شورای آموزش و پرورش تکیه گاه نظام آموزشی


شورای آموزش و پرورش تکیه گاه نظام آموزشی

کرج - ایرنا - شوراهای آموزش و پرورش در استان ها از جمله در البرز امروزه به عنوان تکیه گاهی ارزشمند برای نظام تعلیم وتربیت شناخته شده که اگر نگاه این مراکز تصمیم گیری بیشتر به ظرفیت های درونی و بومی معطوف شود، تامین نیازهای سیستم آموزشی آسان خواهد شد.

رسالت آموزش و پرورش تامین و تربیت نیروی انسانی ماهر برای جامعه است و بر همین اساس این دستگاه تربیتی و آموزشی افزون بر ساختار اداری خود زیر نظر نظام شورایی به رفع چالش ها و برنامه ریزی برای تامین نیازها می پردازد.

شورای آموزش و پرورش در استان ها زیر نظر استانداران به بررسی نیازها و برنامه ریزی برای پیشبرد اهداف آموزشی و تعلیم وتربیت آینده سازان می پردازد.

قانون شوراهای آموزش و پرورش در ۲۶ دی ماه ۱۳۷۲ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. این شوراها به منظور تحقق مشارکت و نظارت مردم در امر آموزش و پرورش و بهره‌گیری از کلیه منابع و امکانات برای تاسیس، توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی و تسهیل در فعالیت‌های اجرایی آموزش و پرورش، در استان‌ها و شهرستان‌ها تشکیل شده است.
این شورا از تاثیرگذارترین و مهمترین ظرفیت های قانونی برای پیشبرد اهداف متعاللی نظام تعلیم و تربیت بوده که تصویب ضوابط مالی مدارس، برنامه ریزی و تصمیم گیری در مورد تهیه زمین برای احداث و توسعه ی اماکن آموزشی و پرورشی ، برنامه ریزی برای چگونگی تشویق و تقدیر از کارکنان شایسته و لایق مدارس، تشویق و ترغیب صاحبان صنایع ، اصناف و خیرین جهت احداث و اهدای مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی ، نظارت مستمر بر فعالیت های آموزش و پرورش استان ها و شهرستان ها، بررسی نقاط قوت و ضعف آن و ارایه پیشنهادهای لازم از مهمترین اهداف تشکیل شورای آموزش و پرورش است .
مقام معظم رهبری می فرمایند: شوراهای آموزش و پرورش ، تبلور اراده ی مردم و نظارت همگانی بر تعلیم وتربیت کشور است .

استفاده از ظرفیت قانونی شوراها
کارشناس حوزه آموزش و پرورش استان البرز می گوید: استفاده از ظرفیت قانونی شوراها در سیاستگذاری و تصمیم گیری ها در سطح استان و شهرستان به منظورتقویت فرآیند تعلیم و تربیت در جامعه ضروی است.
یونس جاوید نسب اظهارداشت: شورای آموزش و پرورش نیازبه مشارکت خانواده ها ، مدارس و همچنین حضور فعال اعضای آن در ارائه راهکارهای مناسب برای پیشبرد اهداف نظام تعلیم و تربیت دارد. درسایه تلاش همه دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت است که آموزش و پرورش می تواند به موفقیت های آموزشی و پرورشی زیادی در قالب مسابقات فرهنگی، ورزشی و جشنواره ها درسطح استانی وکشوری دست پیدا کند.

آموزش و پرورش ازمهمترین نهادهایی است که رسالت خطیر تربیت نسل آینده را برعهده دارد بنابراین بایستی دراین حوزه از همه ظرفیت ها بویژه مشارکت خانواده ها و خیرین استفاده کرد.
این کارشناس با اشاره به وجود شوراهای مختلف در مدارس عنوان کرد: تشکیل این شوراها از جمله شورای آموزش و پرورش که درسال ۱۳۷۲ تصویب شد، در راستای استفاده از خرد جمعی و با هدف پیشبرد اهداف متعالی نظام تعلیم و تربیت بوده است که امروزه در استانی همانند البرز نیاز به مشارکت بالای این شورا داریم.
مشارکت بیشتر خانواده ها و دیگر ادارات و نهادها با آموزش و پرورش البرزدر پیشبرد اهداف آموزش و پرورش ضروری به نظر می رسد چون آموزش و پرورش به تنهایی قادر نیست رسالت سنگین تعلیم و تربیت را بر دوش بکشد .
وی یکی از اهداف مختلف تشکیل شوراها در مدارس را کمک به فرآیند تعلیم و تربیت برشمرد.

بومی سازی اولویت شورای آموزش و پرورش
مدیرآموزش و پرورش ناحیه چهار کرج اظهارداشت : شورای آموزش و پرورش درالبرز نیاز به رویکرد بومی سازی دارد تا بتواند برحسب نیاز استان برنامه ریزی کند.
مراد مالمیر اظهارداشت : در کارها بدون آینده نگری و برنامه ریزی نمی توان به نتیجه مطلوب رسید لذا داشتن چراغ راه برای رسیدن به اهداف و برنامه ها در جامعه ضرورت دارد. برای رسیدن به اهداف باید برنامه ریزی ها بر حسب ضرورت ها و نیازهای مناطق واستان باشد تا به نتیجه برسیم.
وی با اشاره به نقش مهم شورای آموزش و پرورش درفرآیند تعلیم و تربیت یادآورشد: این شورا با نگاه بومی می تواند کاربرد زیادی در پاسخگویی به نیازهای مدارس داشته باشد. شورای آموزش و پرورش می تواند با برنامه محوری گره گشای مشکلات این حوزه باشد که این مهم نیاز به کارشناسی دقیق ، پیگیری و بکارگیری راهکارهای مناسب دارد. امروزه مدارس نیاز به حمایت دارند که شورای آموزش و پرورش به عنوان یک شورای مهم و اثربخش می تواند در کاهش سطح مشکلات و تنگناها در آموزش و پرورش ایفای نقش کند.

نگاه ویژه شورا به آسیب های اجتماعی
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز گفت: شورای آموزش و پرورش نقش بسیار مهمی در کاهش یا رفع مشکلات استان دارد لذا یکی از محورهای مهمی که در این شورا باید مورد بازبینی قرار گیرد موضوع مهم آسیب های اجتماعی است.
فرشته فهمیده خاطرنشان کرد: پیشگیری از آسیب های اجتماعی و توانمندسازی دانش آموزان در مقابله با این آسیب ها یکی از مهمترین مسائل آموزش و پرورش استان البرز را تشکیل می دهد که در شورای آموزش و پرورش البرز نیاز به یک کارگروه تخصصی دارد.
وی یادآورشد: تاکیدهای مقام معظم رهبری بر برنامه محوری قوای سه گانه برای کاهش آسیب های اجتماعی باید فصل الخطاب همه باشد و از تمامی ظرفیت های در اختیار نهادها و دستگاه ها برای نیل به این مهم بهره برداری شود.
فهمیده با بیان اینکه آسیب های اجتماعی سرمایه های مادی و معنوی جامعه را از بین می برند، اضافه کرد: با توجه به این وضعیت، ضرورت مقابله جدی با این آسیب ها برهیچ کس پوشیده نیست.
با توجه به شرایط امروز جامعه یکی از کارهای اساسی آموزش و پرورش، کاهش آسیب های اجتماعی است.وی ادامه داد: باید با موضوع آسیب‌های اجتماعی به شکل درست روبه‌ رو شویم تا تهدیدهای این حوزه را به فرصت تبدیل کنیم.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرزادامه داد: شورای آموزش و پرورش در رفع موانع کاری برنامه های فرهنگی و تربیتی استان می تواند نقش کمک کننده داشته است.

نگاه ملی
رییس مجمع خیرین مدرسه ساز آموزش و پرورش البرزو نائب رییس مجمع خیرین مدرسه ساز کشور گفت: امسال بزرگداشت هفته شوراهای آموزش و پرورش با شعار نگاه ملی تحول منطقه‌ای است زیرا مشکلات آموزش و پرورش با این نگاه کاهش می یابد.
دکتر محمد رضا اسپرورین اظهارداشت: هفته بزرگداشت شوراهای آموزش و پرورش با این شعار برگزار می شود تا در استان بستر حمایت همه جانبه از آموزش و پرورش از جمله استان البرز که نیاز مبرم به این حمایت دارد، تقویت شود.
وی خاطرنشان کرد: بهره‌گیری از خرد جمعی و استفاده از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های درون و برون سازمانی برای پیشبرد بیش از پیش اهداف آموزشی و تربتیی آموزش و پرورش از جمله مهمترین ملاک های حمایتی شوراهای آموزش و پرورش در کشور است.
وی تصریح کرد: امام جمعه، استاندار، مدیر کل آموزش و پرورش، شهردار، رییس سازمان برنامه و بودجه استان، معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش، مدیر کل یا رییس نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس از جمله اعضای شوراهای آموزش و پرورش در مراکز استان‌ها را تشکیل می دهند که هر کدام می توانند نقش محوری و راهبردی در کمک به عرصه تعلیم و تربیت داشته باشند.
وی با اشاره به وضعیت خاص البرز در حوزه آموزش و پرورش اضافه کرد: برای کاهش مشکلات و پاسخ دادن به نیازهای آموزش و پرورش در این استان نیاز به همدلی و مشارکت بیشتراعضای این شورا داریم.
اسپرورین یادآورشد: استان البرز در بخش فضای آموزشی و تجهیز مدارس به دلیل مهاجرت پذیری بالا نیاز به برنامه ریزی جامع و حمایت دارد که جایگاه شورای آموزش و پرورش در این زمینه بسیار مهم و تاثیرگذار است.
وی تاکید کرد: درسایه همدلی ، برنامه محوری ، نگاه کارشناسانه و کمک همه جانبه دستگاه های عضو شورای آموزش و پرورش بستر مناسب برای رفع چالش ها و موانع موجود در آموزش و پرورش بوجود می آید که این مهم در استان البرز باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

تحول سازی شورا
مدیرکل آموزش و پرورش البرزگفت: قانون تشکیل شورای آموزش و پرورش تحول عظیمی را در نظام آموزش و پرورش بوجود آورد زیرا زمینه حرکت به سوی عدم تمرکز و مشارکت در تصمیم گیری را دراین نهاد مهم فرهنگی درکشورمهیا کرد.
سالار قاسمی با بیان اینکه قانون شوراها درحوزه تعلیم و تربیت تحول ساز شد، افزود: یکی از ارزشمندترین قوانین پس ازپیروزی انقلاب اسلامی در خصوص آموزش و پرورش، تصویب قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش در ۲۶ دی ماه ۱۳۷۲ از سوی مجلس شورای اسلامی است.
وی بیان داشت: تصویب این قانون موجب شد تا با عمومی کردن مسائل آموزش و پرورش دراستان ها ، شهرستان ها و مناطق اذهان مدیران ، مسئولان دولتی و عموم مردم با این امر مهم درگیر شود و زمینه حرکت به سوی عدم تمرکز و مشارکت در تصمیم گیری دراین بخش فراهم آید.
وی تصریح کرد: از آنجا که دولت ها به تنهایی و با صرف اعتبارات کلان قادربه تامین و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز خود نبوده ، دولتمردان و صاحبنظران همواره درتلاشند تا راهکارهای مناسب و قانونمندی را برای حضور و تعامل همه جانبه مردم و مسئولان درعرصه تعلیم و تربیت بوجود آورند.
مدیر کل آموزش و پرورش استان البرز آگاهی و آشنایی جامع از مفاد این قانون با ارزش و پر محتوا و اجرای کامل آن را یک ضرورت برشمرد و اضافه کرد: این قانون مسائل آموزش و پرورش را جزء لاینفک زندگی اجتماعی مردم قرار داد و با استفاده از فکر، امکانات و قابلیت های همه آحاد ملت ، مشکلات و بحران ها را به تدریج رفع کرد.
قاسمی از شوراهای آموزش و پرورش به عنوان مهمترین عرصه مشارکت و نظارت همه جانبه و همگانی در امور آموزش و پرورش یاد کرد و یادآورشد: این شورا یک شورای برنامه ریزی و راهبردی است.
وی ادامه داد: از آنجا که از طریق مشارکت، نظم دربرگزاری نشست ها، کیفیت و قابلیت اجرایی مصوبات می توان به اثر بخشی یک شورای برنامه ریزی راهبردی دست یافت ، ضرورت دارد اعضای شوراهای آموزش و پرورش به این مهم توجه خاصی داشته باشند.
وی استفاده از خرد جمعی در شوراهای مختلف ملی و محلی را یکی از شیوه های مطلوب مدیریت یاد کرد که این مهم مورد تاکید قرآن کریم ، پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار نیز می باشد.
قاسمی اضافه کرد: امروزه دانشمندان و علم مدیریت هم بر این شیوه مدیریت که یکی ازاثر بخش ترین سبک های مدیریتی است تاکید دارد.
مدیرکل آموزش و پرورش البرز بیان داشت: آموزش و پرورش دستگاهی است به لحاظ کمی و کیفی که دارای گستردگی، فعالیت های پیچیده ، ظریف ، حساس ،زمانبر ، تدریجی و دیربازده است که با مسائل متعدد و متنوعی روبرو ست.
قاسمی عملیاتی شدن مصوبات شوراهای آموزش و پرورش درالبرز را منوط به نگاه خاص اعضای شورای آموزش و پرورش استان دانست و تاکید کرد: آموزش و پرورش در البرز با مشکلات مختلفی روبروست که این شورا برای حل مشکلات و موانع آن نقش کلیدی دارد.

