روش وزارت بهداشت برای کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد | غذا دادن به سگ‌ها اشتباه است؟


روش وزارت بهداشت برای کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد | غذا دادن به سگ‌ها اشتباه است؟

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از تغییر عنوان سگ ولگرد به سگ بی‌پناه در دستورالعمل‌های این وزارتخانه و استفاده از روش‌های جدید برای کاهش تعداد سگ‌های ولگرد در مناطق شهری می‌گوید.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، محسن فرهادی معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در دستورالعمل‌های جدید از کلمه «سگ‌های ولگرد» استفاده نمی‌شود و اصطلاح «سگ‌های بی‌پناه» به کار می‌رود که مسائل حمایت از حیوانات هم لحاظ شود.

فرهادی بیان کرد: به طور طبیعی هر زمان که اجرای این دو شیوه یعنی عقیم‌سازی و زنده‌گیری سگ‌ها کند شود و خدمات جمع‌آوری زباله‌ها و پسماندها هم دچار مشکل باشد، با ازدیاد سگ‌ها مواجه می‌شویم. البته این مشکل در همه استان‌ها وجود ندارد اما در برخی استان‌ها دیده شده است. در تلاش هستیم با روش‌ها و چارچوب‌های دینی در مبارزه با حیوانات و به همین دو روش عقیم کردن و زنده‌گیری و جمع‌آوری در کمپ‌ها که مورد تایید وزارت بهداشت است، بتوانیم موضوع را دنبال کنیم. گزارش‌هایی که از دانشگاه‌های علوم پزشکی گرفته‌ایم این است که این روش در بسیاری از استان‌ها در حال انجام است.

وی ادامه داد: البته باید هماهنگی بین‌بخشی افزایش پیدا کند و این مساله در دستور کار وزارت بهداشت است که جمعیت سگ‌های ولگرد کاهش پیدا کند. با این حال، هنوز در بخشی از حاشیه تهران و کرج همچنان این مشکل وجود دارد. البته گزارش‌هایی داریم که اقداماتی برای عقیم‌سازی و جمع‌آوری شروع شده است. در برخی استان‌ها مانند حاشیه کرمان و اردبیل هم گزارش‌هایی داشته‌ایم که اقدامات لازم برای مبارزه با سگ‌ها در این مناطق هم شروع شده است.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت تاکید کرد: در هر صورت روش معدوم کردن سگ با گلوله و سم در ایران و دنیا منسوخ شده و دیگر استفاده نمی‌شود و در کشور ما نیز فقط از دو روش عقیم‌سازی و جمع‌آوری استفاده می‌شود. گرچه این روش‌ها تا حدی کُند انجام می‌شود اما با دستورهایی که داده شده است امیدواریم به‌زودی این مشکل که به‌خصوص در حاشیه چند شهر بزرگ وجود دارد، کم شود.

وی گفت: در تهران هم شهرداری هزینه‌های زیادی برای ایجاد کمپ‌های نگهداری سگ‌ها انجام می‌دهد اما وسعت زیاد این شهر باعث شده که هنوز در برخی نقاط آن پرسه زدن سگ‌های ولگرد یا بی‌پناه مشاهده شود.

فرهادی افزود: موفق‌ترین روش برای مبارزه با این سگ‌ها در کشور هند به کار گرفته می‌شود که فقط عقیم‌سازی می‌کنند. این روش فقط مورد تاکید فعالان محیط‌ زیست ایران نیست، بلکه یک روش جهانی است. البته در طول زمان جواب می‌دهد و به مرور نسل سگ‌های ولگرد کم می‌شود.

وی اظهار کرد: افزایش تعداد این سگ‌ها در همه استان‌ها نیست اما در برخی استان‌ها گزارش این مشکل را داشته‌ایم. اگر مردم در حاشیه شهرها هنوز با این مشکل مواجه هستند می‌توانند طی تماس با شماره ۱۳۷ شهرداری یا ۱۹۰ وزارت بهداشت مشکل را گزارش کنند. البته شاهد فرهنگ غذا دادن به سگ‌ها و گربه‌ها هم هستیم که اگرچه کار خوبی است، اما باعث افزایش تعداد این حیوانات می‌شود. در بسیاری از شهرها شاهد افزایش گربه‌ها هم هستیم و این روحیه مهربانی تا حدی اقداماتی را که برای کاهش تعداد سگ و گربه انجام می‌شود، بی‌اثر می‌کند.

کد خبر 478818

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا