خسارت وحوش به کشاورزان جاجرم کمتر شد


خسارت وحوش به کشاورزان جاجرم کمتر شد

بجنورد- ایرنا- رییس حفاظت محیط زیست جاجرم گفت: هفت فقره پرونده خسارت وحوش به دامداران، باغداران و زراعت‌کاران این شهرستان خراسان شمالی در 9 ماه امسال بررسی شده است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه پارسال 70 درصد کاهش دارد.  

سیدمحمد موسوی روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از این تعداد مورد مربوط به حمله پلنگ به مبلغ ۱۰ میلیون ریال بوده که جبران این خسارت ها در دست پیگیری است و یک مورد حمله گرگ، و پنج مورد گراز بوده است.

وی افزود: برای جلوگیری از افزایش خسارت حمله خوک به مزارع، ۲ مورد پروانه دفع این حیوان داده شده است.

وی با اشاره به سرشماری پاییزه امسال گفت: در پناهگاه حیات وحش میاندشت و قرق اختصاصی «اوزوم و بهار»، جمعیت آهوان ۲۰ درصد رشد داشته است و روند رو به رشد و آرامش حیات وحش مناطق آزاد نشان از مناسب بودن شرایط زیست این گونه دارد.

موسوی افزود: امسال دوستداران محیط زیست، ۱۳ حیوان آسیب دیده را برای تیمار و رهایی در طبیعت به محیط زیست جاجرم تحویل دادند که شامل یک راس میش وحشی، چهار بهله عقاب طلایی، چهار قطعه بوتیمار، سه بهله دلیجه و یک قطعه هدهد است.

رییس حفاظت محیط زیست جاجرم خاطرنشان کرد: همچنین امسال ۲ راس آهو شامل یک راس نر و یک راس ماده، و نیز یک راس قوچ وحشی به پارک پردیسان باباامان بجنورد تحویل شد.

وی گفت: در ۹ ماهه امسال، ۷۴ مورد بازدید و نظارت و پایش صنایع انجام شده است که این بازدیدها منجر به صدور ۹ مورد اخطاریه زیست محیطی شده است.

موسوی افزود: این اخطاریه ها بیشتر به علت گرد و غبار زیاد ناشی از فعالیت سنگ شکن ها صادر شده است.

وی گفت: امسال ۱۱ فقره پرونده تخلف شکار و صید غیرمجاز در مراجع قضایی تشکیل شده است که نسبت به سال قبل ۳۰ درصد کاهش دارد، همچنین ۵۴ پرونده قضایی تخلف تعلیف غیرمجاز دام در شهرستان تشکیل شده است که بیشترین آن در منطقه میاندشت بوده است.

وی گفت: در این مدت، ۲ پرونده منجر به صدور رای محکومیت قطعی برای متخلفان زنده گیری پرندگان شکاری حمایت شده پرندگان شکاری شده است.

وی با اشاره به محکومیت قطعی حبس برای متخلفین شکار و صید غیرمجاز ۲ پرونده گفت: یک پرونده یک سال و یک پرونده دو سال از دیگر اقاامات انجام شده در سال جاری است.

رییس حفاظت محیط زیست شهرستان جاجرم، برگزاری جلسات توجیهی و آموزش جوامع محلی و دامداران حاشیه پناهگاه حیات وحش میاندشت و برگزاری جلسات ساعتی با محیط بان برای ۲۵۰ نفر از دانش آموزان را از دیگر اقدامات عنوان کرد.

شهرستان جاجرم در استان خراسان شمالی واقع شده و پناهگاه حیات وحش میاندشت و پارک ملی ضامن آهو در این شهرستان یکی از زیستگاه های اصلی یوزپلنگ آسیایی است.

از دیگر وحوش حیات وحش شاخص مناطق این شهرستان می توان به آهو، پلنگ، گرگ، کفتار، بزمجه و هوبره اشاره کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ نکات کلیدی زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن