154 هکتار مزرعه گیاهان دارویی در خلخال احداث شد


154 هکتار مزرعه گیاهان دارویی در خلخال احداث شد

اردبیل _ ایرنا _ مدیر جهاد کشاورزی خلخال گفت: برای ترویج کشت گیاهان دارویی 154 از اراضی شیب‌دار کشاورزی و دیم این شهرستان به کشت گیاهان دارویی اختصاص داده شده است.

بهبود علیزاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حالی که سطح زیرکشت گل محمدی قبل از سال ۹۶ در این شهرستان ۳۲ هکتار بود، با ارائه بسته‌های حمایتی به کشاورزان سطح زیرکشت این محصول در سال جاری به ۱۲۰ هکتار افزایش یافته است.

وی اظهارداشت: در ۲ سال گذشته با خرید و توزیع پیاز زعفران در بین کشاورزان رو برگزاری دوره‌های آموزشی کشت و برداشت این محصول از سوی اداره ترویج مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان سطح زیرکشت این محصول از ۱۲.۵ هکتار به ۲۰ هکتار رسید.

علیزاده گفت: علاوه بر توسعه کشت زعفران و گل‌محمدی در خلخال ۱۲ هکتار از اراضی مستعد کشاورزی این شهرستان به کشت گیاه دارویی باکلوفن شهری و ۲ هکتار نیز به کشت سایر گیاهان دارویی در مجموع ۱۵۴ هکتار از اراضی کشاورزی واقع در سطوح شیب‌دار و اراضی دیم منطقه به کشت گیاهان دارویی اختصاص یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی خلخال بیان‌کرد: تاکنون ۷۵۰ گونه گیاه دارویی در مناطق مختلف این شهرستان شناسایی شده و در راستای توسعه و ترویج کشت این گونه گیاهان در منطقه در ۲ سال گذشته با ارائه بسته‌های حمایتی به مجریان طرح‌های پرورش گیاهان دارویی ۱۵۴ هکتار مزرعه تولید پرورش گیاهان دارویی در این شهرستان احداث شده است.

او اظهارداشت: با توجه به استعداد خاص منطقه برای توسعه کشت گیاهان دارویی و حمایت‌های مالی و پشتیبانی مدیریت جهاد کشاورزی از مجریان این طرح‌ها، در آینده خلخال به قطب مهم تولید گیاهان دارویی استان اردبیل تبدیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه ارتفاع مناسب از سطح دریا این شهرستان را برای کشت انواع گیاهان دارویی مستعد برای رشد در ارتفاعات و مناطق سردسیر مستعد کرده، افزود: بسیاری از گیاهان دارویی پرمصرف هم‌چون گل گاو زبان در ارتفاع بیش از هزار و ۵۰۰ متر از سطح دریاهای آزاد رشد می‌کنند و زمینه رشد در بسیاری مناطق کوهستانی این شهرستان برای پرورش این گیاه دارویی فراهم است.

او گفت: برای ترویج کشت زعفران و گل‌محمدی ۲۷۰ میلیون ریال یارانه به کشاورزان پرداخت شده و به ازای راه‌اندازی هر هکتار باغ دیم تولید گیاهان دارویی ۱۶ میلیون ریال و در مجموع ۲۴۵ میلیون ریال کمک بلاعوض مالی به مجریان این طرح‌ها پرداخت شد.

وی افزود: اواخر شهریور و مهرماه امسال بیش از ۵۰ تن نسترن وحشی، ۷۵ تن زرشک کوهی، ۱۵ تن زالزلک و ۱۳.۵ تن پسته وحشی از مناطق قابل رویش این گیاهان توسط روستاییان برداشت شد و در کنار آن سطح زیر شت محصولاتی همچون زغال اخته و زرشک نیز افزایش یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی خلخال از در حال احداث بودن نخستین کارخانه فرآوری گیاهان دارویی در پارک صنعتی شهر خلخال واقع در جاده قدیم اردبیل خبر داد و گفت: برای راه‌اندازی این واحد تولیدی و صنعتی چهار میلیارد ریال تسهیلات بانکی از سوی اداره صمت در اختیار مجری قرار گرفته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نسرین جواد زاده زیباترین بازیگر ایرانی / در جذابیت تک است + عکس شوهرش