اجتماعی بودن باکتری‌ها سلاح مقاوم سازی آنهاست


اجتماعی بودن باکتری‌ها سلاح مقاوم سازی آنهاست

مهندسان علوم زیستی در دانشگاه کاتولیک لوون بلژیک روش جدیدی در مقابله با باکتری‌ها یافتند. محققان در این روش باکتری‌ها را ضعیف کرده تا از همکاری آنان جلوگیری کنند.

به گزارش فیز، در این روش، مقاومتی برای باکتری‌ها ایجاد نمی‌شود زیرا باکتری‌های غیر مقاوم خیلی بیشتر از باکتری‌هایی هستند که نسبت به آنتی بیوتیک مقاوم شده‌اند.

آنتی بیوتیک‌های مرسوم، فعالیت باکتری‌ها را کم می‌کنند یا از بین می‌برند. گروهی از باکتری‌ها که به این آنتی بیوتیک‌ها مقاوم شده‌اند از باکتری‌هایی که مقاوم نشده‌اند فاصله می‌گیرند، رشد کرده و جای باکتری‌های مقاوم نشده را می‌گیرند. بنابراین استفاده از آنتی بیوتیک باعث مقاومت تعداد بیشتری از باکتری‌ها می‌شود.

باکتری‌ها رفتار گروهی از خود نشان می‌دهند. برای مثال یک لایه چسبناک حفاظتی (slime layer) تولید می‌کنند که به آن زیست لایه (بیوفیلم) می‌گویند و این زیست لایه اطراف تجمع باکتری‌ها را پوشش می دهد. پلاک دندان نمونه‌ای از این گونه زیست لایه‌هاست. زیست لایه‌ها غالبا منبع آلودگی باکتریایی هستند. رفتار اجتماعی باکتری‌ها نشانگاه جالب و جدیدی در درمان عفونت باکتریایی است.

محققان نشان دادند، جلوگیری از تولید اسلیم لایر باکتری سالمونلا، اجتماع باکتریایی را ضعیف می‌کند و باعث می‌شود که عفونت باکتریایی زودتر از بین رود. در این روش از یک ماده ضد باکتری شیمیایی استفاده شد که پیش از این در دانشگاه کاتولیک لوون تولید شده بود.

به گفته سرپرست این تحقیق بدون اسلیم لایر باکتری‌ها به راحتی توسط آنتی بیوتیک ها یا سیستم ایمنی بدن از بین می‌روند.

سپس محققان این تحقیق، پیشرفت مقاومت باکتریایی نسبت به این ماده جدید را با حالت استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های معمول مقایسه کردند. در بررسی تکامل و تطابق باکتری‌ها درشرایط جدید، مشاهده شد که گروه باکتری‌ها نسبت به ماده جدید ضد باکتری ساخته شده، مقاومت پیدا نکردند اما این مقاومت هنگام استفاده از آنتی بیوتیک‌های معمولی به سرعت ایجاد شد.

باکتری‌های مقاوم می‌توانند اسلیم لایر تولید کنند و آن را با باکتری‌های غیر مقاوم گروه به اشتراک بگذارند. باکتری‌های مقاوم با صرف انرژی این کار را می‌کنند درحالی‌که نوع غیر مقاوم از این فعالیت حفاظتی بدون صرف انرژی بهره‌مند می‌گردد.

درنتیجه باکتری‌های غیر مقاوم می‌توانند سریع‌تر از نوع مقاوم رشد کنند و تکثیر یابند و اسلیم لایر خود را به اشتراک بگذارند. بنابراین، این ماده جدید را می‌توان علیه مقاوم شدن باکتری‌ها به کار برد.

درنتیجه درمان‌های ضد میکروبی که فعالیت گروهی باکتری‌ها را متوقف می‌کند راه‌حلی ارزشمند برای مشکل مقاوم شدن باکتری‌ها نسبت به آنتی‌بیوتیک‌های متداول است.

نتایج این تحقیق درNature Communications منتشرشده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...