70 درصد بافت قدیمی روستاهای فریمان از بین رفته است


70 درصد بافت قدیمی روستاهای فریمان از بین رفته است

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فریمان گفت: اگرچه پیش‌بینی می‎شود حدود 60 تا 70 درصد از بافت قدیمی روستاهای فریمان از حدود 80 سال قبل تاکنون از بین رفته باشد اما می‎طلبد از آنچه باقی مانده حفاظت بیشتری صورت گیرد.

حسن گیاهی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: به رغم اینکه بسیاری از روستاهای فریمان در گذشته از بافت قدیمی و تاریخی برخوردار بودند اما طی سال‌های متمادی این اماکن توسط مردم تخریب و ساخت و سازهای جدید صورت گرفته و این موجب شده چیز زیادی از آن بافت قدیمی باقی نمانده باشد.

وی ادامه داد: اگر روستاها بخواهند با تغییر بافت قدیمی همانند شهرها شوند؛ ساخت و سازهای بی‎رویه اصالت فرهنگی روستاها را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وی بیان کرد: اگرچه پیش‌بینی می‎شود حدود 60 تا 70 درصد از بافت قدیمی روستاهای فریمان از حدود 80 سال قبل تاکنون از بین رفته باشد اما می‎طلبد از آنچه باقی مانده حفاظت بیشتری صورت گیرد، برای حفظ فرهنگ معماری در روستاهای شهرستان باید تلاش کرد در غیر این صورت طی سال‌های آینده دیگر نشانه‎ای از فرهنگ، قدمت و تاریخ باقی نخواهد ماند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فریمان افزود: متاسفانه بی‌تفاوتی مردم به معماری سنتی از گذشته تاکنون موجب شده دیگر بنا و مکانی با معماری قدیمی در روستاهای فریمان وجود نداشته باشد.

وی اظهار کرد: همانند تمامی روستاهای کشور بافت‌های منازل روستایی شهرستان فریمان نیز به مرور تغییر کرده است، از سویی بسیاری اهمیت ارزش‎های معماری و باستان شناسی خانه‎های قدیمی را نمی‎دانند.

وی همچنین گفت: به رغم اینکه 99 درصد اقامتگاه‌های بوم‏‌گردی در خانه‎های سنتی ایجاد می‎شوند اما در فریمان بافت روستایی خوبی وجود ندارد و اغلب معماری‎ها جدید شده‌اند به همین علت اقامتگاه بوم‎گردی در شهرستان نداریم.

گیاهی عنوان کرد: از مجموع ۱۵۴ روستای این شهرستان به خصوص در آن‌هایی که ظرفیت گردشگری وجود دارد دیگر بافت قدیمی و خوبی دیده نمی‌شود به همین علت کسی برای ایجاد اقامتگاه بوم‌گردی استقبال نمی‎کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فریمان اظهار کرد: با چند نفر هم که صحبت شده به دلایل نامشخص رغبتی به ایجاد اقامتگاه بوم‌گردی در این شهرستان نشان نمی‌دهند.

وی بیان کرد: فقط در روستای شاهان گرماب خانه‎ای که خیلی قدیمی هم نیست وجود دارد که تلاش می‎شود همان خانه به اقامتگاه بوم‌گردی تبدیل شود، در برخی روستاها نیز از جمله چارتکاب، سنگ بست، مراغه و باغ عباس پتانسیل ایجاد اقامتگاه بوم‌گردی وجود دارد.

گیاهی افزود: با توجه به اینکه همه ساله سد فریمان، روستای شاهان گرماب و سنگ بست گردشگران بسیاری را می‏‌پذیرد، این پتانسیل‎ها موجب می‎شود سرمایه‌گذاری گردشگری در این مناطق جوابگو باشد از سویی دو هتل نیز در حال احداث است.

وی عنوان کرد: به رغم اینکه سالیانه حدود 500 تا 600 هزار نفر از فریمان بازدید می‎کنند اما به جز دو هتل در حال احداث در شهرستان فر یمان هیچ اماکن اقامتی دیگری نداریم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فریمان گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات در شهرستان و به تبع در کل کشور بروکراسی سخت اداری و مسائل مالی و بودجه‎ای است. تلاش می‎شود طرح گردشگری شاهان گرماب هرچه سریع‌تر تهیه شود، تاکنون 50 اثر تاریخی به ثبت رسیده و 100 اثر نیز شناسایی شده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) نمایش موزیکال «شازده کوچولو»