از تلاوت قرآن در صبحگاه مدرسه تا آرزوی استاد شدن
گروه فعالیتهای قرآنی ـ قاری نوجوان در چهارمحالوبختیاری آرزو دارد مسیر زندگی خود را تا تبدیل شدن به یک قاری و استاد بینالمللی و معلمی در زمینه قرائت قرآن کریم ادامه بدهد.
دانیال کبیری، نوجوان سیزده ساله شهرکردی یکی از صدها استعداد برتر قرآنی استان است که از خردسالی به لطف خانواده قرآندوستش و با توجه و حمایت همهجانبه پدر و مادر و نیز آموزشهای مفید و مؤثر استاد، در عرصه قرآنی استان و کشور خوش درخشیده است و به بیان خودش، آرزو دارد این مسیر را تا تبدیل شدن به یک قاری و استاد بینالمللی و معلمی در زمینه قرائت قرآن کریم ادامه بدهد.
آنچه در ادامه میآید گفتوگوی رسانه قرآنی ایکنا با این قاری نوجوان است، سپس پای صحبتهای فیروزه فرهنگیان، مادر دانیال کبیری و از بانوان قرآنی استان مینشینیم که در زمینه قرائت تحقیق و حفظ قرآن کریم فعالیتهایی دارد.
دانیال کبیری، قاری نوجوان چهارمحالوبختیاری در گفتوگو با ایکنا از چهارمحالوبختیاری ، با اشاره به اینکه از ۸ سالگی جذب فعالیتهای قرآنی شده است، اظهار کرد: در نخستین حضورم در مسابقات قرآن کریم دانشآموزی در سال ۹۴، مقام اول استان را کسب کردم.
وی ادامه داد: در سال ۹۵ و ۹۶ نیز در مسابقات شوق تلاوت موفق شدم به مرحله کشوری که در کیش برگزار میشد، راه بیابم، ضمن اینکه در سال گذشته به عنوان نماینده استان در مرحله کشوری استعدادهای قرآنی که از سوی دارالقرآن برگزار میشد، حضور داشتم.
کبیری با بیان اینکه زمینه اصلی فعالیتش قرائت تحقیق است، افزود: البته در یکی دو سال اخیر و با صلاحدید استاد در قرائت ترتیل نیز فعالیت میکنم و آموزش میبینم.
این قاری نوجوان در پاسخ به این پرسش که آیا مدرسه نیز به پیشرفت قرآنی او کمک کرده است یا خیر، تصریح کرد: هر ساله پیش از مسابقات کشوری یک دوره آموزشی را برای ما برگزار میکنند که امسال این دوره با حضور استاد علیخانی، قاری ممتاز استان، برگزار شد، ضمن اینکه قرائت قرآن در برنامهها یا صبحگاه مدرسه، تشویقها و اهدای جوایز متعدد انگیزهام را برای ادامه کار افزایش میدهد.
فراگیری قرآن در مؤسسه نسیم وحی شهرکرد
کبیری تأکید کرد: بنده از سال ۹۴ در مؤسسه نسیم وحی شهرکرد و زیر نظر استاد مسعود داوری قرآن را به صورت تخصصی و منسجم در زمینه قرائت قرآن فراگرفتم و هر چه دارم از زحمات استادم است.
این قاری برجسته استان در خصوص سبک تلاوتش، یادآوری کرد: از اساتیدی مانند عبدالباسط، منشاوی، مصطفی اسماعیل و بهویژه سبک استاد شحات انور را دوست دارم و تقلید میکنم.
وی با بیان اینکه برنامههای کرسی تلاوت و محفل انس زیادی را در شهرها و روستاهایی مانند اردل، سامان، خوی، خراجی، و کوهرنگ اجرا کرده است، گفت: در شهرکرد کمتر شاهد دعوت از بنده برای تلاوت قرآن کریم هستیم چرا که برنامههای زیادی اجرا نمیشود، حال آنکه در شهرستانها استقبال به مراتب بیشتر است که از مسئولان درخواست دارم توجه بیشتری به موضوع قرآن و حمایت از نخبگان قرآنی داشته باشند.
این قاری ممتاز استان که در مدرسه استعدادهای درخشان شهرکرد دوره متوسطه اول را میگذراند در توصیهای به همسن و سالانش، اظهار کرد: پرداختن به قرآن سبب توفیقات زیادی در زمینه تحصیلم نیز شده است، لذا به دانشآموزان پیشنهاد میکنم در مسیر قرآن قدم بردارند و قرآن را پیشه کار خود قرار دهند تا تأثیرات آنرا در زندگی خودشان ببینند.
نقش خانواده در تربیت قرآنی فرزندان
در ادامه این گزارش، فیروزه فرهنگیان، مادر دانیال کبیری، در گفتوگو با ایکنا از چهارمحالوبختیاری، در تشریح فضای خانه و خانواده که سبب تربیت قرآنی فرزندان شده است، اظهار کرد: پدر دانیال و بنده علاقه ویژهای به تلاوت قرآن داریم و به ویژه همسرم همواره با شنیدن تلاوتهای استاد عبدالباسط متحول میشد و آرزو میکرد فرزندانمان نیز بتوانند قرآن را به این زیبایی تلاوت کنند که لطف خدا شامل حالمان شد و این اتفاق افتاد.
