حمله تند «علی علیزاده» به متن دزدی خبر بیست و سی +فیلم


انتشار گزارشی از سوی بیست و سی که مشابهت فراوانی با متن نوشته شده توسط علی علیزاده داشت، موجب درگیری لفظی او با آمنه سادات ذبیح پور در فضای مجازی شد.

حمله تند «علی علیزاده» به متن دزدی خبر بیست و سی +فیلم

به گزارش «پارسینه»، علی علیزاده، کارشناس و تحلیلگر رسانه که در انگلستان ساکن است و به خاطر سیاست های ضدغربی و هواداریش از جمهوری اسلامی ایران در تلویزیون‌های فارسی‌زبان خارجی معروف است، در کانال تلگرامی خود به شدت به بخش خبری بیست و سی و مجری آن، آمنه سادات ذبیح پور، تاخت.

شروع ماجرا از متنی بود که علیزاده درباره ویدیویی که در شبکه های اجتماعی آمریکا فراگیر شده نوشته بود:

«چگونه میخواهند ایران را لیبی کنند؟
متنی از علی علیزاده

ویدیو این خانم در آمریکا غوغا به پا کرده. به قول فرنگی‌ها ویروسی شده و همه دارند آن را به هم میفرستند. با ده میلیون بازدید، پربیننده‌ترین ویدیوی شبکه‌های اجتماعی آمریکا بوده و موثرترین محتوای فضای مجازی در شکل‌دهی افکار عمومی آمریکا درباره ترور سردار سلیمانی. این خانم در ویدیوی پنج دقیقه‌ای که از اتاق نشیمن خانه‌اش ساخته به جامعه آمریکا میگوید گول حرف رسانه‌های چپ و لیبرال آمریکا در غیرقانونی خواندن ترور سلیمانی را نخورند. خودش را «یک ایرانی» که جامعه ایران را دقیق میشناسد معرفی میکند و به عنوان نماینده مردم ایران میگوید: مردم ایران سلیمانی را تروریست میدانند و از ترور او و از کار ترامپ عمیقا خوشحالند.

حالا سایت بازفید، یکی از مهمترین سایتهای خبری آمریکا ثابت کرده، این خانم، ساغر کسرایی، یک ایرانی-آمریکایی معمولی که از اتاق نشیمنش با موبایلی ساده‌ برای آگاهی آشنایان فیلم گرفته نیست. او کارمند شرکت تگزاسی لیندن سلوشن، لابی رسمی ارتش آزاد لیبی بوده. و ارتش آزاد همان گرروه مسلحی است که لیبی را جهنم کرده و یکی از دلایل برپا شدن بازارهای برده فروشی در این کشور.

متن ویدیوی ساغر کسرایی بسیار روان و ساده نوشته شده. مثل حرف زدن یک ادم معمولی و دلسوز. ولی وقتی متن را تحلیل میکنی میفهمی حرفه‌ای است و هر کلمه‌اش احساسات مخاطب را هدف میگیرد. ویدیو به صورت عامدانه آماتور ساخته شده تا اعتماد مخاطب را جلب کند. و در نهایت حنجره‌ای ایرانی اجاره شده تا به نمایندگی از کل ایرانیان حرف بزند. و البته بازیگری «زن» انتخاب شده تا ایجاد صمیمیت کند. جنگ رسانه‌ای اینگونه از سد شکاکیت و نگاه انتقادی ما عبور میکند

مراقب باشید. به ویژه در شبکه‌های اجتماعی. طبیعی‌ترین چیزهایی که می‌بینید احتمالا ساخته حرفه‌ای ترین گروه‌های متخصص جنگ روانی و جنگ رسانه‌ای هستند. مراقب باشید. پروژه‌شان همان پروژه لیبی کردن ایران است. لعنتی ها حتی بازیگران و کارمندان پروژه‌شان را عوض نکرده‌اند.»

پس از انتشار گزارشی مشابه از بخش خبری بیست و سی، علیزاده در تلگرام خود نوشت:

«همه شما را به کمک فرامیخوانم. ببینید و قضاوت کنید. مجری بیست و سی نه فقط موضوع و ایده‌ بلکه تک تک جملات گزارشش را دقیقا و بدون تفاوت حتی یک ویرگول از متن من کپی کرده‌. این دیگر نقض کپی رایت نیست. دزدی مستقیم و آشکار است. روز روشن. از دیشب از خودم میپرسم چه چیزی به آمنه‌سادات ذبیح پور و بیست و سی‌ اجازه میدهد متنی که من برای نوشتنش از کارم دو ساعت مرخصی بدون حقوق گرفتم را بدون اجازه برداشته و با اسم خودش به مخاطب بدهد و برای اینکار از بیت‌المال حقوق ماهانه بگیرد؟ شاید هم چون او خودی است و من غیرخودی و حتی بردن اسمم در صداسیما نجس محسوب میشود؟ حلال و حرام به کنار، این جماعت مدعی، اصول بدیهی روزنامه‌نگاری را هم نمیفهمد؟ معاون خبر سیما، آقای مجید آخوندی! خوابید؟ چگونه حساس‌ترین بخش امنیتی صداسیما که با آبروی افراد سروکار دارد را در اختیار کسانی قرار داده‌اید که اینقدر با اخلاق غریبه‌اند؟ اگر چنین رسوایی در انگلیس کافر اتفاق می‌افتاد الان رییس بخش خبر بی‌بی‌سی استفعا میداد. اصلا در صداسیما خط قرمز اخلاقی دارید؟ علی علیزاده»

گوینده خبر بیست و سی هم در این میان ساکت ننشسته و در پاسخ به علیزاده در توییتر نوشت:

حمله تند «علی علیزاده» به متن دزدی خبر بیست و سی +فیلم

آمنه‌ ذبیح پور

«فردی ساکن لندن مدعی شده گزارش دیشب بیست و سی به نام واقعیت یک ویدئو، کپی برداری و دزدی از متن کانال او بوده و بعد هم تهمت های ناروایی زده است که البته اولین بارش نیست.

گزارش را یک بار دیگر ببینید.

چند ثانیه مربوط به متن شما است و در آن گفته شده که نظر یک تحلیل گر رسانه این است.»

حمله تند «علی علیزاده» به متن دزدی خبر بیست و سی +فیلم

این پاسخ ذبیح پور موجب شد تا علیزاده یک بار دیگر در کانال خود به او یادآوری کند که هفتاد درصد متن بیست و سی از روی گزارش تلگرامی او کپی شده است:

«آمنه‌سادات ذبیح‌پور گفته فقط «چند ثانیه» از گزارشش کپی برداری بوده و آنجا هم به من در قالب «یک تحلیلگر رسانه‌» ارجاع داده. اسکرین‌شاتها را ببینید و خودتان قضاوت کنید. از سیصد و سی کلمه گزارش ذبیح‌پور دویست و سی و دو کلمه، یعنی. هفتاد درصد، مستقیما کپی بوده (بخشهای مشخص شده با رنگ قرمز) و تنها در مورد سی و شش کلمه از این میزان ذبیح پور به مولف آنهم در قالب یک تحلیلگر ناشناس رفرنس و مرجع داده ( بخش آبی رنگ در متن).

دزدی کم بود. دروغ هم اضافه شد!»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب توجه این استایل ساده نانسی عجرم+ عکس