اجرای بتن غلتکی یک پنجم هزینه‌های آسفالت را کاهش می‌دهد


اجرای بتن غلتکی یک پنجم هزینه‌های آسفالت را کاهش می‌دهد

بجنورد- ایرنا- شهردار بجنورد گفت: بتن غلتکی که از هفته گذشته جایگزین آسفالت در معابر و خیابان‌های شهر بجنورد شده، تحول اساسی در این حوزه ایجاد می‌کند و اجرای آن یک پنجم هزینه‌های آسفالت معابر را هم کاهش می‌دهد.

هادی زارعی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به مزایای بسیار زیاد بتن غلتکی نسبت به بتن آسفالت، اظهار داشت: در بتن آسفالت از قیر به عنوان چسباننده سنگدانه ها استفاده می شود اما، در بتن غلتکی سیمان این کاربرد را دارد.

وی افزود: فناوری این نوع بتن در کشورهای مختلف از سال ها قبل اجرایی شده اما، در کشور ما بیشتر در فرودگاه ها و جاده ها که احتمال جمع شدگی آسفالت زیاد است استفاده می شود.

وی خاطرنشان کرد: اولویت اجرای این نوع بتن در تمام کوچه ها و معابری است که ۵۰ درصد ساخت و ساز در آنها انجام و زیرساخت های لازم آب و برق و گاز در آنها فراهم شده باشد.

وی با بیان اینکه راندمان آسفالت در این نوع بتن ۲۰ درصد بیشتر از آسفالت معمولی است، افزود: ارزانی، در دسترس بودن، سهولت و قابلیت اجرا در هوای سرد باعث می شود استفاده از این نوع بتن تحول بزرگی در آسفالت شهر محسوب شود.

وی یادآور شد: هم اکنون برای اولین بار در استان خراسان شمالی این نوع بتن در خیابان تختی بجنورد در حال اجرا است و در برنامه های بعدی تمام معابر و کوچه ها با استفاده از این روش آسفالت می شود.

زارعی خاطرنشان کرد: همچنین با توجه به اینکه دوربرگردان پل ۱۹ مهر به دلیل اینکه محل پیچ خودروهای زیادی است و همیشه باعث جمع شدن آسفالت می شود اجرای این طرح در خیابان ها با اولویت این پل انجام می شود.

وی با بیان اینکه هزینه های اجرای بتن غلتکی یک پنجم آسفالت است، کرد: همچنین با توجه به اینکه هزینه های تامین قیر با شرایط فعلی قیمت نفت بسیار بالا است استفاده از این نوع بتن در سطح شهر می تواند در کاهش هزینه ها و سرعت روند اجرا بسیار تاثیرگذار باشد.

شهردار بجنورد با اشاره به اجرای طرح ویژه مطالعاتی و تحقیقاتی کارشناسان شهرداری برای بررسی میزان دقیق اختلاط و مشخص شدن درصد آب بهینه، اظهار داشت: در صورت اجرای درست این طرح دوام آن دو برابر آسفالت بوده و از لحاظ زیست محیطی نیز امتیازات بالایی دارد.

گستره شهر بجنورد ۳۶ کیلومتر مربع است اما وسعت معابر آن ۲ میلیون متر مربع عنوان شده که به گفته شهردار سابق بجنورد، یک میلیون متر مربع آن احتیاج به آسفالت دارد.

جمعیت بجنورد بر اساس سرشماری سال ۹۵، ۲۳۰ هزار نفر است و با وجود رشد ۳ درصدی جمعیت آن، تراکم جمعیت در بجنورد ۴ هزار و ۹۰۰ نفر بر کیلومتر مربع است

زارعی خاطرنشان کرد: تنها امتیاز منفی بتن غلتکی در این است که اگر در این روش مواد لازم برای انجام بتن درست دانه بندی نشود مشکلاتی به هنگام بتن ریزی در معابر ایجاد می کند.

وی یادآور شد: هم اینک در شهر بجنورد بسیاری از کوچه ها خاکی است یا آسفالت آنها خراب شده و نیاز به ترمیم دارد که با استفاده از این نوع فناوری می توان درصد بسیاری از کار را به ویژه در حاشیه شهر و نقاط کم برخوردار با هزینه کمتر و سرعت بیشتر انجام داد.

شهردار بجنورد اظهار داشت: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته سال ۹۸ و ۹۹ اجرای این نوع آسفالت به صورت جهادی انجام می شود و در صورتی که آب و هوا اجازه دهد گروه آسفالت به صورت شبانه روزی نسبت به آسفالت معابر و خیابان ها اقدام می کند.

وی گفت: با توجه به وجود کارخانه سیمان در بجنورد تهیه سیمان برای این نوع بتن به راحتی انجام می شود و ماشین آلات و تجهیزات و نیروها نیز به صورت کامل آماده هستند تا در هر زمانی که شرایط آب و هوا اجازه داد کار با سرعت انجام شود.

شهر بجنورد به عنوان مرکز خراسان شمالی در سال ۱۳۸۰ حدود ۱۷۶ هزار نفر جمعیت داشت که هم اکنون جمعیت این به بیش از ۲۳۰ هزار نفر رسیده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!