چطور زایمان طبیعی راحت داشته باشیم؟


چطور زایمان طبیعی راحت داشته باشیم؟

گمان نکنید که بارداری، زمانی برای خوردن است. قرار نیست شما به جای دو نفر بخورید بلکه باید به جای 1.1 نفر بخورید.

گمان نکنید که بارداری، زمانی برای خوردن است. قرار نیست شما به جای دونفر بخورید بلکه باید به جای ۱.۱ نفر بخورید. اضافه‌وزن بالا در بارداری، علاوه بر اینکه می‌تواند خطر چاقی در کودکتان را بالا ببرد، با پیچیدگی‌های بارداری مانند خطر سزارین در ارتباط است.
زایمان به روش طبیعی در هر خانمی و در هر سنی متفاوت است اما با انجام برخی توصیه‌ها می‌توان تا جایی که ممکن است زایمان را کم‌دردتر و راحت‌تر کرد.
مصرف کافی مواد غذایی مغذی، داشتن خواب راحت و مناسب، استفاده از مکمل و ویتامین های دوران بارداری، برخی از عواملی هستند که می توانند به زایمان راحت شما کمک کنند.
چطور زایمان طبیعی راحت داشته باشیم؟
۱- پزشکی انتخاب کنید که به او اطمینان داشته باشید
بااینکه هیچ کس بهتر از خود شما بدنتان را نمی‌شناسد، حتی اگر خودتان پزشک زنان و زایمان باشید، باز هم به کمک یک ماما یا متخصص در طی زایمان واژینال یا طبیعی احتیاج دارید. به همین خاطر بهتر است پزشکی را پیدا کنید که از کار او مطمئن هستید.
۲- با پزشک صریح باشید
توانایی برقراری ارتباط مناسب، کلیدی‌ترین ویژگی یک ماما خوب است. مطمئن شوید که ماما یا پزشکتان کسی باشد که به حرف‌ها و خواسته‌هایتان اهمیت بدهد. آیا می‌توانید به راحتی به او بگویید که دوست دارید زایمان چطور پیش برود؟ آیا او به تمایل شما به زایمان در فضای خاصی اهمیت می‌دهد؟ اگر قرار باشد در برقراری ارتباط با پزشک مشکل داشته باشید، در طول زایمان دچار استرس می‌شوید و اگر استرس داشته باشید، در حین زایمان درد بیشتری نیز خواهید داشت.
۳- به اندازه دو نفر نخورید
گمان نکنید که بارداری، زمانی برای خوردن است. قرار نیست شما به جای دونفر بخورید بلکه باید به جای ۱.۱ نفر بخورید. اضافه‌وزن بالا در بارداری، علاوه بر اینکه می‌تواند خطر چاقی در کودکتان را بالا ببرد، با پیچیدگی‌های بارداری مانند خطر سزارین در ارتباط است. هرچه اضافه‌وزن شما بیشتر باشد، وزن کودکتان هم بالاتر می‌رود و ممکن است دیگر نتوانید به صورت طبیعی زایمان کنید.
۴- همراهتان را انتخاب کنید
پیش از روز موعود، انتخاب کنید که دوست دارید چه کسی در طول زایمان کنارتان باشد. همسرتان، مادرتان، دوستتان یا هرکسی که به شما احساس آرامش می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهند که حضور افرادی که مادر دوستشان دارد در طی زایمان، خطر بروز پیچیدگی‌های زایمان را کمتر می‌کند.
چطور زایمان طبیعی راحت داشته باشیم؟
۵- صحنه را آماده کنید
اگر دوست دارید در طی زایمان به موسیقی خاصی گوش دهید تا آرام شوید، از پزشکتان بخواهید شرایط را برایتان فراهم کند. چه در بیمارستان تخصصی باشید چه در بیمارستان دولتی، مهم این است که از شرایط محل زایمان راضی باشید و در آنجا احساس آرامش کنید.
۶- عجله نداشته باشید
وقتی زمان زایمان می‌رسد، هرچه بیشتر عجله کنید بهتر نیست و درد کمتری نخواهید داشت. درواقع، زنانی که زایمان اولشان است و پزشک‌شان حدود ۳ ساعت در مرحله اول زایمان، یعنی از زمان آغاز انقباضات تا باز شدن کامل دهانه رحم، به آن‌ها فرصت می‌دهند، کمتر دچار سزارین ناخواسته می‌شوند. در زایمان واژینال، بسیار اهمیت دارد که صبر کنیم تا دهانه رحم کاملا باز شود و س مادر فشار بیاورد در این صورت مادر هم درد کمتری تحمل می‌کند.
۷- تحرک داشته باشید
تصور نکنید که دراز کشیدن، به سقف خیره شدن و زور زدن، تنها کاری است که باید برای به دنیا آمدن کودک انجام دهید. چرت زدن، راه رفتن، نشستن بر روی صندلی و تکان خوردن و حتی رفتن در داخل وان (بسته به جایی که زایمان انجام می دهید) هم گزینه‌هایی هستند که می‌توانید برای کمتر شدن درد زایمان انجام دهید.
۸- از توپ زایمان استفاده کنید
اگر در جایی زایمان می‌کنید که این امکان وجود دارد تا از توپ استفاده کنید، از پزشکتان درخواست کنید. مطالعات نشان می‌دهند که زنانی که از توپ بزرگ در طی زایمان استفاده می‌کنند (نشستن بر روی توپ و باز کردن پاها در دو طرف توپ)، زایمان کوتاه‌تری دارند و احتمال اجبار به سزارین در آن‌ها کمتر است. این کار به دهانه رحم در باز شدن کمک می‌کند.
۹- از روند زایمان آگاه باشید
شرکت در کلاس‌های زایمان و یاد گرفتن تکنیک‌های مختلف زایمان، به شما کمک می‌کند از روند زایمان و اینکه چه چیزی در انتظار شما خواهد بود آگاه باشید و کمتر دچار استرس شوید. در این کلاس‌ها حتی می توانید پیش‌بینی کنید که انجام چه حرکتی در شما بهتر جواب می‌دهد.
۱۰-از کمک خواستن نترسید
به همان اندازه که آماده بودنتان مهم است، به همان اندازه هم انعطافذیر بودن شما در تصمیم‌تان اهمیت دارد. ممکن است با اینکه تصمیم گرفته‌اید به صورت واژینال زایمان کنید اما در طی زایمان احساس کنید که دیگر نمی‌توانید ادامه دهید، پس خودتان را سرزنش کنید و از پزشک بخواهید که عمل سزارین انجام دهد زیرا در نهایت سلامت مادر و کودک از همه چیز مهم‌تر است. درست است که اولویت با زایمان واژینال است، اما طبیعت همیشه قابل پیش‌بینی نیست. نکته مهم این است که همیشه ابتدا به صدای بدنتان گوش دهید.

مهم‌ترین مطالب در این‌باره:
برای داشتن زایمان طبیعی راحت چه کنیم؟ و چگونه با کمک تمرینات تنفسی زایمان طبیعی راحت داشته باشیم؟ زایمان طبیعی راحته یا سزارین؟ و ...
نمی گوییم که می توان با کمک روش های اموزش زایمان طبیعی راحت، زایمانی کاملا بدون درد را تجربه کرد، اما می توان ادعا کرد که با به کارگیری تکنیک های تنفسی و پوزیشن های صحیح زایمانی را تجربه کنید که از درد کمتری برخوردار است.
درنظر داشته باشید که آمادگی برای زایمان فقط تنظیم وقت زایمان و بستن کیف برای بیمارستان نیست. آماده شدن برای زایمان احتمالا چالش‌برانگیزترین وظیفه فیزیکی است که تا به حال با آن روبرو شده‌اید.
با اجرای این توصیه‌ها طی بارداری، می‌توانید زایمانی بسیار راحت تر داشته باشید.

آموزش ورزش برای راحتی زایمان طبیعی
بارداری به معنای خوردن و خوابیدن نیست. اگر به هر دلیل همانند لکه بینی و ... بارداری پرخطر ندارید، از همین امروز ورزش های بارداری را آغاز کنید.
این ورزش ها خصوصا ورزش های کف لگن (کگل) عضلات لگن شما را طوری تقویت خواهند کرد که می توانید در طی زایمان بر روی انقباضات خود کنترل بیشتری داشته باشید.
بعلاوه عضلات قوی در طی زایمان با احتمال کمتری پاره و از هم گسیخته خواهند شد به این ترتیب احتمال نیاز به بخیه برای ترمیم پارگی های عضلات واژن و اطراف آن کاهش می یابد.
عامل اصلی بروز درد در طی زایمان کمبود اکسیژن است. وقتی تارهای عضلانی رحم منقبض می شوند، در اثر فشار ناشی از انقباض، عروق خونی فشرده شده و خون رسانی به رحم و کاهش می یابد.
تنفس غیر صحیح، نفس نفس زدن های مداوم و حبس نفس سبب می شود که این کمبود اکسیژن (هیپوکسی) شدت یافته و دردهای شدیدتری را تجربه کنید. بنابراین یکی از راهکار های اساسی در اموزش زایمان طبیعی راحت یادگیری انواع تکنیک های تنفسی است برای این که بدانید در هر مرحله از زایمان چگونه باید نفس بکشید.
قرار گیری در پوزیشن مناسب در مراحل پایانی بارداری و در حین زایمان سبب می شود که سر جنین به درستی به درون لگن نزول کند و خروج نوزاد تسهیل گردد. و تسهیل خروج نوزاد به معنای درد کمتر است. با توجه به توصیه های پزشک در هر مرحله از زایمان در پوزیشن صحیحی قرار بگیرید.

سایر راهکار های اموزش زایمان طبیعی راحت
خرما بخورید: پژوهشی که در نشریه زنان و زایمان آمریکا منتشر شده نشان می‌دهد، بانوانی که طی نه ماه بارداریشان هر روز خرما مصرف کرده‌اند نسبت به آنانی که خرما نخورده‌اند، برای شروع مراحل زایمانشان یا کمک به ادامه روند زایمان کمتر به دارو نیاز داشتند.
هنگام رسیدن به بیمارستان دهانه رحم آنان بیشتر باز شده بود و زمان زایمان آنها نیز کمتر از هفت ساعت به طول انجامید.
سخن‌گوی انجمن تغذیه و رژیم غذایی امریکا ملینا جانسون می‌گوید: به نظر می‌رسد، خرما حاوی ترکیبی است که شبیه هورمون اکسی‌توسین (که باعث انقباضات می‌شود) عمل می کند و در افزایش انقباضات هنگام زایمان موثر است. بنابراین برای داشتن زایمانی بهتر از خوردن چند خرما در روز لذت ببرید.

چطور زایمان طبیعی راحت داشته باشیم؟
اهمیت داشتن خواب خوب و مناسب
براساس مقاله‌ای که در نشریه زنان و زایمان امریکا چاپ شد، بانوانی که طی آخرین ماه بارداریشان کمتر از 6 ساعت در روز خوابیده‌اند نسبت به آنانی که 7 ساعت یا بیشتر در روز خوابیدند، زایمان طولانی تری را تجربه کردند و احتمال زایمان سزارین نیز در آنها به چهار برابر افزایش یافته است.
دکتر جودی میندل پیشنهاد می‌کند: برای آرامش بیشتر، از بالش‌های مخصوص بارداری استفاده کنید و با بدن خمیده بخوابید. با توجه کردن به نکات بسیار ساده مربوط به اموزش زایمان طبیعی راحت، می توانید زایمانی با درد بسیار کمتر را تجربه کنید.

چه بخوریم تا زایمان طبیعی راحتی داشته باشیم؟
مصرف کافی مواد غذایی مغذی از مهمترین موارد دوران بارداری است. اغلب اوقات مادر باردار برای حفظ انرژی و سلامت جنین غذا می خورد. اما نکته ای که برخی از مادران به آن توجه نمی کنند افزایش بیش از حد وزن آنها است.
مادران بارداری که افزایش وزن نرمال و مناسبی دارند نیاز کمتری به درمان های پزشکی در طول دوران بارداری و در هنگام زایمان دارند.

به توصیه های پزشک خود توجه کنید
- مکمل و ویتامین های دوران بارداری را مصرف کنید.
- غذاهای سالم بخورید.
- در مصرف چربی دقت کنید.
در اینکه باید در دوران بارداری غذای بیشتری بخورید شکی نیست ولی اگر افزایش وزن شما بیش از حد معمول باشد، احتمال نیاز به اقدامات پزشکی هنگام زایمان افزایش یافته و زایمان دشوارتری را پیش رو خواهید داشت.

قبل از زایمان طبیعی چه بخوریم؟
احتمالا اگر مادر و یا مادربزرگتان که تجربه زایمان طبیعی را داشته اند بپرسید که قبل از زایمان طبیعی چه غذایی بخوریم، به شما خواهند گفت، هنگامی که احساس می کنی زایمان نزدیک است، شب ها غذای سبک بخور! بله کاملا درست است.
جنین درهنگام عبور از کانال زایمانی از کنار راست روده عبور می کند.
بنابراین اگر شما شب قبل غذای حجیم و سنگینی را خورده باشید، در هنگام خروج جنین دفع مدفوع بسیار بیشتری را تجربه خواهید کرد که به گفته بیشتر مادران یکی از تجربه های ناخوشایند زایمان است.
بنابراین وقتی می پرسید که برای زایمان طبیعی چه بخوریم؟ ما به شما توصیه می کنیم که مصرف غذای کم حجم و سبک در روزهای پایانی بارداری نه تنها سبب می شود که دفع مدفوع کمتری را حین زایمان تجربه کنید بلکه احتمال حال بهم خوردگی و بالا آوردن محتویات معده و ابتدای روده باریک در هنگام دردهای زایمانی کاهش پیدا خواهد کرد.

برای کاهش درد زایمان طبیعی چه بخوریم
تاکنون تحقیق علمی ثابت نکرده است که آیا مصرف غذای خاصی می تواند سبب کاهش درد زایمان شود یا نه؟
اما با تمام این ها وقتی می پرسید که چه بخوریم تا زایمان طبیعی راحتی داشته باشیم ما به شما استفاده از سایر روش های تسهیل زایمان همانند انجام ورزش های کف لگن، مدیتیشن، شرکت در کلاس های آمادگی برای زایمان و ... را پیشنهاد می کنیم.
چطور زایمان طبیعی راحت داشته باشیم؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر