افزایش اعتبارات کشاورزی منجر به کاهش بیکاری در خراسان جنوبی شد


افزایش اعتبارات کشاورزی منجر به کاهش بیکاری در خراسان جنوبی شد

بیرجند - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: افزایش تسهیلات بانکی و اعتبارات در 2 سال اخیر باعث ایجاد و تثبیت اشتغال در بخش کشاورزی شده که در نهایت نرخ بیکاری استان پاییز امسال کاهش یافته است.

غلامرضا قوسی روز یکشنبه در نشست خبری گفت: هر سال از اعتبارات عمرانی و تسهیلات بانکی به صورت ملی و استانی مبالغی تخصیص داده می‌شود و مقایسه آن در امسال و سال گذشته نشان می‌دهد که این اعتبارات در تثبیت و ایجاد اشتغال اثرگذار بوده است.

وی میزان تسهیلات پرداخت شده در سال ۹۷ را ۲۴۰ میلیارد تومان عنوان کرد که منجر به ایجاد شغل برای چهار هزار و ۵۸ نفر شد و افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۸۹ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت و برای یک هزار و ۴۸۷ نفر شغل ایجاد شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی عنوان کرد: در بحث اعتبارات تملک دارایی بخش کشاورزی نیز سال گذشته ۷۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شد که ۱۰۹ نفر اشتغال و هفت هزار و ۹۰۰ نفر تثبیت اشتغال در پی داشته است.

وی گفت: امسال در حوزه اعتبارات تملک دارایی ۶۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان هزینه شده که ۵۸۹ نفر اشتغال و ۱۲ هزار و ۱۴۴ نفر کمک به تثبیت اشتغال داشته است.

قوسی افزود: از محل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی نیز سال گذشته ۲۰ میلیارد تومان برای تامین نقدینگی، سرمایه در گردش و خرید محصول کشاورزی در استان پرداخت شد که امسال این اعتبارات ۲۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده و برای تامین نهاده‌های بخش کشاورزی هزینه شده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته با پرداخت تسهیلات کم‌بهره بخش اشتغال کشاورزی حمایت شده است گفت: یکی از عوامل موثر بر کاهش نرخ بیکاری اعتبارات اشتغال پایدار بوده که با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و کم‌بهره کشاورزان و روستاییان حمایت شده‌اند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: همچنین اعتبارات خسارت سرمازدگی و سیل بین روستاییان و کشاورزان انگیزه کار و تلاش را ایجاد کرده است.

وی با اشاره به صدور مجوز واحدهای فراوری محصولات کشاورزی و نقش آن در کاهش نرخ بیکاری گفت: از ابتدای امسال ۱۴۱ مجوز صنایع تبدیلی، ۹۹ مجوز فراوری محصولات استراتژیک، ۱۷۳ مجوز احداث گلخانه و ۶۲۱ مجوز در حوزه دام و طیور صادر شده است.

قوسی با تاکید بر اینکه میزان انحراف طرح‌های اشتغال در حوزه کشاورزی از ۱۵ درصد به پنج درصد کاهش یافته است افزود: ورود صنایع فراوری به چرخه تولید محصولات کشاورزی باعث افزایش تقاضای کار و در نتیجه کاهش نرخ بیکاری شده است.

وی یکی دیگر از عوامل موثر در کاهش نرخ بیکاری را زمان برداشت محصولات کشاورزی عنوان کرد و گفت: بیشتر محصولات کشاورزی خراسان جنوبی از جمله انار، زرشک، زعفران و عناب در فصل پاییز برداشت می‌شود که با توجه به شرایط اقلیمی مناسب امسال و افزایش سطح زیرکشت شاهد رشد اشتغال در این بخش هستیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه امسال ۱۹ هزار نفر روز در فصل پاییز مشغول برداشت محصولات کشاورزی استان بوده‌اند گفت: همچنین تشکل‌ها و تعاونی‌های بخش کشاورزی با خرید به موقع محصولات سبب ایجاد انگیزه بیشتر برای کشاورزان شده‌اند.

وی به امضای ۲ سند تفاهم‌نامه برای ایجاد هاب شتر و احداث یک هزار هکتار گلخانه در استان اشاره کرد و افزود: برای هاب شتر در قالب تفاهم‌نامه با بنیاد برکت ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار زمین واگذار شده و برای مراحل مقدماتی اجرای این طرح تاکنون ۱۰۰ نفر روز شغل ایجاد شده است.

قوسی گفت: درخصوص نهضت گلخانه نیز ۵۴۳ هکتار نقشه برداری، مکان یابی و شناسایی شده که در این مراحل ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر روز به کارگیری نیرو داشته‌ایم.

وی افزایش چهار برابری اعتبارات سیستم‌های نوین آبیاری و افزایش ۲ برابری اعتبارات قنوات در سال جاری را یادآور شد و گفت: این افزایش اعتبار باعث به کارگیری نیروی انسانی بیشتر در طرح‌های مدنظر شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی عنوان کرد: امسال ۳۱ میلیارد تومان اعتبار آبخیزداری ابلاغ شده که نسبت به سال گذشته ۲ برابر رشد داشته و ۲۵ هزار نفر روز در قالب طرح‌های آبخیزداری به کار گرفته شده‌اند.

وی با بیان اینکه ۸۰ روستا و آبادی با ۱۱۶ منبع آبی از مزایای اجرای این طرح‌ها بهره‌مند می‌شوند افزود: مساحت اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان ۳۱ هزار هکتار است که در کاهش نرخ بیکاری اثرگذار بوده است.

قوسی یادآور شد: برای چهار هزار و ۳۱۱ نفر با اعتبارات حوزه آب و خاک در سال جاری تثبیت اشتغال انجام شده است.

براساس اعلام مرکز آمار ایران نرخ بیکاری خراسان جنوبی در پاییز امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با سه درصد کاهش از ۸.۴ به ۵.۴ درصد رسید و این استان کمترین نرخ بیکاری را بین استان‌های کشور دارد.

استان مرزی خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان و حدود ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان