موتورخانه‌های دستگاه‌های اجرایی مازندران معاینه فنی می‌گیرند


موتورخانه‌های دستگاه‌های اجرایی مازندران معاینه فنی می‌گیرند

ساری-ایرنا- معاون نظارت و پایش محیط‌زیست مازندران گفت که طرح نظارت بر موتورخانه‌ها و تاسیسات گرمایشی دستگاه‌های دولتی این استان با هدف کاهش آلایندگی آنها اجرایی شده است.

محمد رکنی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : بر اساس این طرح برای تمام موتورخانه ها و تاسیسات گرمایشی دستگاههای دولتی معاینه فنی صادر می شود و از این پس پایش این موتورخانه ها نیز مطابق با دستورالعمل معاینه فنی صورت می گیرد.
وی توضیح داد : محیط زیست مازندران سیستم نظارت و پایش موتورخانه ها و تاسیسات گرمایشی دستگاههای اجرایی و خانگی استان را برای سنجش میزان آلایندگی آنها در اختیار دارد و با این برنامه نیز در راستای کاهش آلایندگی این تجهیزات در دست اجرا قرار گرفت.
معاون محیط زیست مازندران در مورد میزان آلایندگی این تجهیزات و اثرگذاری آن بر آلودگی هوای استان ، گفت : به طور کلی موتورخانه های دستگاههای اجرایی و خانگی به دلیل نبود نظارت اجباری دارای آلایندگی هستند، ولی پس از اجرایی شدن این طرح می توان نسبت به میزان آلایندگی و نقش آنها در آلوده سازی هوا اظهار نظر کرد.
معاینه فنی تجهیزات گرمایشی خانگی ، اولویت بعدی
رکنی همچنین گفت که با تکمیل طرح سنجش موتورخانه های دستگاههای اجرایی، این برنامه برای واحدهای مسکونی که دارای این تجهیزات هستند، نیز اجرایی خواهد شد.
وی شناسایی این تجهیزات را از محل پروانه ساختمانی صادره از سوی سازمان نظام مهندسی استان امکانپذیر دانست.
براساس مصوبه مهرماه 97 هیات وزیران و بند 17 قانون هوای پاک مصوب مجلس شورای اسلامی و اجرای برنامه جامع کاهش آلودگی هوا، تمام دستگاه‌های دولتی ملزم به انجام معاینه فنی سالانه موتورخانه‌ و سامانه‌های احتراقی ساختمان‌های خود برای هر دوره 6 ماهه بر اساس استاندار ملی 16000هستند.
استاندارد ملی ۱۶۰۰۰ با موضوع بازرسی و معاینه فنی موتورخانه های آب گرم و آب داغ ویژه تاسیسات گرمایشی و تهیه آب گرم مصرفی ساختمان است که در آن حد مجاز انتشار آلاینده های کربنی، گوگردی و نیتروژنی به صورت سختگیرانه مشخص شده است.

در مازندران براساس آمار حدود 100 دستگاه دولتی و حاکمیتی دارای موتورخانه و تاسیسات گرمایشی هستند. محل استقرار بیش از 90 درصد از دستگاههای اجرایی استان شهر ساری است.

اگرچه تاکنون آماری از تاسیسات موتورخانه ای در سطح خانگی در مازندران وجود ندارد، ولی پیش بینی می شود اکثر مجتمع های مسکونی که تاریخ پایان کارشان به قبل از دهه 90 می رسد از این تاسیسات برخوردار باشند که شاید به چندین هزار مجتمع مسکونی برسد.
براساس آنچه که پیش از مسئولان مازندران اعلام کردند ، به دلیل عدم توجه به هوای پاک ، وجود ناوگان فرسوده شهری و عدم توجه به آلاینده ها، شهرهای بالای 200 هزار نفر مازندران شامل شهرهای ساری ، بابل ، آمل و قائمشهر با خطر آلودگی هوا مواجه هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس