کف‌سازی‌ صفوی‌ها در چهارباغ رو آمد + تصویر


کف‌سازی‌ صفوی‌ها در چهارباغ رو آمد + تصویر

سرپرست هیات باستان‌شناسی خیابان تاریخی چهارباغ اصفهان از مشخص شدن بخش‌های باقی مانده از کف‌سازی‌های تاریخی آجر فرش و سنگفرش دوره‌های صفوی و قاجار در این خیابان و در روند کاوش‌ها خبر داد.

به گزارش ایسنا، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به نقل از محسن جاوری - باستان‌شناس - توضیح داد: پس از آغاز کف‌سازی در بخش شمالی خیابان تاریخی چهارباغ و تایید لزوم انجام کاوش باستان‌شناسی به منظور مستندسازی داده‌های باستان‌شناختی احتمالی کف تاریخی این خیابان قبل از مدفون شدن زیر لایه کف‌سازی در حال اجرا، پیشنهاد انجام یک کاوش باستان‌شناسی به پژوهشکده باستان‌شناسی ارایه شد که باصدور مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، این برنامه‌ی کاوش با تشکیل یک هیات شش نفره آغاز شد.

این عضو هیات علمی گروه باستان‌شناسی دانشگاه کاشان با بیان اینکه اعتبار این مطالعه‌ی باستان‌شناسی توسط سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان تامین شده، اضافه کرد: در این برنامه پنج کارگاه برای انجام کاوش انتخاب شده‌اند که پس از یک‌ماه به نتایج جالبی از وضعیت کف تاریخی چهارباغ رسیده‌ایم.

کف‌سازی‌ صفوی‌ها در چهارباغ رو آمد + تصویر

آسیب به کف‌سازی‌های صفوی و قاجار در چهارباغ در چند دهه گذشته

او با توضیح این‌که در ۶۰ سال گذشته (دهه۱۳۵۰ تا زمان حاضر) با عبور دادن تاسیسات شهری مانند شاه لوله آب، چندین غلاف کابل برق، مخابرات، فیبر نوری، خاکبرداری‌های عمقی با عرض نسبتا زیاد، جدول‌کشی لبه خیابان و زیر سازی‌های مربوط با سنگ و بتن مکررا این کف تاریخی تخریب شده و حتی بخش‌هایی از شواهد و مستندات تاریخی را از بین برده است، گفت: با این وجود بخش‌های باقی مانده از کف‌سازی‌های تاریخی این خیابان در روند کاوش مشخص شدند.

وی با اشاره به این‌که در کارگاه شماره ۶ دو دوره کف‌سازی، یعنی کف‌سازی آجر فرش و کف‌سازی سنگفرش متعلق به دوره‌های صفوی و قاجار و دو مسیر آبراه سنگ چین عمود بر هم بدست آمده است، گفت: این داده‌ها و نشان دادن دو دوره تاریخی این خیابان و چگونگی نقش عبور آب یا به عبارت دیگر بازی با آب به منظور مفرح کردن هرچه بیشتر این خیابان در این بخش مهم و مرکزی آن اهمیت دارد.

کف‌سازی‌ صفوی‌ها در چهارباغ رو آمد + تصویر

نمایان شدن کف‌سازی‌ها در چند کارگاه کاوش در چهارباغ

او با تاکید بر این‌که این بخش در طرح کف سازی بصورت یک ویترین شیشه‌ایی پس از پایان کاوش برای همیشه به نمایش گذاشته می‌شود، اظهار کرد: در کارگاه‌های دیگر نیز وضعیت کف سازی در دو دوره صفوی و قاجار به دست آمد که البته بشدت بر اثر عبور تاسیسات شهری دچار آسیب شده‌اند و بخش‌های کمی از آنها باقی مانده که در امتداد کف سازی امروزی به تشخیص شورای فنی وزرات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور احتمالا در قسمت‌های دیگری به صورت ویترین شیشه‌ای بخش‌های قابل توجه و در خور حفاظت به نمایش گذاشته خواهد شد.

این باستان شناس با بیان این‌که در کارگاه شماره ۲ در منتهی الیه جنوبی خیابان چهارباغ پنج عدد سنگ لبه خیایان با قدمت صفوی به دست آمد که در طرح کف‌سازی فعلی درجای خود مکان‌گذاری خواهند شد، گفت: از این کاوش تعداد قابل توجهی داده‌های باستانی مانند قطعات سفال از دوره‌های مختلف، قطعات شکسته کاشی، قطعات فلز و آبگینه نیز تاکنون بدست آمده که بطور جداگانه مطالعه می‌شوند.

به گفته‌ی جاوری؛ این برنامه کاوش تا دو هفته‌ی آینده برای تکمیل اطلاعات و مستندسازی هرچه بیشتر بقایای تاریخی این خیابان ادامه دارد.

کف‌سازی‌ صفوی‌ها در چهارباغ رو آمد + تصویر

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز ارتش به پسرم با عکس نوشته زیبا 1401 + عکس استوری