رای الیوم: پایگاه چند میلیارد دلاری عین الاسد آمریکا و اهمیت راهبردی آن


رای الیوم: پایگاه چند میلیارد دلاری عین الاسد آمریکا و اهمیت راهبردی آن

مقاله نویس رای الیوم در تحلیلی نوشت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران پایگاه چند میلیارد دلاری آمریکا در عراق را تخریب کرد.

رای الیوم: پایگاه چند میلیارد دلاری عین الاسد آمریکا و اهمیت راهبردی آنبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی «رای الیوم» در تحلیلی به قلم محمد عبدالرحمن عریف نوشت: دو روز پس از آن که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد کشورش یک پایگاه هوایی (عین الاسد) پرهزینه و استثنائی در عراق دارد و میلیارد‌ها دلار برای احداث آن هزینه کرده است، ایران در نخستین واکنش به ترور شهید سلیمانی این پایگاه را هدف (حمله موشکی) قرار داد.

اهمیت راهبردی عین الاسد

مقاله نویس رای الیوم در ادامه مطلب خود نوشت: درباره پایگاه عین الاسد و اهمیت آن چه می‌دانید. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران ده‌ها فروند موشک «زمین به زمین» به سوی آن شلیک و پایگاه مدنظر را به طور کامل تخریب کرد. ایران همچنین در دو مورد حمله موشکی در نخستین واکنش انتقامی به ترور شهید سلیمانی و همراهانش، پایگاه‌های دیگر آمریکایی در عراق را نیز هدف قرار داد. ایران در همین حال تهدید کرد اگر آمریکا دست به حملات جدید بزند واکنش آن شدیدتر خواهد بود. ایران همچنین اسرائیل و متحدان آمریکا (در منطقه) را تهدید کرد در صورتی که از هر یک از این کشور‌ها حمله‌ای به ایران صورت بگیرد هدف حمله ایران قرار خواهند گرفت.

عین الاسد قبل از جنگ ۲۰۰۳ علیه عراق، پایگاه جنگنده‌ها و بالگرد‌ها بود و حدود ۵۰ فروند هواپیمای نیروی هوایی عراق که بیشتر آنان از نوع میگ s ۲۵ بودند در این پایگاه مستقر بود. همچنین مرکز انبار تجهیزات و سلاح بود. همزمان با حمله آمریکا به عراق، این پایگاه عراقی به اشغال آمریکایی‌ها درآمد و تفنگداران دریایی آمریکایی تا سال ۲۰۰۱ یعنی زمان تحویل (به طرف عراقی) آن را در اختیار داشتند.

پایگاه عین الاسد از اهمیت راهبردی زیادی برخوردار است تا جایی که از بزرگ‌ترین پایگاه‌های هوایی در غرب عراق و دومین پایگاه بزرگ عراق به حساب می‌آید. یک مرکز آموزشی در این پایگاه نظامی وجود دارد و تعدادی از بالگرد‌های ائتلاف آمریکا و مستشاران آمریکایی در آن قرار دارند. عین الاسد سال ۱۹۸۰ ساخته و در آن زمان به قادسیه نام گذاری شد، زیرا عملیات ساخت آن بعد از نبرد معروف ارتش ایران و عراق معروف به القادسیه آغاز شد. پس از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ نام آن به عین الاسد تغییر یافت. آوریل سال ۲۰۰۳ بود که نیرو‌های ویژه استرالیا وارد این پایگاه شدند و ماه مه همان سال تحویل ارتش آمریکا داده شد و نظامیان آمریکایی ۵۰ فروند جنگنده باقی مانده در عین الاسد و همچنین مقادیری سلاح و مهمات موجود در آن را تصاحب کردند.

اهمیت عین الاسد از دسامبر ۲۰۱۱ پررنگ‌تر شد زمانی که ارتش عراق آن را از آمریکایی‌ها تحویل گرفت و به مرکز و مقر فعالیت تیپ هفتم ارتش عراق تبدیل شد. این پایگاه نظامی سال ۲۰۱۴ به خاطر حضور سربازان، نظامیان، افسران و مستشاران نظامی آمریکا در آن و همچنین وجود صد‌ها مربی آموزشی نیروی دریایی آمریکا در آن اهمیت بیشتری پیدا کرد. آمریکا خروج نظامیان خود از این پایگاه را بعید دانست هرچند که اذعان کرد آنان با مخاطراتی مواجه هستند و طرف آمریکایی در همین حال بر حق دفاع این نیرو‌ها از خود را تاکید کرد.

واکنش ایران به ترور شهید سلیمانی

ترامپ پس از عملیات ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس تهدید کرد در صورتی که عراق نظامیان آمریکایی را مجبور به ترک خاک این کشور کند تحریم‌های شدیدی علیه بغداد وضع خواهد کرد. این سخنان تهدید آمیز ترامپ در واکنش به درخواست پارلمان عراق (مبنی بر ضرورت خروج نظامیان آمریکایی از عراق) بیان شد. رئیس جمهور آمریکا تهدید کرد کشورش یک پایگاه هوایی گرانقیمت و استثنائی در عراق دارد (اشاره به عین الاسد) و میلیارد‌ها دلار برای ساخت آن هزینه کرده است و در صورتی که طرف عراقی این هزینه را نپردازد آمریکا هرگز عراق را ترک نخواهد کرد.

ایران دو روز پس از این اظهارات ترامپ و در واکنشی سریع، پایگاه عین الاسد را در نخستین واکنش به ترور شهید سلیمانی در کانون هدف قرار داد. پایگاه عین الاسد که قبل از جنگ (آمریکا) علیه عراق به «القادسیه» معروف بود یک پایگاه هوایی عراقی و مقر فرماندهی تیپ هفتم ارتش عراق است و از اهمیت راهبردی و نظامی برخوردار است. بزرگ‌ترین پایگاه نظامی در غرب عراق است و در استان الانبار قرار دارد. این پایگاه در فاصله حدود ۱۰۸ کیلومتری غرب الرمادی در استان الانبار نزدیک منطقه البغدادی واقع شده است.

حضور نظامی آمریکا با ادعای حمایت از دولت عراق در جنگ علیه داعش

مقاله نویس رای الیوم همچنین در ادامه نوشت: واقعیت امر این است که نظامیان آمریکایی عملا و در طول چند سال گذشته در چارچوب نیرو‌های موسوم به ائتلاف و بر اساس توافق امنیتی عراق و آمریکا در چندین پایگاه نظامی و هوایی عراق در استان‌های الانبار، سلاح الدین، نینوا و همچنین در بغداد پایتخت حضور دارند.

از سویی دیگر سامانه راداری آمریکا موجود در پایگاه عین الاسد، بزرگ‌ترین سامانه راداری در منطقه است و قابلیت جاسوسی نیز دارد، ولی برای مقابله با عملیات هجومی هیچ کارایی ندارد.

بار دیگر متذکر می‌شویم که ترامپ اواخر سال ۲۰۱۸ بود که به همراه همسرش از پایگاه هوایی عین الاسد بازدید کرد و با نظامیان آمریکایی مستقر در آن دیدار کرد. دیداری که غیرمترقبه بود و از پیش خبر داده نشده بود. ترامپ در جریان این دیدار از نظامیان آمریکایی مستقر در عین الاسد تشکر کرد.

ترامپ در جریان همین دیدار بود که در سخنانی گفت: هیچ طرح و برنامه‌ای برای خروج آمریکا از عراق وجود ندارد خبری که خبرگزاری رویترز در آن زمان به نقل از ترامپ منتشر کرد. این در زمانی است که تا سال ۲۰۱۸ حدود پنج هزار نظامی آمریکا با ادعای حمایت از دولت عراق در جنگ علیه داعش همچنان در این کشور حضور داشتند.

انتقام ایران در سطحی بسیار گسترده

عبدالرحمن عریف، مقاله نویس رای الیوم در پایان نوشت: مقامات مسئول در سپاه قدس ایران در اقدامی فوری پس از حمله موشکی به پایگاه عین الاسد تاکید کردند هرگونه واکنش آمریکا با واکنش شدید‌تر سپاه مواجه خواهد شد، زیرا همه پایگاه‌ها و مراکز حیاتی آمریکا در منطقه در تیررس ایران قرار دارد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نیز تاکید کرد خسارت‌های سنگینی به پایگاه عین الاسد وارد شده است به رغم این که آمریکا برای مخفی نگه داشتن واقعیت‌ها تلاش زیادی می‌کند. سپاه ایران اعلام کرد انتقام ایران در سطحی بسیار گسترده در مهم‌ترین پایگاه نظامی آمریکا در عراق رخ داد و پایگاه عین الاسد به نام پایتخت آمریکا در عراق معروف است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها