ایران نیازمند تولید 10 میلیون قطعه زالوی طبی در سال است


ایران نیازمند تولید 10 میلیون قطعه زالوی طبی در سال است

گرگان - ایرنا - رییس گروه ماهیان زینتی و سایر آبزیان سازمان شیلات ایران گفت که معتقدم سالانه نیازمند پرورش 10 میلیون قطعه زالوی طبی در کشور هستیم که باید برای تولید آن برنامه‌ریزی شود.

علی رضا رحمانی امروز پنجشنبه در همایش ملی استانداردسازی مراکز پرورش و تکثیر زالوی طبی با رویکرد صادرات، کاربردهای درمانی و قوانین مقررات در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان اظهار داشت: اکنون بصورت مجاز سه میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه زالوی طبی در کشور تولید می شود.

وی بدون اشاره به ریز آمار در سایر بخش ها از جمله تولیدات غیرمجاز گفت که پرورش زالوی طبی در ایران طی ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر مورد توجه قرار گرفته و مجوزهای زیادی هم برای متقاضیان صادر شده است.

وی اضافه کرد: صدور مجوز برای پرورش زالوی طبی محدودیتی ندارد مگر برای واحدهای زیر ۵۰ هزار قطعه در سال که دلیل آن رعایت مسائل بهداشتی است.

رییس گروه ماهیان زینتی و سایر آبزیان سازمان شیلات ایران بر سرمایه گذاری در فرآوری از محل پرورش زالوی طبی هم تاکید کرد و گفت: اکنون پرورش زالو فقط برای استفاده درمانی است و اگر به فرآوری آن توجه و سرمایه گذاری شود می توان از صادرات هم صحبت کرد.

رحمانی با تاکید بر حمایت از پرورش دهندگان زالوی طبی در کشور فقدان تشکل صنفی را یکی از آسیب های جدی این بخش عنوان کرد.

در این همایش که شماری از کارشناسان دستگاه های مرتبط، محققان، کارآفرینان حوزه پرورش زالوی طبی و دکتر حسن حاج طالبی کارآفرین و متخصص طب سنتی حضور داشتند، بر اهمیت سرمایه گذاری در این حوزه و حمایت دولت از تولید کنندگان تاکید و مشکلات پیش رو هم مورد بررسی قرار گرفت.

گلستان از جمله استان هایی است که طی چند سال اخیر ورود خوبی در حوزه پرورش زالوی طبی و فرآوری آن با فعالیت نخستین شرکت دانش بنیان داشته و در این ارتباط از حمایت دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان هم بهره مند شده است.

اکنون مجتمع تکثیر و پرورش زالوی طبی در شهر سرخنکلاته از توابع شهرستان گرگان با رویکرد تولیدی – تحقیقاتی به روش دانش بنیان فعالیت دارد.

زالو مصرف خوراکی ندارد اما خاصیت بالای درمانی در طب سنتی و سرمایه گذاری در تولید فرآورده های زیاد مانند انواع پماد و دارو توجیه اقتصادی آن را به عنوان صنعتی درآمدزا و پایدار تبدیل کرده است.

به گفته امیر دامغانی یکی از کارشناسان حوزه پرورش زالوی طبی در گلستان، زالو در طبیعت سالی یک بار اقدام به زایش می کند و در هر بار هم حدود ۱۰ تخم می گذارد اما با انجام تحقیقات می توان زایش را به سالی بیش از دو بار در مراکز تکثیر افزایش داد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید