وزیر : 30 درصد مدارس نیاز به نوسازی و مقاوم‌سازی دارند


وزیر : 30 درصد مدارس نیاز به نوسازی و مقاوم‌سازی دارند

تهران- ایرنا- وزیر آموزش و پرورش بر لزوم ایمن سازی مدارس تاکید کرد و گفت: هم اکنون 30 درصد مدارس نیاز به نوسازی و مقاوم سازی دارند.

محسن حاجی میرزایی روز شنبه در مراسم در همایش گام دوم برنامه طرح مدرسه آماده در مرکز همایش های برج میلاد توضیح داد: در این زمینه دست یاری به همه شهروندان و علاقه مندان دراز می کنیم چرا که مدرسه ایمن می تواند پایگاه محله ای هم باشد.

این مقام مسئول ادامه داد: پدیده های طبیعی همواره یک احتمال بالقوه دارند و همه جوامع ظرفیت های طبیعی متنوعی دارند که می تواند باعث بروز حادثه شود و عاقلانه است که جامعه برای پیشگیری و آمادگی اقدام کنند.

وی بیان اینکه سازمان ملل اقدامی ۲ مفهوم ریسک در معرض بودن خطرهای طبیعی و آسیب پذیری را تفکیک کرده است‌، تصریح کرد: ایران به لحاظ در معرض بودن ریسک بالایی ندارد اما از جهت ریسک آسیب پذیری که وجه مرتبط با میزان آمادگی است جز ریسک متوسط و از کشورهایی هستیم که باید با این مساله توجه کنیم.

حاجی میرزایی تاکید کرد: توجه به فاصله بین در معرض بودن و آسیب پذیر بودن مهم است و تلاشی که امروز و در این جمع در حال انجام است در این راستا است که فاصله آمادگی و غافلگیری است را کاهش داده و تلاش کنیم غافلگیری را به آمادگی تبدیل کنیم.

وی گفت: بجای اینکه جامعه غافلگیر شود و بعد تلاش کند شرایط را به وضع قبل برگرداند عاقلانه است که آمادگی را از پیش ایجاد کنیم تا از این مخاطرات آسیب کمتری ببینیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اقدام شهرداری برای کم کردن تاثیر سوانح طبیعی کسب آمادگی و پیشگیری در این راستا بسیار ارزشمند است گفت: اینکه شهرداری اولویت را به دانش آموزان داد انتخاب هوشمندانه ای است چرا که دانش آموزان در مهمترین سن فراگیری هستند به ویژه با سرعت تغییر و تحول اختلال در جریان یادگیری در همه سطوح خود را نشان می دهد .

وی تصریح کرد: این دوره که دانش آموزان در آن قرار دارند خاص است و تاثیر آن پایدار است در نتیجه آمادگی افراد برای فراگیری و پایداری تاثیر و طول دوره تاثیر در اینجا مهم است چراکه وقتی در کودکی و نوجوانی فردی را مجهز می کنید او در تمام عمر خود بیمه می شود.

حاجی میرزایی ادامه داد: از طرفی دانش آموزان در یادگیری خانواده نیز موثر هستند و از شعاع تاثیر خوب و عمق تاثیر زیادی برخوردار هستند که کمک می کند تا این هدف با دقت بیشتر و اثربخشی بهتری انجام شود. از طرف دیگر آموزش و پرورش با اولیا نیز در ارتباط است و ما یک امکان مهم، موثر و دم دست داریم که خانواده ها نیز به این حرکت بپیوندند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: قابلیت ممتاز دیگر این انتخاب هوشمندانه این است که پیامی که در یک انضباط اجتماعی و آموزشی داده می شود نسبت به پیامی که در فضا رها می شود تا صاحب اش آنرا بردارد تاثیرگذار تر است و انضباط پیام رسانی در فضای آموزشی بسیار موثر است.

وی گفت: هیچ رسانه ای به اندازه آموزش و پرورش امکان اثرگذاری ندارد و ما یک بازه زمانی ۹ ماهه داریم که دانش آموزان در اختیار ما هستند و در این مدت می توانیم آموزش آن ها را در چارچوب موثری پیش ببریم. ‌

به گفته این مقام مسئول، ایران اولویت را به فرزندانش می دهد چرا که آینده سازان کشور هستند، از طرفی این تعداد از تراکم جمعیت در یک منطقه و در یک مدرسه بسیار زیاد است و اولویت مصونیت سازی مدرسه بسیار بالاتر از سایر اماکن است.

وی با بیان اینکه طرح مدرسه آماده در سطح ۲۸۰۰ مدرسه شهر تهران آغاز شده افزود: باید بتوانیم با یک برنامه جمعی در سطح کشور این کار را اجرا کنیم و از طرفی در سند بنیادین تحول مدرسه به عنوان کانون یادگیری محله ذکر شده است و هرچقدر پیوند بین مدرسه و واقعیت های عینی و ملموس جامعه بیشتر برقرار شود، اثرگذاری آن بیشتر است.

حاجی میرزایی گفت: ما یک قافله ۱۵ میلیونی داریم که می تواند در هدف گذاری های مقابله با بحران نقش داشته‌ باشد و اگر دانش آموزی در مدرسه ارتباط با پیرامون و محله را فرا نگرفت، نمی تواند در آینده و دانشگاه عضو موثری باشد و امیدوارم این طرح گسترش یابد و برای پهن شدن این طرح در سراسر کشور اعلام آمادگی می کنیم.

به گزارش ایرنا، در این مراسم تفاهم نامه ملی شدن طرح مدرسه آماده با حضور شهرداری تهران، آموزش و پرورش، وزارت کشور و سازمان پدافندغیرعامل امضا و این طرح ملی کلید خورد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


16 شعر در مورد معلم کلاس اول؛ اشعاری زیبا و خواندنی