ساخت کارخانه مس با ظرفیت روزانه 250 کیلوگرم مس کاتد


ساخت کارخانه مس با ظرفیت روزانه 250 کیلوگرم مس کاتد

محققان پژوهشکده فرآوری مواد معدنی جهاد دانشگاهی موفق به طراحی و ساخت کارخانه فرآوری مس با ظرفیت تولید 250 کیلوگرم مس کاتد در روز شدند.

ساخت کارخانه مس با ظرفیت روزانه 250 کیلوگرم مس کاتدبه گزارش خبرگزاری صدا وسیما به نقل از روابط عمومی پژوهشکده فرآوری مواد معدنی؛ خانم دکتر زهرا بهری مدیر گروه کنترل و مدل سازی سیستم‌های فرآوری با بیان اینکه در این طراحی، ماده معدنی مس اکسیدی خرده شده با ماکزیمم ابعاد ۱۲۰ میکرون و با حداقل عیار ۵/۱ درصد وارد کارخانه شده و پس از عبور از واحدهای، لیچینگ، فیلتراسیون، استخراج حلالی، استریپ و الکترووینینگ مس کاتد با عیار ۹۹ و ۹۹ صدم درصد تولید می‌شود.
وی افزود: نخستین مرحله از این فرایند، فروشویی یا لیچینگ نام دارد. لیچینگ مس در نتیجه حل شدن مس موجود در کانه‌های آن در یک محلول آبی اتفاق می‌افتد که این محلول اغلب اسید سولفوریک رقیق است. قرار دادن فیلتر برای محلول خروجی از تانک‌ها قبل از ورود به مرحله بعد ضروری است. این فیلتر از ورود ذرات ریز معلق در pls و بروز مشکلات اساسی در داخل کارخانه جلوگیری خواهد کرد. به طور معمول در این قسمت از فیلترپرس استفاده می‌شود.
عضو هیأت علمی پژوهشکده فرآوری موادمعدنی جهاددانشگاهی گفت: ساختمان دستگاه‌های بخش استخراج حلالی بسیار ساده است. در این واحد، مس موجود در محلول ورودی در چند مرحله توسط ماده آلی استخراج شده و پس از آن مجددا به داخل تانک‌های لیچینگ انتقال می‌یابد. به منظور جداسازی مرحله آلی و آبی بکار برده شده شکل ستلر مکعب مستطیل است که شامل فنس‌هایی جهت آرام کردن جریان و خروجی‌های مخصوص مرحله آلی و آبی است.
در این مرحله الکترولیت باردار وارد سلول‌های الکترولیز شده و پس از جذب شدن مقداری از مس محتوا روی کاتدها، جهت باردار شدن مجدد به قسمت استریپینگ انتقال خواهد یافت.
وی گفت: در این طراحی از تکنیک‌هایی در طی هر یک از مراحل عملیاتی استفاده شده است که در نهایت منجر به افزایش بازیابی مس و کاهش هزینه مواد مصرفی در طول فرآیند شده است و روند تولید را نسبت به روش‌های متداول دیگر اقتصادی‌تر کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر چهره زمین تا آسمون فریبا نادری ! / این اون نیست ! + 2 عکس که نمی شناسیدش !