درک یکسان میان واحدهای مختلف وزارتخانه وجود ندارد


درک یکسان میان واحدهای مختلف وزارتخانه وجود ندارد

حاجی‌میرزایی گفت: درون بخش‌های مختلف وزارتخانه به درک واحد و چشم‌انداز مشترکی نرسیدیم که آن را به اشتراک بگذاریم.

درک یکسان میان واحدهای مختلف وزارتخانه وجود نداردبه گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در دیدار با کارکنان معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع که در سالن اجتماعات ساختمان شهیدرجایی برگزار شد، با تشکر از زحمات و تلاش معاون، مدیران و کارکنان معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع، اظهار کرد: به مأموریت‌های این معاونت آگاه هستم و می‌دانم بیشترین بار روانی و حجم مسائل و مشکلات بر عهده این مجموعه است.

او افزود: به خودم و مجموعه آموزش‌وپرورش تبریک می‌گاوم که با توجه به گفته‌های همکاران در این جلسه، تمایز بسیار خوب و شناخت و درک روشنی از مسئولیت‌ها، وظایف و مشکلات حوزه کاری خوددارید و ایده‌هایی برای انجام دادن دارید که این راوکرد یک امتیاز و نگاه خوبی است.

وزیرآموزش‌وپرورش بیان کرد: متأسفانه افراد همه مطالبه‌گر هستند لذا مسائل از یک مسئول به مسئول دیگر منتقل و حل نمی‌شود.

حاجی میرزایی با اشاره به تعبیری از نهج‌البلاغه اظهار کرد: حضرت امیر علیه السلام دو عامل را دلیل سقوط تمدن‌ها می‌دانند که تقدیم اراذل و تأخیر افاضل است و اگر در جامعه‌ای ریتم و جریانی که مشاهده می‌شود جایگزینی افراد ضعیف، ناسالم و نادان به‌جای افراد قاو، توانمند و سالم و دانا باشد، نشانه سقوط آن جامعه است.

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: باید تلاش کنیم کار را به کسی بسپاریم که تعهد، سلامت و مسئولیت بیشتری دارد لذا اهتمام بر این نکته دارم که کار را به افرادی بسپارم که دقیق‌تر، جدی‌تر، توانمندتر و مسئولیت‌پذیرتر هستند.

وزیرآموزش‌وپرورش بابیان اینکه فرعی کردن مسائل اصلی و اصلی کردن مسائل فرعی از دلایل افول ملت‌ها است، گفت: اگر فرض کنیم هدف رفتن به نقطه مطلوب است، در مسیر حرکت در معرض راوداد‌های متنوعی قرار می‌گیریم و با جذابیت‌های متنوعی مواجه می‌شوم برخی اوقات افراد در همان اوایل حرکت و در گذرگاه‌ها با دیدن مشکلات توقف می‌کنند چراکه توجه و رسیدگی به مشکلات آنها را از اهداف رسیدن به آن نقطه بازمی‌دارد.

حاجی میرزایی تأکید کرد: تجربه‌ام در سیستم اجرایی کشور این است که غالباً مسائل فرعی و حاشیه‌ای ما را از مأموریت اصلی دور کرده است.

مأموریت آموزش‌وپرورش تبدیل هزینه‌ها به سرمایه است

او تصریح کرد: مأموریت آموزش‌وپرورش این است که هزینه‌ها را به سرمایه تبدیل کنیم و با وجود آنکه کار‌ها تفکیک و تمایز پیدا کرده است و تمایز ساختاری در کار‌ها و نقش‌ها را داریم، اما اصل کار تحقق مأموریت‌ها است.

وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه در سفر‌های استانی مدیران فهرستی از مسائل، ایده‌ها و چالش‌ها را مطرح می‌کنند، گفت: در طرح این مسائل مدیران توجه نمی‌کنند که مجموعه برای چه هدفی به وجود آمده است و چه‌کاری می‌خواهد انجام دهد.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه مأموریت داریم ارزش واقعی در مجموعه خود به وجود آوریم، اظهار کرد: زمانی قادر خواهیم بود که این مأموریت را به‌درستی پیش ببریم که بین خودمان و واحد‌های وزارت‌خانه و همین‌طور بین واحد‌های وزارت‌خانه با مجموعه دولت، مجلس، جامعه و خانواده‌ها هم‌راستایی ایجاد کنیم.

او با تأکید بر اینکه باید چشم‌انداز مشترک ایجاد کنیم که مطلوب همه باشد، گفت: تاکنون در خلق این چشم‌انداز و تولید آن موفق نشده‌ایم و نتوانستیم درون خودمان درک یکسان و روشنی داشته باشیم و حتی با دیگران آن را به اشتراک بگذاریم و به جمع‌بندی و تفاهم روشن برسیم.

مأموریت معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع خلق نتایج پایدار و اثربخش است

وزیر آموزش‌وپرورش بابیان اینکه هرکسی با توجه به فهم خود در کار‌ها با شما شریک می‌شود، گفت: در چنین شرایطی خلق نتایج پایدار و اثربخش کار سخت می‌شود و آنچه به زندگی ما معنا می‌دهد و بر وجود ما اثر می‌بخشد تلاش برای خلق چنین موقعیتی است؛ بنابراین یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع تلاش برای خلق چنین تصوری است و البته این به این معنا نیست که موضوعاتی به‌عنوان برنامه نوشته و ابلاغ شود.

حاجی‌میرزایی اظهارکرد: در طول سال‌های گذشته برنامه‌های متعددی در آموزش‌وپرورش اجراشده است که وقتی نقاط اشتراک این موضوعات بررسی می‌شود، متوجه می‌شویم که نتوانستیم از این موضوعات حتی چند مورد را از میز آموزش‌وپرورش برداریم و آن‌ها را مجدداً در تمام برنامه‌ها تکرار می‌کنیم.

ایده سامانه جامع و حساب یکپارچه مدارس چشم انداز مشترک ایجاد می‌کند

او بابیان اینکه نتوانستیم به مسائل اصلی نگاه اصلی داشته باشیم و مشکلات و مسائل فرعی ذهن و فکر و اندیشه ما را تسخیر کرده است، گفت: ایده سامانه جامع و حساب یکپارچه مدارس و ایده‌های مختلف در وزارت آموزش، اجزای پازلی است که قصد ایجاد چشم‌انداز مشترک را دارد.

وزیر آموزش‌وپرورش بابیان اینکه از نگاه حکمرانی خوب دو جز مهم؛ ابزار تنظیم‌گری و قاعده‌گذاری به‌کاربرده می‌شود، بیان کرد: در مجموعه اداری سراسر کشور مهم‌ترین ابزاری که از آن استفاده می‌کنند؛ ابزار مالی و اقتداری است و ایده‌ها و برنامه‌ها را به مدد این ابزار می‌خواهند، پیش ببرند، درحالی‌که این دو ابزار قادرند سامان مناسب‌تر بدهند و در جهت اهداف بهتر سازمان تجهیز کنند.

از شاخص‌های سنجش مدیریتی بررسی قاعده‌گذاری و تنظیم‌گری‌های درون‌سازمانی است

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: یکی از شاخص‌های سنجش مدیریتی این است که درون حوزه‌ها چه میزان قاعده‌گذاری سنجیده و تنظیم‌گری‌های اصولی انجام‌گرفته است.

او در ادامه اضافه کرد: در آموزش و پرورش با امور به‌شدت متکثر و متنوعی مواجه هستیم و اگر تنظیمات مؤثری داشته باشیم مسیر حرکت ما روشن‌تر می‌شود.

حاجی میرزایی گفت: برخی کار‌ها روال منظمی و قاعده‌مندی دارند مانند اینکه مشخص است که تابع چه قوانینی حقوق افراد تعیین شود و اگر قرار باشد یک‌میلیون فرد حقوق داده شود کارشناسی براساس همان تنظیم‌هایی که وجود دارد می‌تواند کار را انجام دهد، اما کار‌هایی هستند که دائماً شرایط جدید و متنوعی ایجاد می‌کنند که ذهن را به تصمیم‌گیری دعوت می‌کند و باعث می‌شود که انرژی مجموعه را صرف خود کند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر امور فاقد نظم را انسجام ببخشیم و تنظیم‌گری‌های لازم به امور فاقد تنظیم و قاعده‌گذاری‌های مناسب به امور فاقد قاعده را انجام دهیم مسیر حرکت روشن‌تر می‌شود لذا تا جایی که می‌توانید هر امر بی‌قاعده‌ای را قاعده‌مند کنید حتی اگر قاعده درست نباشد چراکه کار بدون تنظیم و قاعده ذهن و روح ما را خسته می‌کند.

مشکلات مزمن با فرسودگی سیستم باعث کاهش قدرت نفوذ، برنامه‌ریزی می‌شود

حاجی میرزایی بابیان اینکه برخی از مشکلات در دستگاه‌های مدیریتی تبدیل به مشکلات مزمن شده است، گفت: این مشکلات باعث فرسودگی سیستم می‌شود و قدرت نفوذ، برنامه‌ریزی و تعامل ما را برای کار از بین می‌برد.

او تأکید کرد: هیچ مسئله‌ای نباید باقی بماند و اگر مسئله‌ای پیدا شد باید شبانه‌روز برای حل آن مشکل اهتمام و تلاش داشته باشیم و اگر عوارض مسئله را برداشتیم، اما ریشه آن باقی بماند همچنان مسئله زنده است و باید به تمام جوانب آن اندیشید.

بهره‌وری به معنای صرفه‌جاوی و هزینه کمتر کردن نیست

وزیرآموزش‌وپرورش با تأکید بر اینکه تمام مجموعه به بهره‌وری حساس باشند و توجه کنند، گفت: برداشت اشتباهی از بهره‌وری وجود دارد و فکر می‌کنند که بهره‌وری یعنی صرفه‌جاوی و هزینه کمتر کردن است. هزینه کردن امر نسبی است و مهم ارزشی است که خلق می‌شود و هزینه‌ای که درست نباشد معطوف به خلق ارزش نخواهد شد.

خلق ارزش مهم‌ترین جهت‌گیری بهره ورانه است

او بابیان اینکه با این نگرش در تمام حوزه‌ها خلق ارزش مهم‌ترین جهت‌گیری بهره ورانه است و معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع یکی از مجموعه‌هایی است که باید در این زمینه پیشگام باشد، اظهارکرد: روال کلی منابع و مصارف در کشور به‌گونه‌ای است که درباره آموزش‌وپرورش به مرحله‌ای می‌رسد که نمی‌تواند ادامه بدهد و این مسیر قابل‌استمرار و دوام نیست باید نگاه متفاوتی داشته باشیم و نگاه ما به مجموعه منابع و مصارف باید متحول شود.

حاجی میرزایی بابیان اینکه چگونه می‌توانیم طرح نو داشته باشیم و منابع را به پایداری نسبی برسانیم، گفت: باید افراد بدانند مأموریت دارند که کیفیت متمایزی را ارائه دهند و نگاه متفاوت و جدیدی به پایداری منابع و مصارف داشته باشند.

وزیرآموزش‌وپرورش در پایان گفت: مولدسازی دارایی‌ها، نگرش مبتنی بر آی تی و اینکه چگونه می‌توانیم مجموعه آموزش‌وپرورش را وارد مناسباتی کنیم که شرایط را قابل‌اطمینان کند باعث می‌شود تا وقت بیشتری داشته باشیم به مسائل اصلی‌تر و جدی‌تر آموزش و پرورش بپردازیم.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر