جدی نشدن موضوع تقاضا در کشاورزی


جدی نشدن موضوع تقاضا در کشاورزی

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی: هنوز موضوع تقاضا در حوزه کشاورزی جدی گرفته نمی‌شود و تولید در بسیاری مواقع، بدون توجه به تقاضای بازار، انجام می‌شود.

جدی نشدن موضوع تقاضا در کشاورزیبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای عباس کشاورز در گردهمایی تشکل‌های بخش کشاورزی گفت: کشاورزی یک امر اقتصادی است و باید بدون در نظر گرفتن موضوع تقاضا، هیچ محصولی تولید نشود.
وی اضافه کرد: به طور کلی از بخش کشاورزی سه انتظار مهم می‌رود اول تامین امنیت غذایی، دوم حفاظت از منابع و تکالیف زیست محیطی و سوم افزایش درآمد کشاورزان، که باید هر سه موضوع در کشور جدی گرفته شود.
سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: توسعه در بخش کشاورزی از طریق پس انداز درآمد کشاورزان و فعالان این حوزه صورت می‌گیرد و اگر درآمد فعالان افزایش نیابد امکان پس اندازی وجود ندارد و توسعه کشاورزی محقق نمی‌شود.
کشاورز با اشاره به اینکه اگر موضوعی بیش از ۵ چالش داشته باشد غیر قابل حل می‌شود افزود: حوزه کشاورزی در کشورمان کمتر از ۵ چالش دارد که با دانش و پیشرفت‌های امروز نیز قابل حل است.
وی تصریح کرد: نخستین چالش آب است هیچ کس نباید فارغ از موضوع آب به توسعه فکر کند مشکل آب جدی است و نباید از زیر بار مسئولیت این چالش فرار کرد.
کشاورز ادامه داد: دومین چالش کشاورزی، پایین بودن عملکرد‌ها و میزان بهره وری و سومین چالش نیز ناپایداری منابع در حوزه کشاورزی است.
سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: فاصله میان تولید کننده و مصرف کننده در حوزه کشاورزی قابل توجیه نیست و بین عرضه کننده و مصرف کننده فاصله زیاد است هیچ تولید کننده نباید بدون توجه به مصرف، محصول خود را تولید کند و فاصله میان تولید کننده و مصرف کننده به نفع هیچ کس نیست و باید بهینه سازی شود.
کشاورز ادامه داد: اشتغال نیز جزء دغدغه‌های کشاورزی به شمار می‌رود و باید به حفظ اشتغال و افزایش آن در بخش کشاورزی توجه بیشتری شود.
وی با اشاره به اینکه تعامل با نهاد‌های غیر دولتی برای وزارت جهاد کشاورزی از اهمیت حیاتی برخوردار است گفت: کشاورزی وارد عرصه صنعتی شدن گام گذاشته و در این مرحله تعامل با نهاد‌های غیر دولتی و واگذاری بسیاری از مسئولیت‌های به بخش خصوصی، حایز اهمیت است.
کشاورز افزود: در فضای امروز باید بسیاری از اختیارات دولتی در بخش کشاورزی به تشکل‌ها و تعاونی‌ها واگذار شود که اگر چنین نشود نباید انتظار پیشرفت در کشاورزی داشت.
وی ادامه داد: روی پا ماندن صنعت پنبه در کشور با تلاش تعاونی‌ها صورت گرفته و این موضوع در کشور نمود‌های دیگری نیز وجود دارد و باید به این تشکل‌های غیر‌های دولتی در حوزه کشاورزی بها داده شود.
کشاورز گفت: ظرف ۵ سال آینده، باید از هر متر مکعب آب یک ممیز پنج دهم کیلو گندم تولید کنیم و عملکرد گندم باید به بیش از ۷ تن برسد که این نیازمند همکاری تشکل‌ها با وزارت جهاد است.
سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه تشکل‌های بخش کشاورزی باید در تصمیم سازی و سرمایه گذاری حوزه کشاورزی دخیل باشد افزود: در وزارت جهاد کشاورزی باید کوچک سازی انجام شود همچنین باید به فکر ایجاد تقاضا باشیم، به سمت کشاورزی قراردادی برویم و زنجیره‌های ارزش افزوده از تولید تا بازار را تشکیل دهیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرستار سنگدل پس از قتل فجیع پیرزن پسر معلولش را در اتاق زندانی کرد / کشف جسد در کمد دیو...