مدارس باید خاستگاه آموزش اخلاق محیط زیستی باشند


مدارس باید خاستگاه آموزش اخلاق محیط زیستی باشند

مشهد- ایرنا- مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: خاستگاه اصلی آموزش اخلاق محیط زیستی و مسوولیت‌پذیری اجتماعی مدارس هستند و مدارس در این زمینه باید پیشگام باشند.

تورج همتی روز یکشنبه در مراسم گرامیداشت روز ملی هوای پاک افزود: آینده متعلق به فرزندان ماست و برای اینکه هوای پاک برایشان به یک خاطره تبدیل نشود لازم است تعهد، احساس مسوولیت اجتماعی و اخلاق زیست محیطی در مدارس نهادینه شود.

وی ادامه داد: شعار امسال هوای پاک "اقدام و عمل" است و در این راستا لازم است که اولویت نقش دانش‌آموزان در حفظ سلامت هوا و ضرورت آگاهی معلمان از چالش‌های آینده به صورت ساده‌سازی و انتقال مفاهیم دانش محیط‌زیستی به دانش‌آموزان برای اصلاح شیوه زندگی تبیین شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: برای آن که خشت اول را درست بنا کنیم و محیط زیستی پویا برای آینده فرزندانمان رقم بزنیم نیازمند حساس‌سازی، تغییر در رفتار و الگوها در مراکز آموزشی و مدارس در قالب آموزش‌های پایدار و آگاه‌سازی اصولی راهکارهای حفاظت محیط زیست هستیم.
همتی افزود: نگاه صرف اقتصادی به حوزه صنعت، موجب بروز مشکلاتی برای محیط زیست شده است و امروز مردم آگاه، توسعه کمی صرف را نمی‌پذیرند و مسیر توسعه را در استقرار صنایع دوستدار محیط زیست می‌دانند چرا که صنایع آلاینده و سنتی صرفا هزینه های زیست محیطی و اجتماعی را افزایش می دهد و هر دو بخش خصوصی و دولتی باید به مسوولیت و تعهدات اجتماعی خود در این زمینه عمل کنند.
وی تاکید کرد: رفع آلودگی هوا اراده پایدار همگانی را طلب می‌کند و لازم است شهروندان بدانند با هر بار استفاده از خودروهای تک سرنشین و هر سفر غیر ضروری درون شهری، حق مسلم خویش را در داشتن هوای پاک از خود سلب می‌کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: محیط زیست مکان و فضایی است که موجود زنده در آن زندگی می کند و این محیط برای انسان که اشرف مخلوقات است بسیار حائز اهمیت است و حتما باید یک تعامل، تعادل و توازن منطقی و متناسب میان این محیط و انسان ها وجود داشته باشد تا این محیط به بهترین وجه ممکن حفظ شود.

قاسمعلی خدابنده افزود: زیست بوم ما از سه عنصر حیاتی آب، هوا و خاک شکل گرفته است که هرکدام دچار اختلال شود به سلامت انسان آسیب خواهد زد و در این بین پاکی و سالم بودن هوا به عنوان اصلی ترین ماده مورد استفاده انسان بسیار حائز اهمیت است که اگر این شاخص، آلوده باشد به بیماری‌های پوستی، چشمی، قلبی، ریوی و انواع سرطان‌ها منتج خواهد شد.

وی اضافه کرد: بیشترین آمار مرگ و میرها مربوط به بیماری‌های قلبی عروقی است که یکی از دلایل اصلی آن کمبود اکسیژن و هوای سالم است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: حفظ محیط‌زیست و کاهش آلودگی هوا با مشارکت همه آحاد جامعه اتفاق خواهد افتاد و بدون مشارکت نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد.

خدابنده افزود: انتقال مفاهیم محیط زیستی به دانش‌آموزان از رسالت‌های دستگاه تعلیم و تربیت است و باید دانش آموزان و خانواده های آنها را نسبت به موضوعات محیط زیستی حساس کنیم تا بتوانیم فرهنگ حفظ محیط زیست و کمک به کاهش آلودگی هوا را در جامعه نهادینه نماییم.

وی آشناسازی دانش‌آموزان با فرهنگ محیط زیست و هوای پاک، توسعه فضاهای سبز مدارس، کاشت درخت در هفته درختکاری در مدارس، راه‌اندازی سیستم گلخانه در بعضی مدارس، استفاده از وسایل نقلیه عمومی و کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی و اصلاح سیستم گرمایشی مدارس را از جمله اقدامات مهمی دانست که آموزش و پرورش استان در جهت کمک به حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی هوا انجام داده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: آموزش و پرورش استان در جهت اصلاح سیستم گرمایشی مدارس گام های بزرگی برداشته است و به طور قطع اصلاح سیستم گرمایشی به بهبود کیفیت هوای شهر کمک خواهد کرد.

نواختن زنگ هوای پاک، امضای میثاق‌نامه همراهی توسط مدیران ارشد استان و دانش آموزان و نیز برگزاری مسابقه محیط زیستی و برپایی نمایشگاه نقاشی و دست سازه‌های دانش‌آموزان از جمله برنامه‌های این مراسم بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته