تحرک دیپلماتیک پاکستان در سازمان ملل برای تنش زدایی در منطقه


تحرک دیپلماتیک پاکستان در سازمان ملل برای تنش زدایی در منطقه

اسلام آباد - ایرنا - وزیر امور خارجه پاکستان روز پنجشنبه در سفر به نیویورک و دیدار و رایزنی با دبیرکل، رییس مجمع عمومی و رییس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل در تحولات اخیر خاورمیانه، آنان را در جریان تلاش‌های اسلام آباد برای کمک به تنش زدایی در منطقه قرار داده است.

«شاه محمود قریشی» طی دیروز و امروز با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل، «تیجانی محمد» رییس مجمع عمومی سازمان ملل و نماینده دائم ویتنام که ریاست دوره ای شورای امنیت در این ماه را برعهده دارد، جداگانه دیدار کرده است.

قریشی در جریان دیدار با دبیرکل سازمان ملل، وی را در جریان سفر اخیر خود به جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی قرار داد و گفت: تلاش ها برای تنش زدایی در منطقه ادامه دارد.

وی تاکید کرد: خاورمیانه متحمل هیچ گونه درگیری و جنگ جدیدی نیست به همین دلیل پاکستان مصمم به مشارکت در فرآینده دیپلماسی و تعامل برای صلح و ثبات در منطقه است.

تحرک دیپلماتیک پاکستان در سازمان ملل برای تنش زدایی در منطقه

وزیر امور خارجه پاکستان همچنین طی گفت وگو با خبرنگاران در مقر سازمان ملل گفت: این کشور وارد هیچ گونه نزاع و یا درگیری در منطقه نمی شود بلکه معتقد است که برای حل اختلافات باید به دیپلماسی و تعامل فرصت داده شود.

وی افزود: پاکستان در گذشته و طی روزهای تلاش هایی برای تنش زدایی در منطقه انجام داده است و ما در آینده نیز به نقش آفرینی در این خصوص ادامه خواھیم داد.

پاکستان آماده گفت وگو با هند

شاه محمود قریشی در دیدار با مقام های عالی سازمان ملل، از تنش ها در روابط اسلام آباد و دهلی نو سخن گفت و به اوضاع کشمیر اشاره کرد.

وی آنچه را که تشدید اوضاع در کشمیر و محدودیت های سخت علیه مردم مسلمان این منطقه خواند، گفت: اسلام آباد آماده گفت وگو و تعامل است اما به نظر می رسد دولت دهلی نو چنین هدفی را دنبال نمی کند.

وزیر امور خارجه پاکستان از سازمان ملل خواست تا به وعده های خود برای کمک به حل مناقشه کشمیر عمل کند و همچنین اجرای قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل تنها راه رسیدگی به خواسته کشمیری ها می باشد.

واشنگتن، مقصد بعدی

وزارت خارجه پاکستان اعلام کرد، قریشی بنا به دستور نخست وزیر برای تنش زدایی در منطقه به ایران و عربستان سفر کرده بود، اکنون دامنه دیپلماسی را به سازمان ملل و آمریکا گسترش داد. ویی پس از نیویورک عازم واشنگتن می شود جایی که وی قرار است مواضع اسلام آباد برای حفظ صلح و ثبات منطقه را تبیین کند.

وزارت امور خارجه پاکستان در بیانیه ای اعلام کرد: قریشی امروز و فردا دیدارهای مهمی با مقامات آمریکایی از جمله "مایک پمپئو" وزیر امور خارجه و "رابرت اوبرایان" مشاور امنیت ملی ترامپ در واشنگتن خواهد داشت.

قریشی با هدف تبیین سیاست های اسلام آباد در خصوص حوادث اخیر در منطقه نشست های ویژه ای نیز با خبرنگاران و برخی از اندیشکده ها در واشنگتن خواهد داشت.

ناظران سیاسی در پاکستان می گویند: بحث افغانستان برای اسلام آباد از حساسیت خاصی برخوردار است و تحولات اخیر درخصوص فرآیند صلح و همزمان حوادث خاورمیانه نگرانی های جدی را میان مقام های پاکستان مبنی بر تبعات سنگین تنش ها در خاورمیانه بر مسئله افغانستان به وجود آورده است.

رسانه های پاکستان اعلام کردند: اسلام آباد که پیش تر نیز نگرانی خود را نسبت به اقدامات آمریکا فراتر از صلح افغانستان ابراز کرده بود، اکنون از مقامات دولت ترامپ مصرانه خواستار اجتناب از تشدید اوضاع بوده و بر استفاده از ابزار دیپلماسی برای حل اختلافات تاکید دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی