یکی از راهکارهای جالب و کاربردی به منظور زیبایی بخشیدن و جلوگیری از کثیف شدن دستگیره یخچال استفاده از کاورهای مختلف در مدل های متنوع می باشد که به همین منظور در این مطلب شما را با نحوه دوخت دستگیره یخچال به روشی ساده آشنا می کنیم.

آموزش دوخت دستگیره یخچال

بسیاری از بانوان باسلیقه و هنرمند برای این که به فضای داخلی آشپزخانه خود جلوه زیبایی ببخشند و همچنین وسایل کاربردی متنوعی داشته باشند، سعی می کنند از هنر خیاطی خود استفاده نمایند و اقدام به دوخت دستکش فر، دستگیره یا کاور برای یخچال، دوخت کیسه پارچه ای، دوخت دم کنی و دستگیره های زیبا و در نهایت سرویس آشپزخانه های پارچه ایی جدید می نمایند که هر یک کاربرد خاص خود را دارند. به طور مثال نصب یک کاور زیبا با طرح های جذاب و شیک بر روی دستگیره یخچال باعث تزیین و زیبایی درب یخچال می شود که انتخاب رنگ و طرح بستگی به سلیقه شما دارد و می توانید حتی آن را با دیگر کاورهای سرویس آشپزخانه ست نمایید تا جذابیت خاصی به دیزاین آشپزخانه خود بدهید.

دوخت دستگیره یخچال با پارچه و نمد با روشی ساده

دوختن روکش های مناسب برای دستگیره یخچال و گاز اغلب با استفاده از پارچه های گلدار و طرح دار صورت می گیرد و استفاده از رنگ های تیره به منظور دیر کثیف شدن این روکش ها انتخاب مناسب و هوشمندانه ای است. اگر که در هنر خیاطی سر رشته دارید و تمایل دارید برای دستگیره یخچال خود با توجه به سلیقه ای که دارید کاور مناسب و زیبایی را بدوزید پیشنهاد می کنیم که در ادامه همراه ما باشید و با نحوه خیاطی این دستگیره زیبا آشنا شوید.

وسایل مورد نیاز :

پارچه در دو طرح دلخواه و متفاوت روبان ساتن نوار گلابتون سنجاق ته گرد نخ و سوزن چرخ خیاطی قیچی اتو

دوخت دستگیره یخچال با پارچه و نمد با روشی ساده

مراحل خیاطی کاور :

در مرحله اول ابتدا باید برای داشتن الگوی دستگیره یخچال دو مستطیل در اندازه های ۴۰ در ۷۰ سانتی متر و ۳۰ در ۴۰ سانتی متر بکشید. در داخل مستطیلی که سایز کوچکتری دارد یک طرح قلب با اندازه ۱۰ در ۱۲ سانتی متر رسم کنید.

برای این بخش آموزشی باید از دو نوع پارچه با طرح های شطرنجی قرمز و گلدار استفاده نمایید. از پارچه ای که طرح شطرنجی دارد برای مستطیل بزرگتر و پارچه ای که دارای طرح گلدار است برای مستطیل کوچکتر باید استفاده کنید.

دوخت دستگیره یخچال با پارچه و نمد با روشی ساده

هنگامی که ابعاد اندازه گیری شده را بر روی پارچه قیچی زدید باید به این نکته دقت کنید که طرح قلب باید بر روی پارچه گلدار برش زده شود.

در این مرحله پارچه گلدار را بر روی پارچه شطرنجی بگذارید به گونه ای که از قسمت بالا تا پایین فاصله یکسانی داشته باشد.

دور اطراف قلب را با استفاده از نخ و سوزن کوک های درشتی بزنید به طوری که هر دو پارچه بر روی هم کاملا ثابت شوند.

اکنون با استفاده از چرخ خیاطی و با دوخت زیگزاگ اقدام به دوختن دور تا دور قلب نمایید تا هر دو پارچه به یکدیگر متصل شوند.

در مرحله بعدی نوار گلابتون را به قسمت لبه بالایی و پایینی پارچه گلدار دوخته و به این صورت دو تکه پارچه ای که دارید در این قسمت ها به یکدیگر متصل می شوند. سپس کناره های پارچه شطرنجی را به سمت داخل قرار دهید.

دوخت دستگیره یخچال با پارچه و نمد با روشی ساده

از قسمت بالا و پایین پارچه شطرنجی را به ابعاد ۱۰ سانتی متر علامت گذاری نمایید. در این قسمت علامت گذاری شده پارچه شطرنجی را باید با استفاده از کش پلاستیکی دوخته تا جمع گردد و به دستگیره یخچال حالتی شبیه شکلات دو سر پیچ را دهد.

در این مرحله باید پارچه شطرنجی را به حالت طولی مانند از قسمت وسط تا بزنید و لبه هایی که بر روی هم قرار می گیرند را به یکدیگر وصل کنید.

با استفاده از چرخ خیاطی کش را در جای علامت گذاری شده دوخته و به این نکته دقت نمایید که در زمان دوختن باید مقداری کش را بکشید تا بعد از اتمام عمل دوختن پارچه موردنظر را جمع کند.

در این مرحله باید یک نوار پارچه ای را به طول ۱۴ سانتی متر برداشته و سپس آن را تا بزنید و شروع به دوختن نمایید تا شبیه به یک بند گردد.

دوخت دستگیره یخچال با پارچه و نمد با روشی ساده

دو قسمت انتهایی این نوار را بر روی هم قرار دهید و به محلی که کش در بالای دستگیره یخچال قرار دارد بدوزید. البته باید به این نکته دقت نمایید که این مدل دوختن امکان دارد برای بعضی از دستگیره های یخچال مناسب نباشد و اغلب برای نصب بر روی دستگیره کابینت مدل خوبی باشد. به همین منظور می توانید به جای استفاده از این روش دو نوار آزاد در دو قسمت انتهایی دستگیره بدوزید تا قابل گره زدن باشد یا این که از چسب دو طرفه یا ولکرو در قسمت میانی دستگیره برای انجام این کار استفاده نمایید.

می توانید برای تزیین و زیبایی دستگیره از دو تکه روبان استفاده نمایید و در قسمت بالا و پایین دستگیره یخچال همان جایی که با استفاده از کش جمع شده است پاپیون هایی را ایجاد نمایید.

اکنون دستگیره یخچال زیبای شما آماده شده است. می توانید آن را اتو بکشید تا برای قرار دادن بر روی دستگیره یخچال کاملا آماده گردد.

دوخت دستگیره یخچال با پارچه و نمد با روشی ساده

امیدواریم که در این بخش آموزشی با نحوه دوخت دستگیره یخچال به طور کامل آشنا شده باشید تا بتوانید در منزل با توجه به هنری که در خیاطی دارید و مطابق با سلیقه ای که دارید برای زیبایی بخشیدن به سرویس آشپزخانه خود روکش مناسب و شیکی را برای دستگیره یخچال خود بدوزید. حال اگر علاقه دارید بیشتر با این گونه آموزش های جذاب آشنا شوید به بخش سرویس آشپزخانه مجله ما مراجعه کنید و از جذاب ترین آموزش های ما در این زمینه دیدن نمایید.