برگزیدگان جایزه بین المللی «یاس یاسین» معرفی شدند/افتتاح موزه حضرت زهرا (س) در نیمه شعبان سال آینده


برگزیدگان جایزه بین المللی «یاس یاسین» معرفی شدند/افتتاح موزه حضرت زهرا (س) در نیمه شعبان سال آینده

مقداد صالحی رئیس هیات مدیره موسسه «یاس یاسین» گفت:منزل پدری حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی به عنوان موزه حضرت زهرا(س) در نیمه شعبان سال آینده افتتاح می شود.

برگزیدگان جایزه بین المللی «یاس یاسین» معرفی شدند/افتتاح موزه حضرت زهرا (س) در نیمه شعبان سال آینده

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری نخستین جایزه بین المللی «یاس یاسین» ویژه شهادت حضرت زهرا (س) با حضور احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران، مقداد صالحی رئیس هیات مدیره موسسه «یاس یاسین»، اعضای هیات داوری و جمعی از اهالی رسانه در هتل هما برگزار شد.

احمد مسجد جامعی در ابتدای این نشست ضمن خوش آمد به حضور داوران از کشور‌های ترکیه، عراق و سوریه، در سخنانی اظهار کرد: در نخستین جایزه بین المللی خوشنویسی «یاس یاسین» مهمترین هنرمندان خوشنویس دورهم جمع شده اند.

وی افزود: شیوه داوری در این دوره، معمولا کمتر در جشنواره‌ها اتفاق می‌افتد. امیدواریم این گروه داوری و نحوه قضاوت آن‌ها در دوره‌های بعد هم اتفاق بیفتد.

مسجد جامعی گفت: تاریخ اعلام نخستین دوره جایزه ۷ اسفند ۱۳۹۷ مصادف با شام ولادت حضرت زهرا (س) بود، آخرین مهلت دریافت آثار برای این دوره هم تا ۱۱ دی ماه است و داوری آٍثار از تاریخ ۲۹ دی تا ۲ بهمن ماه به مدت ۴ روز در هتل هما انجام می شود.

وی با اشاره به اسامی هیات داوران ادامه داد: در رشته‌های نسخ و ثلث: استاد عبدالصمد حاج صمدی (ایران)، استاد داوود بکتاش (ترکیه)، استاد سید محمد حسینی موحد (ایران)، استادعبدالرضا بهیه داوود (دکترروضان) (عراق) و استاد عبیده صالح البنکی از (سوریه) داوران این بخش بودند.

عضو شورای شهر تهران گفت: در رشته نستعلیق، سید محمد احصائی، عباس اخوین، کیخسرو خروش، جلیل رسولی و علی شیرازی آثار را داوری کردند.

مسجدجامعی افزود: مراسم اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان هم در ۲۶ بهمن ماه مصادف با میلاد حضرت زهرا (س) در شهر مشهد مقدس برگزار می شود.

در ادامه مقداد صالحی رئیس هیات مدیره موسسه «یاس یاسین» درخصوص این جشنواره گفت: با بررسی آثار قدما دریافتیم که آثار فاطمی در حوزه خوشنویسی کم بوده است، از این رو موسسه یاس یاسین تلاش کرد تا مفاهیم حضرت زهرا(س) را جمع آوری و شخصیت مادرانه این بانو که ماورای یک مذهب و ملیت است را به تصویر بکشیم.

وی افزود: امیدواریم که این رویداد به صورت دوسالانه برگزار شود. در این دوره با اینکه کتابت خطبه فدکیه با قطعه نویسی متفاوت است آثار متفاوت و خوبی به دبیرخانه ارسال شد. در شب ولادت حضرت زهرا(س) هم مراسم اختتامیه برگزار می شود و تلاش می کنیم تا در آن مراسم، فراخوان دوره بعدی را هم اعلام کنیم.

رئیس هیات مدیره موسسه «یاس یاسین» گفت: تیم داوری جشنواره استادان حاذق و نام آشنا بودند.

وی افزود: در رابطه با موزه حضرت زهرا(س) هم باید بگویم که امام جمعه تهران حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی، منزل پدری خود در شهر قزوین را که قدمت ۴۰۰ ساله دارد و به ثبت میراث فرهنگی هم رسیده است برای موزه این بانوی والامقام اختصاص داده اند و قرار است در شب نیمه شعبان سال آینده این موزه با نمایش آثاری از این جشنواره و همچنین گنجینه موسسه افتتاح شود.

در ادامه بیانیه داوران توسط استاد جلیل رسولی قرائت شد.

بر اساس آمار دبیرخانه، ۲۵۲ اثر به دبیرخانه رسید و در رشته قطعه نویسی ثلث ۴۵ اثر، قطعه نویسی نستعلیق ۱۱۱ اثر، کتابت نسخ ۲۹ اثر و کتابت نستعلیق ۶۷ اثر ارسال شده است.

همچنین به غیر از ایران ۱۶ کشور مختلف در این جایزه ثبت نام کرده اند که اسامی کشورها به شرح زیر است:

افغانستان
اندونزی
انگلستان
بحرین
بنگلادش
پاکستان
ترکیه
الجزایر
سوریه
عراق
عربستان
فلسطین
قزاقستان
لبنان
مالزی
هندوستان

در ادامه اسامی برگزیدگان که در مراسم اختتامیه مورد تقدیر قرار خواهند گرفت، اعلام شد.

در قطعه نویسی نستعلیق:
نفر اول احسان احمدی
نفرات دوم مقام مشترک: علی خیری حبیب آبادی، حامد فقیهی و مصطفی عابدینی
نفرات سوم مقام مشترک: سید پیمان سادات نژاد، سید رسول آقامیری، محمدجواد شکوهی فر و پیمان مکبندی
شایسته تقدیرها: عسگر محمدی تبار، علیرضا فراستی، علیرضا بیک محمدی، هادی صادقی، مصطفی حاجیان، علیرضا مطلبی، روح الله صادقی ادهم و اصغر محمدی البرزی


در رشته نسخ:
نفر اول نداشت
علیرضا فلاحت پیشه دوم
ساسان کاکه نفر سوم
قابل تقدیرها: الهام میرطلایی، زهرا میبدی، محندنعیم جوادی، زهرا شیرازی، اعظم السادات محمدی، مجید مکانیک، فاطمه محمدی زاده، اصغر کشاورز، لقمان محمدیوسف زاده، علیرضا یوسفی، عذرا عبدالله پور و مصطفی رضایی.

کتابت نستعلیق:
احسان احمدی رتبه اول
محمدجواد شکوهی فر رتبه دوم
محمد شهروند نفر سوم
شایسته تقدیرها: احمد احمدی، محمد عبداللهی، وحید احمدزاده، محمد گودرزی، امید ربانی، امید دیده بان، مجتبی شریفی، احد صباحی، میثم خادمان و سید محمد علی میرمومنی

قطعه نویسی ثلث:
علی ایرانی نفر اول
علی احسان پور رتبه دوم
امینه اوزون و احمد داریان رتبه های سوم
قابل تقدیرها: مجید داستانی، احسان کاظمی، تیاگو پراستی، فاتح ییلدیز، محمود کریم، فتاح محمد همخوان، نفیسه تقوی و سامان عبدالقادر

گفتنی است مراسم اختتامیه روز شنبه ۲۶ بهمن ماه در شهر مشهد مقدس برگزار می شود.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ نکات کلیدی زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن