ابیانه، روستای سرخ رنگ


روستای ابیانه یکی از محبوب ترین روستاهای ایران برای گردشگران است. ابیانه به روستای سرخ رنگ شهرت دارد و علت آن خاک سرخی است که خانه های ابیانه با آن ساخته شده اند. روستای ابیانه، نگین سرخ اصفهان در دلِ تاریخی اش جاذبه هایی دارد که دیدن شان خالی از لطف نیست. هر چند برخی به اشتباه روستای ابیانه را متعلق به کاشان می دانند اما باید گفت روستای ابیانه...

روستای ابیانه یکی از محبوب‌ترین روستاهای ایران برای گردشگران است. ابیانه به روستای سرخ رنگ شهرت دارد و علت آن خاک سرخی است که خانه‌های ابیانه با آن ساخته شده‌اند. روستای ابیانه، نگین سرخ اصفهان در دلِ تاریخی‌اش جاذبه‌هایی دارد که دیدن‌شان خالی از لطف نیست. هر چند برخی به اشتباه روستای ابیانه را متعلق به کاشان می‌دانند اما باید گفت روستای ابیانه در نطنز اصفهان و در 80 کیلومتری کاشان قرار دارد. اگر به تاریخ علاقه دارید، بد نیست بدانیم هرکدام از بناهای روستای ابیانه کِی و برای چه ساخته شده‌اند.

تور ابیانه

ابیانه کجاست؟

روستای ابیانه در استان اصفهان و در دامنه کوه کرکس بالاتر از رودخانه برزرود واقع شده است. ابیانه در نزدیکی شهرهایی مثل کاشان، اصفهان و نطنز قرار دارد. راهی هرکدام از این شهرها که بودید بد نیست سری به ابیانه بزنید.

فاصله ابیانه از کاشان: 88 کیلومتر، حدود یک ساعت با ماشین

فاصله ابیانه از نطنز: 42 کیلومتر، حدود 45 دقیقه

فاصله ابیانه از اصفهان: 107 کیلومتر، حدود یک ساعت و نیم با ماشین

ابیانه، روستای سرخ رنگ

روستای ابیانه چقدر قدمت دارد؟

از قدمت روستای ابیانه اطلاع دقیقی در دست نداریم؛ فقط می‌دانیم این منطقه یکی از قدیمی‌ترین مناطقی است که انسان برای زندگی انتخاب کرده. در ابیانه آثار متعددی از دوران ساسانی، سلجوقی صفوی و قاجار کشف شده است.

همه چیز در مورد خانه‌های روستای ابیانه

شهرت روستای ابیانه بیشتر به خانه‌های خشت و گلی و پله‌ای آن است. ابیانه در نگاه نخست، روستایی چند طبقه به‌نظر می‌آید که خانه‌های آن گاهی چهارطبقه به نظر می‌رسند. خانه‌های این روستا با پنجره‌های چوبی ارسی مزین شده و ایوان و طارمی‌های چوبی (نرده جلوی ایوان) تماشایی دارند. اما آنچه بیش از هرچیز خانه‌های روستای ابیانه را خاص کرده نمای سرخ رنگ آن است. گفتنی است دیوار خانه‌های ابیانه با خاک سرخ معدنی در نزدیکی این روستا ساخته شده‌اند. خانه‌های روستای ابیانه اغلب کوچکند و مردم برای نگهداری لوازم خود غارهایی در دامنه اطراف روستا ساخته‌اند. دامنه کرکس و روستای ابیانه فضای زیادی برای خانه‌های بزرگ ندارد. بنابراین مردم این روستا برای نگهداری وسایل غیر ضروری، دام‌ها و غیره انبارهایی غار مانند در اطراف روستا ساخته‌اند. در سال 1360، مشخص شد، تعداد خانه‌های ابیانه حدود 500 عد هستند.

ابیانه، روستای سرخ رنگ

زندگی مردم روستای ابیانه چگونه است؟

مردم روستای ابیانه هنوز به کشاورزی، باغداری و دامداری مشغولند. زمین‌های کشاورزی از آب قنات سیراب می‌شوند و محصولاتی مثل گندم، جو، سیب زمینی، سیب، آلو، زردآلو، بادام، گردو و.. به بار می‌آوردند. زن‌ها نیز پا به پای مردان برای گذران امور زندگی تلاش می‌کنند. زنان در گذشته بیشتر به گیوه بافی مشغول بودند و این روزها به قالی بافی روی آورده‌اند.

پوشش مردم ابیانه چگونه است؟

ابیانه روستایی کوهستانی است و در گذشته راه ارتباطی آسانی با مراکز مهم نداشته. به همین خاطر مردم روستای ابیانه سال‌ها در انزوا زندگی کرده‌اند. این انزوا خود دلیلی شده که مردم این منطقه هنوز آداب و رسوم، لهجه و زبان خود را حفظ کنند. زبان مردم ابیانه گرچه دچار تحول شده اما هنوز واژه‌های اصیلی از زبان شمال غربی ایران را دارد. نکته دیگر در مورد آداب کهن ابیانه مربوط به لباس‌های آن‌ها می‌شود. مردم روستای ابیانه هنوز لباس‌های اصیل‌شان را می‌پوشند: مردها، شلوار گشاد و سیاه رنگ (دوید) و زن‌ها لباس‌های شاد و گلدار.

ابیانه، روستای سرخ رنگ

دیدنی‌های روستای ابیانه

آتشکده هارپارک

هارپارک قدیمی‌ترین اثر تاریخی ابانه است. این آتشکده مانند دیگر بناهای روستای ابیانه در سراشیبی قرار گرفته‌ است. آتشکده ابیانه را نمونه‌ای از معابد زرتشتی واقع در منطقه کوهستانی دانسته‌اند.

ابیانه، روستای سرخ رنگ

مسجدهای تاریخی روستای ابیانه

از مساجد روستای ابیانه می‌توان به 10 عدد اشاره کرد. مسجد جامع ابیانه که از اهمیت ویژه‌‍ای برخوردار است و آثار تاریخی متعددی در آن دیده می‌شود. از جمله این آثار می‌توان به منبری چوبی و قدیمی اشاره کرد. از دیگر مساجد تاریخی ابیانه می‌توان به مسجد حاجتگاه اشاره کرد. این مسجد در دل کوهستان ساخته شده و تاریخ تاریخ ۹۵۲هـ. ق. در ورودی آن دیده می‌شود.

قلعه‌های روستای ابیانه

در زمانی که یاغیگری رواج داشت قلعه‌هایی برای حفظ جان و مال مردم ساخته می‌شد. در ابیانه نیز به همین خاطر قلعه‌هایی شکل گرفت. از جمله این قلعه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

قلعه «پال همونه» یا «تخت‌هامان» در محله بالا و یوسمون واقع در جنوب غربی ابیانه. این قلعه حدود 200 سال قدمت دارد. سند و سهم افراد در ساخت این قلعه موجود است. قلعه «هرده» در شمال شرقی روستای ابیانه و محله «هرده» واقع شده است. قلعه «پاله» در شمال غربی روستا و محله پل قرار گرفته است.

زیارتگاه هینزا ابیانه

زیارتگاه هینزا در دره باریکی در جنوب شرقی ابیانه قرار گرفته. این زیارتگاه درست مقابل تو رفتگی‌ای در دل این دره دیده می‌شود. در مورد این زیارتگاه روایت‌های مختلفی وجود دارد. برخی آن را محل گذر بی بی زبیده خاتون دانسته‌اند و برخی آن یادگاری از دوران آناهیتا می‌دانند.

زیارتگاه شاهزاده یحیی (ع) و شاهزاده عیسی (ع)

در شرق ابیانه نیز زیارتگاه شاهزاده یحیی (ع) و شاهزاده عیسی (ع) وجود دارد. در این زیارتگاه، حیاط مرکزی و آب نمای بزرگی دیده می‌شود که در دیگر ساختمان‌های ابیانه چنین بخشی را نمی‌بینیم. گنبد زیارتگاه هشت ضلعی است و به کاشی‌های فیروزه‌ای مزین شده. کتیبه‌های موجود در زیارتگاه و نوشته‌های روی ضریح مرمت شده‌اند. در ایوان جنوبی نیز منبری چوبی دیده می‌شود. جالب است بدانید پشت سقف قیمت انواع غلات، جو و گندم نوشته شده است. این زیارتگاه گرچه در طول زمان آسیب‌های جدی‌ای دید، اما در سال 1386، با کمک‌ها محلی بازسازی شد.

تور کاشان گردی



1398/10/28 | کد مطلب: 677
برچسب‌ها: جاذبه‌های دیدنی
ابیانه، روستای سرخ رنگ
ابیانه، روستای سرخ رنگ سیما رفیعی
ابیانه، روستای سرخ رنگ

کارشناس ارشد فلسفه غرب، علاقه‌مند به سینما، مطالعه و ورزش


گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی