چهارمحال و بختیاری یکی از قطب‌های پیوند اعضا می‌شود


چهارمحال و بختیاری یکی از قطب‌های پیوند اعضا می‌شود

شهرکرد- ایرنا- رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به موقیعت برتر این استان در حوزه اهدای عضو، بزودی بخش‌های پیوند کبد، قلب و سایر نسوج در این دانشگاه راه‌اندازی خواهد شد و این استان تلاش می‌کند یکی از قطب‌های پیوند اعضا شود.

مجید شیرانی روز چهارشنبه در کارگاه آشنایی با فرایند اهدای عضو که در بیمارستان هاجر این استان برگزار شد، افزود: این استان همواره یکی از استان‌های برتر کشور در حوزه اهدای عضو است و همین موضوع می‌طلبد تا امکان پیوند عضو نیز در استان بیش از پیش فراهم شود.

وی ادامه داد: هم‌اینک بخش پیوند کلیه در بیمارستان کاشانی فعال است و تلاش ما بر این است تا بخش درمانی الحاقی به بیمارستان هاجر را به مرکزی برای پیوند عضو در بخش کبد، قلب و سایر نسوج تبدیل کنیم.

شیرانی، با اشاره به سابقه اهدای عضو در این استان از سال ۱۳۸۲، تصریح کرد: روحیه سخاوت، جوانمردی و نوع‌دوستی مردم استان از یک سو و حضور تیم مجرب و منسجم در بخش اهدای عضو سبب شده است تا طی این سال‌ها به استان شاخص در حوزه اهدای عضو تبدیل شویم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری، تداوم نقش فعال این استان در حوزه اهدای عضو را فرهنگسازی مستمر دانست و اظهار داشت: با اطلاع‌رسانی گسترده، ارتباط با رسانه‌ها و فرهنگسازی در سطح جامعه می‌توان درخشش بیشتری در این حوزه داشته باشیم.

شیرانی، اعتمادآفرینی را از مهمترین راهکارهای موثر ترویج فرهنگ اهدای عضو دانست و گفت: کادر درمانی و در راس آن تیم پیوند عضو می‎تواند با رفتار مناسب و دلسوزانه خود اعتماد و در نهایت رضایت خانواده بیماران را کسب کند.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه اهدای عضو ،احساس و انسانیت حرف اول را می‌زند و چنانچه از این زوایه ورود پیدا کنیم می‌توان عملکرد بهتری در این حوزه داشته باشیم.

هماهنگ‌کننده تیم پیوند عضو چهارمحال و بختیاری نیز در این کارگاه اظهار داشت: از تاریخ تشکیل تیم پیوند عضو در استان همزمان با سال ۸۲ تاکنون با رضایت ۲۵۰ خانواده بیش از ۷۰۰ عضو بیماران مرگ مغزی استان جداسازی و به افراد نیازمند پیوند زده شده است.

زهرا سیاح افزود: در استان از هر ۳ خانواده بیمار، ۲ خانواده برای اهدای عضو بیمار خود اعلام رضایت می‌کند.

وی با اشاره به انجام ۲۲ عمل اهدای عضو در استان طی سالجاری، تصریح کرد: هم اینک این استان جزو استان‌های برتر در حوزه اهدای عضو است.

هماهنگ‌کننده تیم پیوند عضو چهارمحال و بختیاری افزود: تاکنون بیش از ۵۰ عمل پیوند کلیه در استان انجام گرفته است و این موضوع نه تنها فشار مالی ناشی از دیالیز را از عهده بیماران برداشته بلکه کاهش هر یک بیمار دیالیزی در حدود ۵۰ میلیون تومان هزینه درمان را از دوش دولت برمی‌دارد.

به گزارش ایرنا، انتقال اعضای یک فرد برای بیماران نیازمند، برای نجات زندگی یا بهبود کیفیت زندگی بیمار نیازمند را اهدای عضو می‌گویند.

سالانه بین ۵ تا ۸ هزار نفر در کشور دچار مرگ مغزی می‌شوند که در ۳۶ درصد موارد، تیم‌های پیوند عضو موفق به جلب رضایت خانواده‌ها می‌شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا