ساخت ایربوت - جلسه چهارم


ساخت ایربوت - جلسه چهارم

در این مطلب با روش ساخت یک ایربوت ساده آشنا می شویم... ]]>

ساخت ایربوت - جلسه چهارم
در این مطلب با روش ساخت یک ایربوت ساده آشنا می شویم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ایربوت – جلسه چهارم

اهداف:
روش ساخت یک ایربوت ساده

وسایل مورد نیاز: فوم، موتورالکتریکی ساده، ملخ، سیم و بست باتری، دو قطعه چوب یا پلاستیک، دو عدد میله فلزی 10 سانتی متری، کاتر، چسب حرارتی

در این جلسه روش ساخت یک ایربوت ساده را به شما آموزش می ­دهیم. ابتدا نقشه قطعات بدنه را بر روی یک کاغذ می­ کشیم و قسمت­ های مختلف را از روی کاغذ برش زده و بر روی یک فوم قرار می­ دهیم.
ساخت ایربوت - جلسه چهارم
سپس با استفاده از یک کاتر و رعایت نکات ایمنی هر یک از قطعات را از روی فوم برش می­زنیم تا قطعات بدنه کامل و آماده گردد. در شکل زیر می ­توانید قطعات بدنه ایربوت را ببینید.
ساخت ایربوت - جلسه چهارم
اگر به قسمت اصلی بدنه در شکل بالا دقت کنید می­ بینید که یک دارای یک خط ­چین در جلو و دو خط موازی در وسط می ­باشد. خط چین جلو محل تا شدن جلوی ایربوت و خط ­های موازی وسط محل قرار گرفتن ستون­ های محل نصب موتور هستند که بعدا به طور مفصل توضیح داده خواهد شد.

حال باید قسمت­ های کناره ­ها و انتها را در سه طرف بدنه اصلی بچسبانیم. برای این کار می توانیم از چسب حرارتی یا چسب فوم کمک بگیریم.

ساخت ایربوت - جلسه چهارم
بعد از پایان چسباندن کناره­ ها و انتهای ایربوت، قسمت جلوی کناره ­ها را به چسب آغشته کرده و کف ایربوت را از قسمت خط­ چین تا می­ کنیم تا جلوی ایربوت بالا بیاید و به کناره­ ها بچسبد.

ساخت ایربوت - جلسه چهارم
پس نوبت به نصب پایه ­های مکان نصب موتور می­رسد. این ستون ­ها را بر روی مکان از پیش مشخص شده که تقریبا در مرکز ایربوت قرار دارد بچسبانید. از آن جایگاه یا شاسی نصب موتور را بین دو ستون قرار داده و بچسبانید.

ساخت ایربوت - جلسه چهارم
پس مطابق شکل زیر نوبت به نصب سکان عمودی یا همان رادر می ­رسد. سکان عمودی را باید به سازه­ای متصل کرد که امکان چرخش به طرفین را برای آن فراهم آورد. برای این کار می­ توانید از دو قطعه ­ی چوبی یا پلاستیکی که دو سوراخ جهت قرار گرفتن دو میله فلزی درون آن ایجاد کرده­اید کمک بگیرید. هنگامی که این سازه را آماده کردید، آن را در انتهای ایربوت چسبانده و سکان عمودی را به میله عقب متصل کنید. به شکل زیر توجه کنید.

الان نوبت به موتور ایربوت می ­رسد. برای این منظور می ­توان از موتورهای 9 ولت (آرمیچر) استفاده کرده و یک پروانه را به آن بچسبانیم یا اینکه از موتورهای مخصوص که همراه با ملخ می ­باشند کمک بگیریم. همچنین دو سیم که یک سرباتری مخصوص باتری کتابی به انتهای آنها متصل شده، به موتور متصل می­ کنیم.

ساخت ایربوت - جلسه چهارم

ساخت ایربوت - جلسه چهارم
سپس موتور را در جایگاه مخصوص آن نصب می­ کنیم تا ساخت ایربوت به پایان برسد.
ساخت ایربوت - جلسه چهارم
در انتها می ­توان با اتصال یک باتری کتابی 9 ولت به سرباتری ملخ را به چرخش و ایربوت را به حرکت در آورد.
ساخت ایربوت - جلسه چهارم
همان­گونه که مشاهده کردید این ایربوت ساده ­ترین حالت ساخت یک ایربوت است. به همین دلیل از ابزاری جهت کنترل سکان عمودی و در نتیجه کنترل جهت حرکت ایربوت بهره نمی ­برد و امکان حرکت در یک خط مستقیم را دار می­باشد.

نکته مهم: حرکت ایربوت ساده در یک خط مستقیم تابع عوامل مختلفی است. به طور مثال عدم تقارن در ساخت یا سنگین شدن یک سمت از ایربوت به دلیل چسب زدن بیش از حد موجب خارج شدن ایربوت از مسیر مستقیم می­ گردد. همچنین عواملی چون کج نصب شدن موتور یا سازه­ی موتور یا سکان عمودی نیز موجب زاویه ­دار شدن بردار سرعت و خارج شدن ایربوت از مسیر مستقیم می­ گردند. پس همیشه سعی کنید که محصول خود را تا آنجا که ممکن است زیبا، متقارن و حساب شده بسازید تا در هنگام حرکت بهترین نتیجه را شاهد باشید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آموزش و پرورش

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا