هنرمند موظف است به عقاید مخاطبش احترام بگذارد / کنسرتی با موضوع مرگ با شکوه


هنرمند موظف است به عقاید مخاطبش احترام بگذارد / کنسرتی با موضوع مرگ با شکوه

ارکستر سمفونیک و گروه کر آوام با هراهی گروه سازهای زهی نیلپر قطعاتی از گوستاو مالر و زبیگنیف پرایزنر با موضوع مرگ باشکوه را فردا در تالار وحدت اجرا می کند.

به گزارش خبرگزاری موج نشست خبری کنسرت ارکستر سمفونیک و گروه کر آوام ظهر امروز با حضور با حضور سینا خیرآبادی رهبر گروه و افشین ضیائیان سرپرست گروه آوام، نوید گوهری سرپرست و رهبر گروه نیلپر و احسان تارخ مدیر اجرایی این رویداد هنری برگزار شد.

اجرای کنسرتی با موضوع مرگ با شکوه

در ابتدای این نشست سینا خیرآبادی گفت: این کنسرت که فردا بیست و پنجم دی ماه در تالار وحدت اجرا می شود، ترکیب بندی ارکستر سمفونیک دارد که با گروه سازهای بادی، گروه سازهای کوبه ای، گروه کر آوام، با همراهی گروه سازهای زهی نیلپر و گروه کودک و نوجوان گروه کوک به روی صحنه می رود.

وی افزود: کنسرت پیش رو با هدف بزرگی اجرا می شود و به اجرای قطعاتی از گوستاو مالر و زبیگنیف پرایزنر خواهد پرداخت. نکته جالب اینکه مالر با موضوعیت مرگ درگیر است و در این مورد دو رویکرد دارد مرگی مظلوم و مرگی پر از شکوه و جلال. که ما از این میان ما مرگ در شکوه را دنبال می کنیم.

هنرمند موظف است به عقاید مخاطبش احترام بگذارد / کنسرتی با موضوع مرگ با شکوه

خیرآبادی در مورد تعداد افراد حاضر در این ارکستر اظهار داشت: در این کنسرت صدو پنجاه نوازنده و اعضای گروه کر حضور دارند.

در ادامه افشین ضیائیان در معرفی گروه ارکستر و کر آوام گفت: ارکستر از سال ۱۳۸۵ در آکادمی موسیقی آوا در شهر کرج آغاز به کار و در دهه هشتاد با رهبرهای مختلفی کار کرد. در سال ۱۳۸۶ گروه کر آن شکل گرفته و از سال ۱۳۹۳ رهبر دائمی آن آقای خیرآبادی شد.

در ادامه نوید گوهری، رهبر گروه نیلپر گفت: اولین همکاری گروه نیلپر در قالب ارکستر زهی با گروه آوام است. از آنجایی که رهبری کنسرت فردا به عهده آقای خیرآبادی است من در مورد انتخاب رپرتوار، تنها به این بسنده می کنم که قطعات در عین زیبایی از لحاظ موسیقایی و شنیداری، قطعاتی با اهمیت هستند که انتخاب آنها بسیار هوشمندانه صورت گرفته است.

کنسل کردن کنسرت توهین به اعتقادات هنرمند و مخاطب است

در بخش دیگر یاز این نشست احسان تارخ در مورد برگزاری دیرهنگام این نشست گفت: تداخل برنامه با اتفاقات هفته گذشته و تغییر برنامه ها در این هفته باعث شد تا این نشست به امرو موکول شود.

وی در مورد دلیل اجرای این کنسرت در این روزها هم گفت: سینا خیرآبادی نوزده سال بر روی این رپرتوار تحقیق کرده است. همه آنها که دستی در این کار دارند می دانند که انجام چنین کاری بسیار سخت است و فقط در تالار وحدت امکان اجرایش وجود دارد. ما باید زمانی را تعیین می کردیم که نوازنده های مورد اعتمادمان هم حضور داشته باشند. با توجه به تغییر برنامه ها به دلیل ایام عزای عمومی و بعد هم کنسل شدن برخی از کنسرت ها ما خیلی تلاش کردیم که برای پنجشنبه و جمعه اجرا داشته باشیم اما به دلیل خالی نبودن تالار وحدت این امر محقق نشد.

هنرمند موظف است به عقاید مخاطبش احترام بگذارد / کنسرتی با موضوع مرگ با شکوه

تارخ ادامه داد: برنامه ریزی ما از خیلی وقت پیش انجام شده است و برای اجرای این کنسرت، گروه ارکستر از ماه‌ها قبل با هم هماهنگ شده‌اند و در ماه های گذشته چندین بار تغییر زمان اجرا داشته ایم که ابتدا با توجه به نزدیک شدن ماه‌های محرم و صفر، پس از آن وقایع آبان‌ماه و بعد اتفاقات دو هفته گذشته، چند مرتبه اجرایمان به تعویق افتاد و اکنون علی‌رغم ناراحتی ما برای اتفاقات اخیر در کشور، این کنسرت برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه تا به حال سه چهارم بلیت های این کنسرت فروخته شده است افزود: معمولا سرپرست گروه ها نسبت به لغو برنامه یا اجرای آن تصمیم می گیرد. من معتقدم حتی اگر یک نفر بلیت بخرد، وظیفه هنرمند است که به عقایدش احترام بگذارد و برنامه را برای او اجرا کند. ضمن اینکه همانطور که توضیح داده شد، رپرتواری که برای این کنسرت انتخاب شده تفریحی نیست.

تارخ تاکید کرد: باورمن این است که کنسل کردن کنسرت توهین به عقاید هنرمندانی که برای آن زحمت کشیده اند و مخاطبی که علاقه به تماشایش داشت محسوب می شود.

وعده اجرای موسیقی فیلم آبی در حد انتظار مخاطب

سینا خیرآبادی هم در ادامه تاکید کرد: بدون هیچ برنامه ریزی قبلی، موضوع انتخاب شده، ناخواسته با شرایط این روزها هماهنگی دارد. شاید موسیقی مرهم باشد و کمک کند که کمی بیشتر تامل کنیم.

وی افزود: نکته حائز اهمیت این است که کنسرت هایی مانند این، بدون حمایت حامیان هرگز شکل نخواهند گرفت که به همین دلیل از حامی این کنسرت و علی اوجی تهیه کننده‌مان تشکر و قدردانی می کنیم.

رهبر ارکستر آوام ادامه داد: جدای از اجرای چند موومان از چند سمفونی گوستاو مالر، اثری از زبیگنیف پرایزنر که موسیقی فیلم آبی است در کنسرت فردا اجرا خواهد شد که اتفاقا موضوع آن هم با مرگ دست و پنجه نرم می کند.

خیرآبادی افزود: با توجه به امکاناتی که در اختیار داریم، هر اجرای موسیقی کلاسیک ریسک است اما با تجربه ای که از همکاری با گروه کر آوام دارم فکر می کنم که اگر اتفاق پیش بینی نشده نیفتد، در حد ذهنیت مخاطب آشنا با این قطعات و بویژه موسیقی فیلم آبی اجرای خوبی داشته باشیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رونمایی لادن طباطبایی از دختر زیبا و جوانش / چقدر زود بزرگ شد+ عکس و بیوگرافی