تفاوت بیضه چپ و راست


تفاوت بیضه چپ و راست

آیا تفاوت اندازه بیضه ها شایع است؟ این که یکی از بیضه ها از دیگری بزرگ تر باشد عادی است.

نباید هیچ وقت در بیضه های خود احساس درد داشته باشید. و حتی با وجود بزرگ تر بودن یکی از بیضه ها، آن بیضه نباید شکل متفاوتی داشته باشد. اگر متوجه شدن که یکی از بیضه های تان به طور ناگهانی درد گرفته یا شکل آن شبیه به بیضه ی دیگر نیست، به پزشک مراجعه کنید.
بیضه ها از حساس ترین اندام های مردانه هستند که این مطلب مواردی مانند سلامت بیضه ها، زمان مراجعه به پزشک و اندازه بیضه ها را در سنین و مراحل مختلف زندگی، در اختیار شما قرار می دهد.
چگونه متوجه شوم که یکی از بیضه هایم از دیگری بزرگ تر است؟
اهمیتی ندارد که کدام بیضه بزرگتر است، بیضه ی بزرگ تر فقط یک کمی با بیضه ی دیگر اختلاف اندازه دارد، تقریبا به اندازه نصف یک قاشق چای خوری. شما نباید در هنگام نشستن، ایستادن و در حین حرکت کردن متوجه دردی شوید. همچنین شما نباید قرمزی یا تورم در بیضه ی خود داشته باشید، حتی اگر یکی از بیضه ها بزرگ تر باشد.
بیضه های شما بیشتر شبیه به تخم مرغ هستند و گرد نیستند. آن ها به طور طبیعی حاشیه صافی دارند، بدون برآمدگی و بیرون زدگی. برآمدگی های نرم یا سفت هردو طبیعی نیستند. اگر متوجه هر گونه برآمدگی روی بیضه خود شدید به پزشک مراجعه کنید.
چگونه سالم بودن بیضه های خود را تشخیص دهیم؟
یک معاینه ی بیضه منظم توسط خود فرد کمک میکند تا او یاد بگیرد بیضه چه شکلی دارد و هر گونه برآمدگی، درد، حساسیت، و تغییر در یک یا دو بیضه را تشخیص دهد. در هنگام معاینه بیضه شما باید شل باشد و جمع نشده باشد.
مراحل زیر را دنبال کنید:
- از انگشتان و شست خود استفاده کنید تا بیضه تان را به آرامی حرکت دهید، آن را به شدت حرکت ندهید.
- تمام سطح یک بیضه را برای یافتن هرگونه برآمدگی، بیرون زدگی، تغییر در اندازه و حساسیت یا دردناکی بررسی کنید.
- پایین کیسه بیضه را برای اپیدیدم خود بررسی کنید، لوله ای که به بیضه شما متصل شده و اسپرم ها را دخیره میکند. اپیدیدم باید مثل دسته ای لوله ها باشد.
- این کار را برای بیضه ی دیگر تکرار کنید.

چه چیزی باعث بزرگ تر شدن اندازه یک بیضه میشود؟
عواملی که میتوانند باعث بزرگ تر شدن اندازه بیضه شوند شامل موارد زیر می باشند:
اپیدیدیمیت
التهاب اپیدیدیم میباشد. معمولا در اثر عفونت اتفاق می افتد. این اتفاق علامت شایع کلامدیا، یک عفونت مقاربتی، می باشد. در صورتی که هرگونه درد، سوزش ادرار، یا ترشحاتی از آلت تناسلی خود به همراه التهاب مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید.
کیست اپیدیدمی
این کیست به دلیل مایع اضافی درون اپیدیدم تشکیل میشود. این کیست بی خطر است و نیازی به درمان ندارد.
اورکیت
اورکیت التهاب بیضه می باشد که به دلیل عفونت ایجاد می شود، یا به دلیل ویروسی که عامل اوریون است ایجاد خواهد شد. در صورتی که متوجه هرگونه درد در بیضه خود شدید به پزشک مراجعه کنید زیرا اورکیت میتواند به بیضه های شما آسیب برساند.
هیدروسل
هیدروسل به معنی تجمع مایع در اطراف بیضه می باشد که باعث ورم آن میشود. این تجمع مایع میتواند با گذر زمان طبیعی شود، و نیازی به درمان نداشته باشد. همچنین ممکن است نشانه ای از التهاب باشد.
واریکوسل
واریکوسل بزرگ شدن وریدهای درون کیسه ی بیضه میباشد. این مشکل میتواند باعث کاهش تعداد اسپرم ها شود، اما معمولا اگر باعث ایجاد علائمی نشود نیازی به درمان ندارد.
تورشن بیضه ای (پیچش بیضه)
پیچ خوردن طناب اسپرماتیک میتواند زمانی اتفاق بیوفتد که بیضه به دفعات زیادی بچرخد. این مشکل می تواند جریان خون بدن شما به سمت بیضه را کاهش دهد یا کاملا متوقف کند. اگر بعد از جراحی دچار درد بیضه شدید یا درد شما بعد از کاهش یافتن دوباره افزایش می یافت به پزشک مراجعه کنید. تورشن بیضه ای یکی از اورژانس های پزشکی است و نیاز به درمان فوری دارد تا بیضه نگه داشته شود.
سرطان بیضه
سرطان بیضه زمانی اتفاق می افتد که سلول های سرطانی درون بیضه شما تشکیل شوند. اگر هر گونه برآمدگی یا بیرون زدگی جدید در اطراف بیضه خود احساس کردید، بدون درنگ به پزشک مراجعه کنید.
چه زمانی به پزشک مراجعه کنم؟
اگر یکی از نشانه های زیر را داشتید به پزشک مراجعه کنید:
- درد
- تورم
- قرمزی
- وجود ترشح از آلت تناسلی
- تهوع یا استفراغ
- مشکل در ادرار کردن
- درد در دیگر اندام های بدن، مثل کمر یا زیرشکم
پزشک شما یک معاینه جسمی از کیسه ی بیضه و بیضه شما خواهد داشت تا هر گونه برآمدگی، بیرون زدگی یا دیگر موارد غیرطبیعی را مشاهده کند. اگر پزشک شما به سرطان بیضه مشکوک شود، درمورد پیشینه ی خانوادگی شما خواهد پرسید تا وجود سرطان بیضه در خانواده شما را بداند.
تفاوت بیضه چپ و راست
دیگر آزمایش های ممکن برای تشخیص شامل موارد زیر هستند
آزمایش ادرار
پزشک شما یک نمونه ادرار را درخواست میکند تا وجود عفونت و یا بیماری های کلیوی را بررسی کند.
آزمایش خون
پزشک شما یک نمونه خون را درخواست میکند تا تومور مارکرها (مشخص کننده های سرطان) را در خون شما مورد بررسی قرار دهد.
سونوگرافی
پزشک از یک سونوگرافی ترنسدیوسر و ژل استفاده میکند تا بتواند درون بیضه های شما را مشاهده کند. این کار به پزشک اجازه میدهد تا جریان خون و برآمدگی های درون بیضه را بررسی کند، چیزی که میتواند نشان دهنده ی تورشن یا سرطان باشد.
سی تی اسکن
پزشک از این وسیله برای گرفتن چندین تصویر از بیضه شما استفاده میکند تا هرگونه مورد غیرطبیعی را مشاهده کند.
این وضعیت چگونه درمان می شود؟
بیشتر اوقات درمانی لازم نیست. اما اگر شما نشانه های دیگری دارید یا یک مشکل جدی زمینه ای وجود داشته باشد، پزشک شما برای انتخاب یک درمان مناسب با شما صحبت خواهد کرد.

در اینجا به درمان هایی که معمولا برای این مشکلات استفاده می شوند میپردازیم
اپیدیدیمیت
اگر به کلامیدیا مبتلا شوید، پزشکتان برای شما آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد، مثل آزیترومایسین یا داکسی سیکلین. ممکن است پزشک شما با خارج کردن مایع، عفونت و تورم را التیام بخشد.
اورکیت
اگر اورکیت به دلیل عفونت های مقاربتی ایجاد شده باشد، پزشک برای از بین بردن عفونت سفتریاکسون و آزیترومایسین برای شما تجویز خواهد کرد. شما میتوانید از ایبوبروفن (ادویل) و کمپرس سرد برای ازبین بردن درد و تورم استفاده کنید.
تورشن بیضه ای
ممکن است پزشک شما بتواند با واردن کردن فشار به بیضه پیچ خوردگی آن را بگشاید. به این کار بازکردن دستی میگویند. معمولا برای جلوگیری از بروز تورشن مجدد لازم است که جراحی صورت بگیرد. اگر مدت زمان بین این اتفاق و درمان آن طولانی شود، احتمال خارج کردن بیضه و مرگ آن افزایش می یابد.
سرطان بیضه
اگر بیضه به سلول های سرطانی آلوده شده باشد، ممکن است جراح آن را خارج کند. بعد از آن بیضه شما آزمایش میشود تا مشخص شود چه نوع سرطانی وجود داشته است. آزمایش خون میتواند مشخص کند که آیا سرطان به بیرون از بیضه گسترش یافته است یا خیر. رادیوتراپی طولانی مدت و شیمی درمانی می تواند به تخریب سلول های سرطانی کمک کند و از بروز مجدد سرطانی جلوگیری کند.
آیا امکان ایجاد عوارض وجود دارد؟
با درمان به موقع، اکثر مشکلات عوارضی ایجاد نمی کنند. اما اگر زمان طولانی جریان خون بیضه شما قطع شود، ممکن است بیضه ی شما خارج شود. در این موارد، ممکن است شما تعداد اسپرم کمی داشته باشید یا نابارور شوید. همچنین ممکن است بعضی از درمان های سرطان، مثل شیمی درمانی، باعث ناباروری شوند.
چشم انداز
اگر بیضه های شما متقارن نیستند نیازی به نگرانی نیست. اما اگر متوجه یک درد جدید، قرمزی، یا یک برآمدگی اطراف بیضخ شدید، هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید تا تشخیص بدهد مشکل شما چیست. عفونت، تورشن، یا سرطان به درمان سریع نیاز دارند تا عوارضی ایجاد نکنند.
خیلی از علت های بزرگی بیضه به وسیله دارو و جراحی درمان می شوند، به خصوص اگر زود تشخیص داده شوند. اگر مشکل شما سرطان یا ناباروری تشخیص داده شد، یا بیضه ی شما بیرون آورده شد به یاد داشته باشید که تنها نیستید. خیلی از گروه های مختلف وجود دارند که به افرادی که سرطان یا ناباروری دارند کمک می کنند تا احساس کنند همچنان قدرتمند هستند و میتوانند بعد از جراحی و درمان به زندگی خود ادامه دهند.

مهم‌ترین مطالب در این‌باره:
بیضه ها از جمله حساس ترین ناحیه بدن مردانه بوده و اندازه بیضه نقش مستقیمی در باروری دارند. بیضه ها مسئول ایجاد اسپرم و هورمون تستسترون و هم باروری هستند، به همین دلیل اندازه بیضه و کارکرد صحیح آن ها برای مردان بسیار مهم است.
بیضه ها نقش عمده ای در بروز ویژگی های مردانه در نوزادان پسر دارد. لازم است از همان بدو تولد بررسی بیضه های نوزاد صورت گیرد.
در برخی موارد، ممکن است بیضه نوزاد پسر دچار تغییر شکل شده یا جای اصلی خود نباشد، به همین دلیل می تواند ایجاد مشکل کند. در این گونه موارد، بیضه ها در اصطلاح نزول نکرده و همین اهمیت بررسی حجم و اندازه بیضه ها را نشان می دهد.
ارزیابی حجم بیضه در سال های اخیر به طور گسترده مورد بررسی قرار گرفته است. در مردان بالغ، حجم بیضه در مقایسه با فعالیت اسپرماتوژنیک اندازه گیری می شود، در حالی که اندازه گیری حجم بیضه عمدتا از شروع بلوغ است.
به غیر از داده های تبدیل شده از اندازه گیری های ارکیدومتر، هیچ ارجاعی برای اندازه گیری های سونوگرافی حجمی بیضه در کودکان موجود نیست. بنابراین هدف از این مطالعه به دست آوردن داده های هورمونی اندازه گیری حجم بیضه در پسران 0 تا 6 ساله است.

اندازه بیضه نوزاد
بهتر است از همان لحظه تولد نوزاد پسر، بیضه نوزاد به وسیله متخصص اطفال بررسی شود. پزشک متخصص به ارزیابی بیضه ها پرداخته و شکل طبیعی و محل قرارگیری داخل کیسه را بررسی می کند.
در صورت وجود هر گونه اشکال در شکل ظاهری، اندازه و یا عدم نزول، والدین را از خطر ناباروی و عقیم بودن مطلع کرده و روش درمانی را ارائه می دهد.
بهتر است درمان خیلی سریع صورت گیرد زیرا عدم درمان به موقع تا زیر یک سالگی حتی ممکن است باعث عقیم شدن کودک شود.
پیش از تولد هم سونوگرافی یک روش معتبر برای اندازه گیری بیضه های کوچک قبل از بلوغ است زیرا قادر به تشخیص تغییرات جزئی در حجم آن و در رابطه با تغییرات فیزیولوژیک در سال اول زندگی است.
به طور کلی و تقریبی اندازه بیضه نوزاد به صورت زیر است: قطر بیضه ها : 4/0 به اضافه و یا منهای 1.4 سانت است.

تفاوت بیضه چپ و راست
اندازه بیضه کودکان
اندازه بیضه کودکان در سنین مختلف به صورت تقریبی به صورت زیر است:
- در کودکان دو تا 4 سال: قطر بیضه: 0.4 به علاوه و یا منهای 1/2
- در کودکان 4 تا 6 ساله: قطربیضه: 0.6 به علاوه و منهای 1.5 سانت
- در کودکان 6 تا 8 سال: قطر بیضه: 0.3 به علاوه و منهای 1.8 سانت
- در کودکان 8 تا 10 سال: قطر بیضه: 0.5 به اضافه و منهای 2 سانت

اندازه بیضه نوجوانان
مطالعه ای مقطعی بر روی 1000 کودک مدرسه ای بین سنین 8 تا 16 سال انجام شد تا حجم طبیعی بیضه را تعیین کند. در طی 8 سال حجم بیضه به طور متوسط 1.4 میلی لیتر بود.
این افزایش با میزان 0.5 میلی لیتر در سال همراه بوده تا زمانی که در سن 11 سالگی به 2.9 میلی لیتر رسید.
رشد بیضه (افزایش 1.6 میلی لیتر) بین 11 تا 12 سال ثبت شد. این رشد شتاب دهنده با سرعت حدود 2.5 میلی لیتر به 4.0 میلی لیتر در سال ادامه می یابد، به طوری که حجم بیضه در 16 سالگی، به طور متوسط 16.6 میلی لیتر می شود.اندازه تقریبی بیضه نوجوانان به صورت زیر است:
– در نوجوان14 تا 16 سال: قطر بیضه: 1 به علاوه و منهای 4.1 سانت
– در نوجوانان 16 تا 18سال: قطر بیضه: 0.5 به علاوه و یا منهای 5 سانت
– در نوجوانان 18 تا 20 سال: قطر بیضه: 0.3 به علاوه و یا منهای 5 سانت

اندازه طبیعی بیضه بعد از ازدواج
اندازه بیضه ها ارتباط کاملا مستقیمی با ظاهر اندام نداشته و همچنین اندازه آن قبل و بعد از ازدواج تفاوت زیادی نخواهد داشت. علاوه بر این ممکن است برخی افراد با اندام کوچک، بیضه هایی بزرگ داشته باشند و یا بر عکس.
بنابراین این موضوع می تواند متغیر باشد. اندازه بیضه ها همچنین ارتباط مستقیمی با افزایش سن ندارد و نمی توان توقع داشت که به عنوان مثال هر ساله چند میلیمتر به اندازه آن اضافه شود.

علت بزرگ بودن بیضه راست
بزرگ تر بودن بیضه راست یک شکل فیزیولوژی طبیعی بوده و هیچ مشکلی برای مرد ایجاد نمی کند. بنابراین بزرگ تر بودن بیضه راست به معنای وجود مشکل در بیضه ها نیست.
علت اینکه بیضه چپ معمولا از بیضه راست کوچک تر است به دلیل نزول دیرتر آن به سمت پایین در همان دوران جنینی است. به همین دلیل در صورت طبیعی بودن کارکرد بیضه ها، هیچ گونه شک به بیماری وجود ندارد.
البته لازم به ذکر است در برخی موارد تورم و جمع شدن مایع میان بافتی در بیضه راست ممکن است نشانه ای از بیماری بوده و توصیه می شود که به پزشک اورولوژی مراجعه شود.

علت اهمیت بیضه چپ
گردش خون از بیضه راست به سمت ورید تحتانی است اما خون از بیضه چپ به سمت کلیه و پس از آن به سیستم گردش خون می رود.
در صورتی که بر اثر ضربه یا حادثه ای دیگر، به بیضه چپ آسیب وارد شود، علاوه بر آسیب بیضه، احتمال آسیب رسانی به کلیه هم وجود دارد.

تفاوت عملکرد بیضه چپ و راست
یکی از تفاوت های عمده عملکرد بیضه چپ و راست این است که بیضه راست معمولا مسئول ایجاد تغییرات ظاهری و مردانه است و بیضه راست نقش مستقیمی در باروری و تولید مثل دارد.

چرا اندازه بیضه مردان با هم متفاوت است؟
بیضه ها بخش مهمی از آناتومی مردانه به شمار می روند. در صورت ضربه خوردن به بیضه ها، ممکن است درد زیادی ایجاد شده و یا آسیب ببینند. نقش بیضه ها برای سلامت جنسی، باروری و تغییرات ظاهری مردانه، بسیار مهم است.
اندازه بیضه ها و شکل قرار گیری آن در بدو تولد بسیار مهم بوده و باید بررسی شود.
البته این موضوع کاملا طبیعی است که اندازه بیضه ها با هم متفاوت بوده و یکی پایین تر و یکی بالاتر باشد و یا یکی از دیگری بزرگ تر باشد. در اکثر مردان، بیضه راست کمی بزرگ تر است و بیضه سمت چپ هم پایین تر است.

بیماری مربوط به بیضه ها
طبیعی است که یکی از بیضه های شما بزرگتر از دیگری باشد. بیضه راست تمایل به بزرگتر شدن دارد. یکی از آن ها هم معمولا کمی پایین تر از دیگری و در داخل اسکروتوم آویزان است.
با این حال، به خاطر داشته باشید که بیضه های شما هرگز نباید دردناک باشند و حتی اگر یکی از آن ها بزرگ تر از دیگری است، نباید از نظر شکل، کاملا متفاوت باشد.
در صورت بروز درد و یا شکل غیر طبیعی بیضه ها به پزشک خود مراجعه کنید. پزشک شما اطلاعاتی در مورد نحوه شناسایی بیضه های سالم، نحوه مراقبت و کارهای لازم هنگام درد و علائم غیر طبیعی در اختیار شما قرار می دهد.
مهم نیست که کدام بیضه بزرگتر باشد، مهم این است که شما در هنگام نشستن، ایستادن یا حرکت در اطراف، نباید احساس درد کنید.
همچنین حتی در صورت بزرگ تر بودن یکی از بیضه ها، در بیضه ها نباید قرمزی یا تورم داشته باشید. بنابراین در صورت بروز هر گونه مشکل یا توده در بیضه ها بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | انتقادات تند آیت الله علوی بروجردی از مسئولان: مردم دیگر نمی‌توانند تحمل کنند