وی با بیان اینکه فرزند بزرگش، رضا کبیری نیز در زمینه قرائت قرآن فعالیت دارد، گفت: رضا که در حال حاضر دانشجو است در برنامههای جزءخوانی ماههای مبارک رمضان و سایر برنامهها به ویژه در حسینیه اعظم شهرکرد مشارکت فعالی دارد.
فرهنگیان با بیان اینکه استعداد قرآنی دانیال در ۸ سالگی و با تلاوت تقلیدی از استاد شحات انور کشف شد، ادامه داد: پیش از آن، وقتی که دانیال در کلاس دوم ابتدایی تحصیل میکرد، کلاسهای آموزشی قرآن در روزهای پنجشنبه و از سوی مدرسه برگزار میشد که دانیال به دلیل وابستگی به خانواده و اینکه دوست داشت پنجشنبهها در خانه باشد، تمایلی به شرکت در این کلاسها نداشت و ما نیز او را اجبار نکردیم.
وی افزود: همان سال یک مسابقه میانمدرسهای از قرائت تقلیدی که به تلاوت استاد شحات انور از سوره مبارکه حمد اختصاص داشت برگزار شد که دانیال پس از تکرار و تمرین فراوان، خوشبختانه در این مسابقه درخشید و مورد توجه قرار گرفت که در ادامه، برای فراگیری قرآن به حضور در کلاسهای قرآنروزهای پنجشنبه علاقه نشان داد.
فرهنگیان در خصوص فراهم ساختن شرایط آموزش تخصصی قرآن به پسرش، بیان کرد: در سال ۹۴، به پیشنهاد یکی از دوستان دانیال را در مؤسسه نسیم وحی ثبتنام کردیم تا از آموزههای استاد برجسته استانمان، آقای داوری بهرهمند شود که خوشبختانه به لطف این استاد، دانیال توانست پیشرفت خوبی در زمینه قرائت داشته باشد و این روند فراگیری همچنان ادامه دارد.
مادر دانیال کبیری با تقدیر از زحمات دلسوزانه استاد داوری، تأکید کرد: مؤسسه نسیم وحی از معدود مؤسسات قرآنی استان است که در زمینه شاگردپروری موفق عمل کرده و شاهدیم که کودکان و نوجوانان این مؤسسه در سطح بالایی به تلاوت قرآن میپردازند، ضمن اینکه این استاد پیشکسوت استان، نوجوانان را به محافل و برنامهها و رسانهها معرفی میکنند تا شناخته شوند و مورد تشویق قرار بگیرند، چرا که تشویق کودکان و نوجوانان سبب تسریع در روند پیشرفتشان میشود.
کمبود محافل قرآنی در شهر
وی در خصوص نقش خانوادهها در تربیت قرآنی فرزندان، تأکید کرد: قطعاً خانواده به عنوان نخستین کانون رشد فرزند تأثیر بسزایی در قرآنی بار آمدن فرزند دارد همچنان که این زمینه در خانواده ما برای فرزندانمان مهیا است، خانواده مذهبی و دوستدار قرآنِ همسرم همواره فرزندان را در راهی که قرار دارند مورد تشویق قرار میدهند، ضمن اینکه خود بنده نیز در قرائت قرآن فعالیتهایی به ویژه در دوران دانشجویی داشتم و حفظ قرآن را نیز تا جزء ۵ پیش رفتهام، لذا تلاش میکنم همواره مشوق فرزندان باشم و کمکشان کنم.
فرهنگیان با انتقاد از عدم توجه کافی و درخور شأن به قرآن کریم و قرآنیان به ویژه کودکان و نوجوانان قرآنی، بیان کرد: متأسفانه در شهرکرد محافل قرآنی و کرسیهای تلاوت چندانی برگزار نمیشود و اگر هم به صورت پراکنده برگزار شود، بهای چندانی به حضور و ترغیب قرآنیان نوجوان که در ابتدای مسیر نخبگی قرار دارند، داده نمیشود، با اینحال، در شهرستانهای دیگر به مراتب استقبال بهتری از کودکان و نوجوانان قرآنی شاهد هستیم.
وی در پایان با نقل یک خاطره، گفت: در ماه مبارک رمضان که مهدی عادلی، قاری بینالمللی کشورمان، برای برپایی کرسی تلاوت در شهرکرد حضور داشت از دانیال نیز برای تلاوت در این محفل دعوت شد تا پیش از اذان مغرب به تلاوت قرآن بپردازد اما به دلیل بیبرنامگی و عدم مدیریت از سوی برگزارکنندگان این محفل اجازه تلاوت به پسرم داده نشد و به جای او، از تلاوت پیش از اذان رادیو استفاده شد که متأسفانه این ماجرا تأثیری منفی بر روی دانیال داشت و قطعاً در ذهن او ماندگار شده است.
انتهای پیام