رویکرد تخصصی در شورای آموزش و پرورش
استاندار و رییس شورای آموزش و پرورش البرزگفت: مشارکت در آموزش و پرورش پدیده ای است که از دیرباز مورد توجه کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه بوده است و این بدان معناست که دولت ها به تنها و با صرف اعتبارات کلان قادر به تامین و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز اینگونه جوامع نیستند.
عزیزاله شهبازی اظهارداشت: صاحبنظران همواره در تلاشند تا راهکارهای مناسب و قانونمندی را برای حضور و تعامل همه جانبه مردم و مسیولان در عرصه تعلیم و تربیت فراهم نمایند.عوامل بسیاری زمینه ساز پیشرفت وتوسعه از طریق نظام های آموزشی هستند و شورای آموزش و پرورش یکی از این عوامل می باشد که در فرایند تعلیم و تربیت جامعه نقش مهمی ایفا می کند. شورای آموزش و پرورش نقش حیاتی در پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت دارد که اگر از تمامی ظرفیت های آن استفاده شود، عمده مشکلات آموزش و پرورش حل خواهد شد.
البرز به علت مهاجرت پذیری دارای مشکلات متعدد در حوزه های مختلف از جمله آموزش و پرورش است.

شهبازی با بیان اینکه پاسخ به نیازهای آموزش و پرورش درالبرز که رشد جمعیت دانش آموزی آن هرساله در حال افزایش است نیازمند همت والای خیرین مدرسه ساز و همچنین توسعه مدارس غیر انتفاعی است ، اضافه کرد: از همه مهمتر نیازمند مشارکت اعضای شورای آموزش و پرورش با نگاهی تخصصی به مشکلات و موانع موجود در آموزش و پرورش است.
محور کاردر توسعه زیر ساخت های آموزش و پرورش در البرز باید بر اساس همفکری ، همراهی و قانون مداری باشد. با تشکیل کارگروه های مختلف درآموزش و پرورش، امکان بررسی طرح ها، نیاز ها و کاهش
مشکلات درحوزه تعلیم و تربیت در دستور کار قرارمی گیرد تا بهترین راه حل انتخاب شود.
استاندار البرزبیان داشت: برای هدفمند برگزارشدن نشست های شورای آموزش و پرورش در این استان باید کارگروه های مختلفی با سر فصل های کاری مشخص پیش بینی و تقویت شود.
شهبازی افزود: به منظور تسریع و پیگیری مصوبات شورای آموزش و پرورش باید دبیرخانه مرکزی شورای آموزش و پرورش درالبرز با جدیت کارها را دنبال کند.

استان البرز۵۰۰ هزار دانش آموز و ۲۵ هزار فرهنگی شاغل دارد.

۲۶ تا ۳۰ دی ماه هفته شوراهای آموزش و پرورش نامگذاری شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


موضع جدید عربستان در رابطه با توقف تجاوز اسرائیل