خودشناسی در زندگی منجر به تقویت مهارت‌های زندگی می‌شود


خودشناسی در زندگی منجر به تقویت مهارت‌های زندگی می‌شود

عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: خودشناسی در زندگی منجر به شناخت اهداف و تقویت مهارت‌های زندگی می‌شود.

کارگاه آموزشی "بهسازی روابط بین فردی و مدیریت اختلاف زوجین" 25 دی ماه با هماهنگی معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی در سالن اجتماعات جهادانشگاهی برگزار شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی در این مراسم با اشاره به مهارت‌های ارتباطی و رفتار مناسب زوجین، افزود: مهارت‌هایی نظیر گوش دادن فعال، شفاف سازی گفتگو و انعکاس نظرات به ایجاد ارتباط موثر بین افراد کمک می کند.

علی خالق‌خواه با بیان اینکه آشنایی افراد با مهارت‌ مشارکت و ارتباط، اصل مهمی در موفقیت روابط‌ زوجین است، اظهار کرد: یک فرد آگاه در برقراری ارتباط باید بر موانع غلبه کرده و تلاش کند تا با بررسی مستمر، قابل درک بودن پیام و همچنین ارائه‌ی بازخورد مناسب، تاثیر این موانع را کاهش دهد.

وی با اشاره به اینکه کنترل خشم از مهارت‌های ضروری در زندگی است که آموختن آن می‌تواند از پیامدهای نامطلوب ناشی از آن پیشگیری کند، یادآور شد: خشم بر نگرش و رفتار خود و دیگران تاثیر می‌گذارد به همین خاطر با شناخت کافی از خود و روش‌هایی همچون ترک محیط، تغییر وضعیت و گفت وگو با فرد دیگر می‌توان آن را مهار کرد.

مدرس این کارگاه تصریح کرد: باید فرد به صورت خودآگاهانه به خشم خود بیندیشد و قبل از رسیدن به مرحله پرخاشگری خشم را کنترل کند.

خالق‌خواه ادامه داد: مهارت‌های زندگی مجموع اصول و فنونی هستند که هر اندازه آشنایی و توانایی افراد در اداره امور زندگی بیشتر باشد سطح سلامت جسمی و روانی بیشتر خواهد بود و احتمال بروز رفتارهای آسیب‌زا کاهش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه یادگیری گفتگوی موثر با همسر اصل مهمی برای داشتن یک ارتباط مناسب در زندگی مشترک است، یادآور شد: مردان و زنان باید در ارتباط خود در زندگی زناشویی، همسر خود را با الفاظ زیبا و پسندیده مورد خطاب قرار دهند و احساسات را درک و با او همدردی کنند.

هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به اینکه عشق و محبت یکی از مهمترین مسائل برای دوام خانواده و زندگی مشترک است، افزود: خودشناسی در زندگی منجر به شناخت اهداف و تقویت مهارت‌های زندگی می‌شود و با استفاده از آن می‌توان سلامت زندگی فردی و اجتماعی را ارتقا بخشید.

خالق‌خواه یادآور شد: ارتباط کلامی شامل دو مهارت صحبت کردن و گوش دادن است که آگاهی از این مهارت‌ها، فرآیند ارتباط را تسهیل و پیامدهای خوشایندی را در روابط به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه عاملی چون استرس می‌تواند موجب تنش در زندگی شود، اظهار کرد: استرس روی عملکرد و فعالیت افراد اثر می‌گذارد و می‌تواند فرد را دچار مشکلات جسمانی، روانی، عاطفی و اجتماعی کند.

مدرس این کارگاه خاطرنشان کرد: استرس از عدم کنترل و مدیریت بر شرایط در افراد ایجاد می‌شود و نوع پاسخ‌دهی افراد به آن به ویژگی‌های شخصیتی، مسائل فرهنگی، شرایط زندگی و تجربه‌های افراد بستگی دارد.

انتهای پیام

خودشناسی در زندگی منجر به تقویت مهارت‌های زندگی می‌شود

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل