غار کنه شه م شه م به عنوان اولین اثر طبیعی ملی استان کردستان تصویب شد


غار   کنه شه م شه م  به عنوان اولین اثر طبیعی ملی استان کردستان تصویب شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان از تصویب غار کنه شه م شه م مریوان به عنوان اولین اثر طبیعی، ملی استان کردستان خبر داد.

فریبا رضائی در گفت وگو با ایسنا گفت: غار کنه" شه م شه م" با مساحت 9 هکتار در اطراف روستای توراخ تپه شهرستان مریوان واقع شده است و به دلیل زیستگاه گونه ای از خفاش ها در لیست آثار طبیعی ملی، ثبت شده است.

وی اظهار کرد: بر اساس میانگین کشوری، 10 درصد از مساحت هر استان به عنوان مناطق چهارگانه تحت مدیریت ثبت شده است و استان کردستان قبلاً دارای چهار منطقه حفاظت شده و یک پناهگاه حیات وحش با وسعت 6.59 درصد از مساحت کل استان بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان، بیان کرد: اکنون با تصویب این منطقه و دو منطقه پیشنهادی دیگر (منطقه حفاظت شده چلچه مه و سارال با مساحت حدود 90 هزار هکتار و اثر طبیعی ملی کانی برد بانه با مساحت 68 هکتار) در جلسه شورای عالی حفاظت محیط زیست، سطح مناطق چهارگانه تحت مدیریت این اداره کل در استان، به 5/9 درصد مساحت کل استان می رسد.

وی یادآور شد: در حال حاضر استان کردستان دارای چهار منطقه حفاظت شده شامل منطقه حفاظت شده بدر و پریشان قروه، منطقه حفاظت شده بیجار ( قدیمی‌ترین منطقه حفاظت شده استان ) منطقه حفاظت شده عبدالرزاق سقز، منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان سروآباد، یک پناهگاه حیات وحش، تالاب بین‌المللی دریاچه زریبار مریوان و دو منطقه شکار ممنوع زرینه اوباتو و دشت بیلو در نزدیکی تالاب زریبار است.

شایان ذکر است که "کنه شه م شه م" به معنی سوراخ و حفره ای است که خفاش در آن زندگی می کند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود اهنگ عزیز منی جون منی تو همه میدونن مال منی