور که نوزاد دایناسور از آن بیرون می آید و مجددا به داخل می رود نیز طراحی شده است.

100 جای دیدنی تهران که حتما باید ببینید

پارک قیطریه
پارک قیطریه تهران یکی از بوستان‌ها (پارک‌ها)ی شمال شهر تهران و از جاهای دیدنی تهران است. پارک قیطریه در شمال بزرگراه صدر و انتهای خیابان قیطریه واقع است و از شمال به فرمانیه، از جنوب به میدان پیروز و بزرگراه صدر، از شرق به چیذر و از غرب به قیطریه و شریعتی محدود می‌شود.

100 جای دیدنی تهران که حتما باید ببینید

باغ گیاه شناسی ملی ایران
باغ گیاه شناسی ملی ایران در سال ۱۳۴۷ با مساحتی حدود ۱۴۵ هکتار در اراضی چیتگر واقع در حاشیه اتوبان تهران-کرج (پیکانشهر) احداث گردید. باغ موزه گیاه شناسی تهران که یکی از بزرگ ترین باغ‌های گیاه‌شناسی جهان محسوب می شود، آب و هوایی نیمه خشک دارد و میزان بارندگی متوسط سالیانه آن حدود ۲۴۰ میلی متر است.

100 جای دیدنی تهران که حتما باید ببینید

باغ عین الدوله
باغ عین الدوله ازاماکن تاریخی تهران و یکی از جاذبه های گردشگری شهر تهران می باشد .عین الدوله صدراعظم مستبد مظفرالدین شاه بود که در دوره مبارزات آزادی خواهان آنان را سخت آزرد و سرکوب کرد.وی فردی مستبد بود و از مخالفین سر سخت مشروطیت به شمار می رفت. عین الدوله باغ و عمارتی در مبارک آباد بنا نهاد.

100 جای دیدنی تهران که حتما باید ببینید

باغ موزه مینیاتور
باغ موزه مینیاتور یا بوستان مینیاتوری یکی از بوستان‌های منحصر به فرد استان تهران است که در شرق شهر تهران در شمال خیابان جانبازان غربی (گلبرگ) و شرق خیابان کرمان قرار دارد. بوستان مینیاتوری فضای باز و مشجری است که به ارزش‌های فرهنگی، تاریخی و معماری می‌پردازد.

100 جای دیدنی تهران که حتما باید ببینید

کاخ موزه نیاوران
کاخ موزه نیاوران در باغ بزرگی به مساحت حدود ۱۱ هکتار در شمال تهران قرار دارد که از زیبایی و جذابیت طبیعی و تاریخی فراوانی برخوردار می باشد. بناهای این مجموعه متعلق به دوره های قاجار و پهلوی می باشد.

100 جای دیدنی تهران که حتما باید ببینید

کاخ موزه سعدآباد

از جمله جاذبه های گردشگری تهران در پهنه پر طراوت کوهپایه های توچال و دره سرسبز دربند, بخش دل انگیزی از شمال شهر تهران شکل می گیرد که مجموعه سعدآباد با یک میلیون و صد هزارمترمربع وسعت دراین گستره غنوده است.سعدآباد که از شمال با کوههای البرز,از مشرق با گلابدره, از مغرب با ولنجک و از جنوب با تجریش همسایگی دارد, در زمان قاجار, محل استقرار و سکونت تابستانی شاهان این سلسله بوده است.

100 جای دیدنی تهران که حتما باید ببینید

کاخ موزه گلستان
مجموعه کاخ موزه گلستان ، یادگاری به جای مانده از ارگ تاریخی تهران محل اقامت شاهان سلسله قاجار و از زیباترین و کهنترین بناهای پایتخت دویست ساله ایران می باشد. کاخ موزه گلستان روزگاری همانند نگینی در میان این ارگ می درخشید . سابقه تاریخی ارگ سلطنتی که محدوده مکانی تاریخی آن را در شمال خیابان و میدان امام خمینی (سپه) در سمت غرب خیابان خیام ،در شرق خیابان ناصر خسرو و در جنوب خیابان پانزده خرداد و میدان ارگ تشکیل می دهد، به روزگار صفویه باز می گردد .

100 جای دیدنی تهران که حتما باید ببینید

موزه امام علی
موزه امام علی (ع) به عنوان یکی از موزه‌های مطرح و اثربخش هنرهای تجسمی ایران قلمداد شده است. در این موزه همانگونه که از نامش هویداست تاکید و تمرکز بر روی مجموعه‌ای از آثار موضوعی با مضامین مذهبی و دینی است. بیشتر آثار هنری این موزه در عرصه هنرهای تجسمی شامل نقاشی‌های خیالی‌نگاری، نقاشی معاصر، آثار حجمی، تصویرسازی، عکس و خوشنویسی است و معدود آثاری هم شامل جلدهای لاکی، مرقع خوشنویسی، قلمدان، تابلو فرش و کتاب چاپ سنگی در این مجموعه حفظ و نگهداری می‌شود.

100 جای دیدنی تهران که حتما باید ببینید

موزه جواهرات ملی
تاریخچه جواهرات ایران از زمان حکومت صفویه آغاز می‌شود، زیرا تا قبل از صفویه‌، جواهرات گران‌بهایی در خزانه دولتی وجود نداشته است و براساس‌نوشته‌های سیاحان خارجی‌، پادشاهان صفوی بیش‌از دو قرن (۹۰۷ تا۱۱۴۸ق‌) دست به جمعآوری جواهرات زدند و حتی کارشناسان دولت صفوی جواهرات را از بازارهای هند و عثمانی و کشورهایی مانند فرانسه و ایتالیا خریداری می‌کردند و به اصفهان‌، پایتخت حکومت‌، میآوردند.

100 جای دیدنی تهران که حتما باید ببینید

موزه تماشاگه تاریخ
در موزه تاریخ ( تماشاگه تاریخ ) آثار به نمایش گذاشته شده به تاریخ معاصر ایران (۲۰۰ سال اخیر) اختصاص دارد و شامل ظروف و وسایل شخصی ناصرالدین شاه‌، تابلوهای کمال‌الملک و … است‌.تماشاگه تاریخ مشتمل بر چند خانه است‌: نگارخانه‌، کتاب‌خانه‌، تماشاخانه‌، چای‌خانه‌، سفره‌خانه و ساختمان اصلی که در مجموع سه طبقه را تشکیل می‌دهد.

100 جای دیدنی تهران که حتما باید ببینید

موزه سکه
موزه سکه یکی از بزرگ‌ترین و ارزشمندترین مجموعه سکه‌های قدیمی از ۲۷۰۰ سال قبل تاکنون است. این موزه در سال ۱۳۴۲ خورشیدی به همت تیمسار آق اولی؛ مدیرعامل وقت بانک سپه و به منظور حفظ میراث فرهنگی کشور تأسیس شد. سکه‌های این مجموعه توسط شیرین ملکزاده بیانی؛ یکی از سکه‌شناسان و پژوهشگران معروف در این زمینه گردآوری و چیدمان و رده‌بندی سکه‌ها نیز با نظارت مستقیم وی انجام شد.

100 جای دیدنی تهران که حتما باید ببینید

موزه ملک
کتابخانه و موزه ملک تهران تا سال ۱۳۷۵ در خانه ملک برپا بود. اما حاج حسین از آغاز کار، گسترش آن را از نظر دور نداشت و بنای ساختمانی بزرگ تر را پیش بینی کرد. بنابراین در ۲۹ تیرماه ۱۳۲۳ قطعه زمین بزرگی را در باغ ملی تهران (محل کنونی مؤسسه) برای ساختمان جدید کتابخانه و موزه وقف کرد.
100 جای دیدنی تهران که حتما باید ببینید

موزه ایران باستان
موزه ایران باستان، اولین موزهٔ ایران، در ابتدای خیابان ۳۰ تیر، در بخش غربی میدان مشق تهران در خیابان سی تیر جای دارد. ساخت این موزه در ۲۱ اردیبهشت سال ۱۳۱۳ ه. ش. به دستور رضا شاه توسط معمار فرانسوی، آندره گدار، شروع شد. ساختمان موزه در سال ۱۳۱۶ به اتمام رسید و موزه برای بازدید عموم افتتاح شد.

100 جای دیدنی تهران که حتما باید ببینید

موزه علی اکبر صنعتی
موزه صنعتی (کرمان) و موزه صنعتی (تهران) یا همان موزه هلال‌احمر در میدان توپخانه تهران.» صنعتی یکی از مجسمه‌سازان قدیمی عصرجدید ایران است او شاگرد ابوالحسن‌خان صدیقی بود. صنعتی تا پایان عمر عضو پیوستهٔ فرهنگستان هنر ایران باقی ماند. علی‌اکبر صنعتی در ۱۲۹۵ در کرمان به‌دنیا آمد. پدرش در پایان جنگ جهانی اول به دلیل ابتلا به بیماری طاعون درگذشت و مادرش که توانایی تامین مخارج زندگی او را نداشت علی‌اکبر را به پرورشگاه صنعتی کرمان سپرد.

100 جای دیدنی تهران که حتما باید ببینید

موزه زمین شناسی
موزه زمین شناسی تهران در محل سازمان زمین‌شناسی در میدان آزادی ساخته شده است. ساختمان موزه یک طبقه با بخش‌های گوناگون است. این بخش‌ها شامل آثار زیر است : سنگ‌های کانی، آثار فسیلی، آثار باستان‌شناسی مربوط به هشتصد سال پیش، فسیل‌های دوران اول تا چهارم زمین‌شناسی، ماکت فسیل‌های کم‌یاب، تخم‌‌های دایناسور که از مرز فرانسه و اسپانیا آورده شده، فسیل جای پای دایناسور که از استان کرمان به این موزه آورده شده است.

100 جای دیدنی تهران که حتما باید ببینید

موزه دکتر حسابی
یکی از بهترین جاهای دیدنی تهران موزه دکتر حسابی است .موزه دکتر حسابی چند ماه پس از فوت دکتر حسابی‌، در اواخر ۱۳۷۱ و در منزل مسکونی او افتتاح شد. بنای خانه متعلق به ۱۳۱۰ ش‌، است‌. موزه در طبقه سوم و در ضلع غربی منزل دکتر حسابی ایجاد شده و مساحتی حدود ۴۰ مترمربع دارد و شامل وسایل شخصی دکتر از جمله پوشاک‌، مسواک‌، عینک‌، شانه‌، خودکار، دفتر یادداشت و وسایل دست ساز ایشان‌، لوح تقدیر و مدارک تحصیلی و علمی‌، مدال‌ها و نشان‌ها، عکس‌های خانوادگی‌، اسباب بازی فرزندان و نوه‌ها، هدایای خانوادگی و… است‌.

100 جای دیدنی تهران که حتما باید ببینید

موزه استاد صبا
موزه صبا به دو بخش تقسیم می‌شود: بخش اول شامل سازها، لوازم شخصی و آثار استاد از جمله ردیف‌های موسیقی است‌; و بخش دوم اختصاص به کارهای دستی خانم صبا، همسر استاد صبا، دارد که شامل مجموعه تندیس‌های مومی و لباس‌های محلی و سنتی ایران قدیم است‌.

100 جای دیدنی تهران که حتما باید ببینید

موزه حیات وحش دارآباد
موزه طبیعت و حیات وحش دار آباد ایران در ۱۳۷۲، از سوی شهرداری تهران به منظور آشنا کردن‌، مردم با میراث فرهنگی و طبیعی و شناخت اهمیت حفاظت از محیط سبز و حیوانات افتتاح شد.

100 جای دیدنی تهران که حتما باید ببینید

موزه سینما
فکر ایجاد موزه سینمای ایران در ۱۳۷۳ با حمایت مهندس سیدمحمد بهشتی در زمان ریاست مرکز توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران مطرح شد و در ۱۳۷۷ در مراسمی‌، فاز اول موزه سینمای ایران در خیابان لاله‌زار، کوچه پیرنیا افتتاح شد. انتشار چند کتاب‌، یک مجموعه کارت پستال‌، یک مجموعه موسیقی متن فیلم‌های ایرانی و برگزاری جشن‌های ۱۰۰ سالگی سینمای ایران‌، آغاز فعالیت‌های موزه سینما بود.

100 جای دیدنی تهران که حتما باید ببینید

امامزاده صالح (ع)

بقعه امامزاده صالح در میدان تجریش تهران قرار دارد. گنبد کاشیکاری شده این بنا چندین بار مرمت و بازسازی شد و سرانجام در سال ۱۳۶۸ به طور کلی تخریب و با کاشی جدید بازسازی شد.

100 جای دیدنی تهران که حتما باید ببینید

کلیسای سرکیس مقدس
کلیسای سرکیس مقدس در تهران، خیابان کریم خان زند،نبش خیابان استاد نجات الهی واقع و کلیسای جامع ارامنه تهران است. کلیسای سرکیس مقدس تهران با هزینه شخصی فردی خیر از ارامنه تهران بنام مارگار سرکیسیان و طرح مهندس آفتاندیلیان بنا شد و کار بنای کلیسا و ساختمانهای اداری واقع در جنوب محوطه آن در سال ۱۳۴۹ ش (۱۹۷۰ م) خاتمه یافته و مقر خلیفه گری ارامنه تهران از کلیسای مریم مقدس به این محل جدید انتقال یافت.

100 جای دیدنی تهران که حتما باید ببینید

آبشار سنگان

آبشار سنگان در شمال غرب روستایی به همین نام، حدود ۲۰ کیلومتری شمال غرب تهران و در دامنه‌های قله پهنه‌حصار قرار دارد.این آبشار ۲۵۷۵ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و در شمال آن قله پهنه حصار واقع شده است.روستای سنگان، روستایی کوهستانی و بسیار زیبا در مسیر جاده کن، شمال غربی تهران و کمی بالاتر از سولقان بوده و دارای امامزاده و آبشاری زیبا است.

100 جای دیدنی تهران که حتما باید ببینید

آبشار دوقلو
آبشار دو قلو یکی از زیباترین آبشارهای شمیرانات و محلی مناسب برای رفع خستگی کوهنوردانی است که به ارتفاعات صعود می کنند. این آبشار از ذوب شدن برف ارتفاعات البرز به وجود آمده است. برودت آب آن تا حدی است که حتی در تابستان نیز نمی توان مدت طولانی دست یا پا را در آب آن نگه داشت. در سرمای زمستان نیز که این آبشار یخ می زند، منظره ای چشم نواز و بی نظیر به وجود می آورد که جز با دیدن، درک این همه زیبایی ممکن نیست.

100 جای دیدنی تهران که حتما باید ببینید

آبشار امامزاده داوود
آبشار امامزاده داوود کن و سولقان در موقعیت جغرافیایی E5121 N3552 در استان تهران واقع است. امام زاده داود یکی از مشهورترین امام زاده های اطراف تهران است که در کوهستان های شمال غربی تهران واقع شده است. این بنا در ۱۵ کیلومتری فرحزاد قرار داشته و از لحاظ جغرافیایی منطقه ای سردسیر است. بیشتر شهرت امام زاده داوود به خاطر مسیر منتهی به امام زاده است که از میان دره های زیبا و سرسبز می گذرد و در تمام فصول، به خصوص در ایام خنک سال مسافران و گردشگران بسیاری از این مناظر دیدن می کنند.

100 جای دیدنی تهران که حتما باید ببینید

بازار تجریش تهران
بازار تجریش در شمال شهر تهران و در نزدیکی میدانی به همین نام قرار دارد. بازار تجریش از یک طرف به میدان تجریش، از سمت دیگر به امام‌زاده صالح و کوچه‌های اطراف آن راه دسترسی دارد. بازار تجریش از جمله قدیمی‌ترین مراکز خرید شمیران بوده و همچنان بافت قدیمی خود را حفظ کرده به طوری که‌ حجره‌های معروف و قدیمی بازار هویت خود را از دست نداده‌اند.

100 جای دیدنی تهران که حتما باید ببینید

بازار تهران

تهران که جاهای دیدنی و جاذبه های تاریخی و گردشگری فراوانی دارد برای سفر بسیار مناسب است . مجموعه بازار تهران در ضلع جنوبی خیابان ۱۵ خرداد و حد فاصل آن با خیابان های مولوی، خیام و ۱۷ شهریور، در بافت قدیمی و تاریخی شهر واقع شده و چون گذشته مهم ترین مرکز تجاری و بازرگانی است.

100 جای دیدنی تهران که حتما باید ببینید


شهرک سینمایی غزالی
شهرک سینمایی غزالی نام محوطه بزرگی است در غرب تهران که در آن دکورهای خیابان‌ها و ساختمان‌های مربوط به فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی، ساخته و نگهداری می‌شود. این شهرک توسط کارگردان فقید علی حاتمی در سال ۱۳۵۸ و با همکاری بهترین دکوراتورهای ایتالیایی ساخته شده است. این شهرک شامل میدان توپخانه، ساختمان عدلیه، خیابان لاله زار، سینما تابان، گراند هتل، عکاسخانه و چند مغازه دیگر می باشد.

100 جای دیدنی تهران که حتما باید ببینید

تله کابین توچال
مجموعه ورزشی-تفریحی تله کابین توچال از انتهای خیابان ولنجک آغاز شده و پس از عبور از جاده آسفالته به ایستگاه اول تله کابین توچال متصل می‌شود. تله کابین توچال سه خط اصلی و سه خط تله سی‌ یژ و یک خط تله اسکی دارد. روی هم رفته طول سه خط اصلی تله کابین نزدیک به ۷۵۰۰ متر می‌باشد که در میان تله کابین‌های نصب شده در دنیا، یکی از طولانی‌ترین خطوط تله کابین پیوسته به شمار می رود.

100 جای دیدنی تهران که حتما باید ببینید

بام تهران

بام تهران مجموعه‌ای است در بالاترین نقطه خیابان ولنجک که شامل امکانات تفریحی و گردشگری زیادی است. به علت وجود مناظر زیبای کوهستانی و نیز دید زیبا از بالایی‌ترین نقطه شهر تهران موجب شده شهروندان برای استفاده از طبیعت و مناظر زیبا، به بام تهران بیایند. جاده ای که از پارکینگ تا ایستگاه اول به صورت آسفالت ساخته شده است، به‌عنوان مسیری تفریحی و محلی برای پیاده‌روی استفاده میشود.

100 جای دیدنی تهران که حتما باید ببینید

مسیر کوهپیمایی درکه

محل و مسیر کوهستانی درکه در شمال غرب تهران قرار دارد وآغاز یکی از مسیرهای محبوب کوه پیمایی در تهران است اینجا یکی از تفریحگاههای مهم و قدیمی تهران است که نباید هیچوقت آن را از نظر دور کنید. ییلاق خوش آب وهوایی در پای کوههای بلند البرز با دسترسی آسان که می توان برای کوه پیمایی سبک و گشت و گذار خوردین تفریح کردن به آنجا رفت .

100 جای دیدنی تهران که حتما باید ببینید

سرزمین عجایب تهران
سرزمین عجایب یا wonderland در یک فضای حدود ۴۰۰۰ متری وسایل بازی متنوعی برای سطوح مختلف سنی دارد.بازیهایی مثل خلبان کوچولو، سفردریایی، ماشین فرفره و اطاق بازی و سرسره کودکان ۳ تا ۶ سال شما را بسیار سرگرم میکند. اگر فرزندان شما کمی بزرگتر هستند میتوانند از بازیهایی مثل ماشین یا موتور کوبنده، بولینگ کوچک یا شترسواری نیز لذت ببرند. همچنین بازیهای کامپیوتری سرزمین عجایب به اندازه ای تنوع دارد که به سختی می توانید یکی را برای بازی انتخاب کنید.

100 جای دیدنی تهران که حتما باید ببینید

پارک آبی آزادگان

پارک آبی آزادگان یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر تهران است که در جنوب شرق تهران قرار دارد.این پارک در سال ۱۳۷۴ خورشیدی به دست مهندسان ایرانی ساخته شده و در سال ۱۳۷۶ به بهره‌برداری رسیده است. این مجموعه شامل امکانات شنا، موج‌سواری و سرسره‌بازی است. انواع سرسره‌های تفریحی مارپیچ با ارتفاع حدود ۷۰ متر، هیجان خاصی را به استفاده‌کنندگان القا می‌کنند.

100 جای دیدنی تهران که حتما باید ببینید

کوچه لولاگر
یکی از دیدنیهای شهر تهران کوچه قرینه ای است به نام کوچه لولاگر، کوچه کوچکی است در خیابان معروف نوفل لوشاتوی تهران و قدیمی‌ترین پیتزافروشی تهران نیز در آن قرار گرفته، اما این معروفیت‌ها نتوانسته ویژگی‌های قابل توجه و شاخص این کوچه را به خوبی نشان دهد.

100 جای دیدنی تهران که حتما باید ببینید

سنگ تراشه های وردیج
سنگ تراشه های وردیج در استان تهران و شمال غرب شهر تهران واقع است. هوازدگی و حفرات هوازده که سنگ ها را به اشکال عروسک های سنگی درآورده در نوع خود قابل توجه است.
100 جای دیدنی تهران که حتما باید ببینید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها