داووس؛ اجلاسی در سایه اعتراضات


داووس؛ اجلاسی در سایه اعتراضات

مکان: داووس، سوئیس/ منبع: شبکه الجزیره


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، پنجاهمین مجمع جهانی اقتصاد (World Economic Forum) از روز سه شنبه به مدت چهار روز در شهر داووس سوئیس آغاز به کار کرده است.

با توجه به تاثیر این مجمع در موضوعات روز جهان، دستور کار اجلاس امسال تهدیدات جدید جهانی و تغییرات اقلیمی، جنگ اقتصادی و بی ثباتی های اخیر در خاورمیانه اعلام شده است.

همزمان با آغاز نشست سالانه اقتصادی در داووس سوئیس، هزاران معترض، توجه سیاستمداران به تغییرات اقلیمی و عدالت در توسعه جهانی را خواستار شدند و چهره شهر داووس را به میدان اعتراض های خیابانی تبدیل کردند.

فعالان محیط زیست اعلام کردند در اعتراض به کوتاهی سران کشور‌های جهان برای رسیدگی به مسئله تغییرات آب و هوایی، قصد دارند در این چند روز در داووس محل برگزاری نشست مجمع جهانی اقتصاد تظاهرات کنند.

پس از آنکه مقامات مسئول اقدام به مسیر‌های جاده‌ ای به مقصد داووس را مسدود کردند، فعالان زیست محیطی با پای پیاده و از طریق قطار خود را به این شهر رساندند.

«گرتا تونبرگ» فعال زیست محیطی سوئدی نیز در این نشست حضور دارد. این نوجوان سوئدی که برای دومین سال پیاپی در نشست مجمع جهانی اقتصاد در سوئیس سخنرانی می کرد، تاکید کرد: «تمام یارانه های انرژی های فسیلی را فورا متوقف کنید. نمی خواهیم این کار را در سال 2050 میلادی، 2030 یا حتی 2021 انجام دهید. می خواهیم همین الان انجام دهید.»

گرتا تونبرگ در ادامه خطاب به رهبران کشورهای مختلف هشدار داد: «شاید فکر کنید ما ساده لوح هستیم اما اگر این کار را نکنید باید به کودکانتان توضیح دهید که چرا از اهداف توافقنامه پاریس عدول کردید و آگاهانه بحران اقلیمی ایجاد کردید.»

در این نشست روسای بیش از 1000 شرکت بزرگ و حدود 250 سیاستمدار شرکت دارند. تقریبا هر زمان که این نشست برگزار می‌ شود، سئوال‌ های انتقادی درباره این رویداد مطرح می‌ شود. چیزی که اعتراضات امسال را با اعتراضات سال‌ های گذشته متفاوت می‌ کند این است که گروه‌ های مختلف از معترضان گردهم آمده اند تا سران سیاسی و تجاری صدای آنها را بشنوند. از اعتراضات جلیقه زرد‌ها در فرانسه تا اعتراضات در شیلی در 12 ماه گذشته، جریان شدیدی از خشم از کسانی که معتقدند جهانی سازی آنها را نادیده گرفته است، به راه افتاده است.

همچنین اعتراضات به تغییر آب و هوا نیز وجود دارد که در ظاهر مسئله مجزایی خودنمایی می‌ کند. اما عاملی که این دو گروه مجزا از معترضان را به هم نزدیک می‌ کند، این احساس است که شکاف میان شهروندان و سران شان زیاد شده است.

اجلاس امسال توسط «سیمونیتا سوماروگا» رئیس جمهور سوئیس مشترکا با «کلاوس شواب» موسس این مجمع افتتاح شد. از جمله سران شرکت کننده، «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور آمریکا، «هان ژنگ» معاون رئیس جمهور چین، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، «جوزپه کنته» نخست‌ وزیر ایتالیا، «اورسلا فون درلاین» رئیس کمیسیون اروپا، «پدرو سانچز» نخست‌ وزیر اسپانیا هستند.

دونالد ترامپ رئیس‌ جمهور آمریکا از سخنرانان اصلی نشست امسال داووس بود که به گفته بسیاری ناظران سخنانش سراسر خودستایی و تعریف و تمجید از دستاوردهای خود بود.

سخنان ترامپ عمدتا ناظر بر وضعیت اقتصادی آمریکا بود و خطاب به مردم آن کشور ایراد شد. ترامپ از رونق بی‌ نظیر اقتصادی آمریکا و کاهش بی‌ سابقه نرخ بیکاری در این کشور سخن گفت و مدعی شد که عملکرد قوه قضائیه و دموکراسی حاکم بر این کشور می‌ تواند الگویی برای همه جهان باشد.

مکان: داووس، سوئیس

منبع: شبکه الجزیره

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فوری / مرکز فرماندهی اسرائیلی‌ها در غزه به آتش کشیده شد