زمینه توسعه محصولات راهبردی گیلان با ایجاد میزهای کالایی فراهم می شود


زمینه توسعه محصولات راهبردی گیلان با ایجاد میزهای کالایی فراهم می شود

رشت - ایرنا - مدیر کل صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت : با تشکیل میزهای کالایی در حوزه محصولات کشاورزی شاخص استان تلاش بر آن است تا در قالب یک بسته حمایتی زمینه توسعه هرچه بیشتر این محصولات استراتژیک فراهم شود.

فرهاد دلق پوش روز چهارشنبه در نخستین میز کالایی بادام زمینی که با حضور جمعی از مسئولین استانی و شهرستانی، کارشناسان، بازاریان و تولیدکنندگان در محل فرمانداری آستانه اشرفیه برگزار شد، گفت : تشکیل چنین میزهای کالایی با هدف شناسایی ظرفیت های موجود در شهرستان های مختلف گیلان انجام می شود.

وی تشکیل این میزهای کالایی را در توسعه و رشد اقتصادی استان موثر دانست و افزود : تلاش می شود تا داشته های موجود در گیلان به نحو مطلوبی مدیریت و در یک برنامه اصولی در جهت توسعه امور اقتصادی این استان مورد بهره برداری قرار بگیرد.

وی با اشاره به ظرفیت های گیلان در بخش های کشاورزی، صنعت، گردشگری، تولید و ...عنوان کرد : به منظور سرعت بخشیدن به رونق اقتصادی در گیلان باید ظرفیت های موجود در آن به خوبی شناسایی شود، ضمن آنکه نیاز است از کلیه امکانات و داشته های موجود در جهت توانمند سازی و بالفعل کردن این ظرفیت ها استفاده کنیم.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه هر یک از شهرستان های استان گیلان از ظرفیت ها و توانمندی های خاصی برخوردارند، یادآور شد : بادام زمینی و برنج از جمله محصولات مهم کشاورزی شهرستان آستانه اشرفیه به شمار می رود که در سطح استان هم از جمله مراکز و قطب های تولید است.

دلق پوش به اهمیت توسعه تولید بادام زمینی در این شهرستان اشاره کرد و گفت: این شهرستان با داشتن ۲ هزار و ۵۷۰ هکتار از زمین های زیرکشت بادام زمینی از کانون های مهم تولید این محصول در استان و کشور به شمار می رود.

وی با بیان اینکه بادام زمینی این شهرستان باید به یک برند ملی تبدیل شود، اظهار داشت: تشکیل میزهای کالایی، تلاش دارد تا با در نظر گرفتن یک بسته حمایتی زمینه توسعه هرچه بیشتر این محصول استراتژیک را فراهم سازد.

وی ایجاد بسته های حمایتی را در رونق اقتصادی و همچنین ایجاد اشتغال در گیلان موثر دانست و گفت: باید تلاش شود تا از بخش خام فروشی برخی از محصولات کشاورزی چون بادام زمینی به سمت ایجاد صنایع تبدیلی که موجب بالا رفتن ارزش اقتصادی محصولات می شود، حرکت کنیم.

دلق پوش به اهمیت بخش صادرات در حوزه تولیدات بادام زمینی نیز اشاره کرد و گفت: استان گیلان دارای حدود ۳ هزار هکتار از زمین های زیر کشت بادام زمینی است و سالانه حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن از این محصول در گیلان تولید و به بازارهای مصرف عرضه می شود.

وی ادامه داد: با اجرای سیاست های حمایتی می توانیم ضمن کشت، داشت و برداشت بادام زمینی به بخش صادرات این محصول نیز توجه ویژه ای داشته باشیم.

وی با بیان اینکه صادرات این محصول می تواند ارز آوری مناسبی همراه داشته باشد، اظهار داشت: در این میان استفاده از اراضی بلااستفاده در گیلان می تواند در افزایش سرانه تولیدبادام زمینی به منظور توسعه صادرات آن در استان موثر باشد.

به گفته دلق پوش، توسعه بخش بادام زمینی در گیلان تنها بر عهده یک متولی خاص نیست بلکه بسیاری از نهادها و سازمان ها می توانند در این زمینه همکاری و مشارکت داشته باشند.

وی از کلیه مسئولان خواست تا با یک عزم جمعی ضمن حفظ داشته های موجود، زمینه توسعه و رونق بادام زمینی را به ویژه در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی و فراهم کردن امکان صادرات مطلوب آن ایجاد نمایند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان افزود : بادام زمینی شهرستان آستانه اشرفیه یک کالای تجاری و اقتصادی مهم است که باید به نام این منطقه ثبت شود.

مدیر کل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری گیلان نیز در این جلسه گفت: این استان از ظرفیت ها و توانمندی های بسیاری در زمینه ها مختلف بهره مند است.

یونس رنجکش ظرفیت های کشاورزی، صنعتی، گردشگری و ...را از مزیت ها گیلان دانست و یادآور شد: تنوع بسیار زیاد توانمندی های استان اولویت بندی را در خصوص استفاده از این امکانات را دشوار نموده است.

وی با تاکید بر اینکه باید با حساسیت و دقت لازم، این ظرفیت ها اولویت بندی و تقویت شود، گفت : به کارگیری مناسب فرصت ها و توانمندی های گسترده این استان می تواند موجب رونق اقتصادی، خودکفایی و همچنین ایجاد و توسعه اشتغال شود.

رنجکش در ادامه از بادام زمینی به عنوان یکی از محصولات مهم کشاورزی شهرستان آستانه اشرفیه یاد کرد و گفت: توسعه این محصول استراتژیک می تواند در رونق اقتصادی استان گیلان و به خصوص این شهرستان نقشی مهم داشته باشد.

وی توجه به ایجاد صنایع تبدیلی و همچنین صادرات بادام زمینی را ضروری دانست و افزود: محصول بادام زمینی شهرستان آستانه اشرفیه بایستی در عرصه های بین المللی به نام این منطقه شناسانده شود.

رنجکش افزود : امروزه بادام زمینی به نام آستانه اشرفیه شناخته می شود اما هنوز در عرصه های بین المللی این نام فراگیر نشده است.

مدیر کل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری گیلان ابراز امیدواری کرد: با برند سازی محصول بادام زمینی شهرستان آستانه اشرفیه، زمینه توسعه اقتصادی این منطقه هرچه بیشتر فراهم شود.

فرماندار آستانه اشرفیه نیز در ادامه این جلسه گفت: بادام زمینی یکی از محصولات مهم کشاورزی این شهرستان است که نقشی موثر در رونق اقتصادی منطقه دارد.

یونس محمودی با اشاره به تنوع فعالیت های کشاورزی و تولیدی این شهرستان در بخش بادام زمینی، برنج، صیفی جات، صید و صیادی و ...یادآور شد: این شهرستان دارای ۲ هزار و ۵۷۰ هکتار از زمین های زیر کشت بادام زمینی است که بطور متوسط در هکتار از آن، ۶ هزار و ۲۰۰ تن پیله تر و حدود ۴ هزار و ۳۴۰ تن پیله خشک بدست می آید.

محمودی وجود زمین های حاصلخیز شنی در حاشیه مناطق ساحلی را مهمترین عامل مرغوبیت محصول بادام زمینی این شهرستان دانست و افزود: با توجه به نقش کشت و تولید بادام زمینی در شهرستان نیاز است تا ایجاد صنایع تبدیلی این محصول در منطقه مورد توجه قرار بگیرد.

وی راه اندازی صنایع تبدیلی مرتبط با بادام زمینی را از خواسته های مهم این شهرستان دانست و یادآور شد: ایجاد مراکز فرآوری و صنایع تبدیلی بادام زمینی می تواند در جهت رونق اقتصادی منطقه و به خصوص ایجاد اشتغال موثر باشد.

محمودی مشارکت بخش خصوصی را در راه اندازی صنایع تبدیلی بادام زمینی ضروری دانست و گفت: از کلیه سرمایه گذاران برای ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری بادام زمینی در این شهرستان با جدیت حمایت می شود.

وی همچنین یادآور شد: انتظار می رود با رفع مشکلات موجود در تولید و کشت بادام زمینی و همچنین ایجاد صنایع تبدیلی در این شهرستان حمایت لازم از بادامکاران منطقه صورت گیرد.

در پایان اولین میز کالایی بادام زمینی در آستانه اشرفیه که با حضور محمد حسین قربانی نماینده این شهرستان، معاونین و بخشداران برگزار شد، جمعی از تولید کنندگان بادام زمینی این شهرستان به بیان خواسته هاو مشکلات خود به منظور توسعه این محصول شدند.

همچنین در این جلسه مقرر شد تا زمینهای بلااستفاده دولتی در این شهرستان با هدف ارتقا تولید بادام زمینی به کشت این محصول اختصاص یابد.

از مجموع حدود ۳۰ هزار هکتار از زمین های زیر کشت بادام زمینی در گیلان، ۲ هزار و ۵۷۰ هکتار آن در شهرستان آستانه اشرفیه وجود دارد.

بطور متوسط در هر هکتار از زمین های زیر کشت بادام زمینی این منطقه ۶ هزار و ۲۰۰ تن پیله تر و بیش از ۴ هزار تن پیله خشک بدست می آید که حدود نیمی از پیله خشک این منطقه (بیش از ۹ هزار تن و به ارزش ۲۷۰ میلیارد تومان) نیز به مغز بادام زمینی تبدیل و به بازارهای مصرف عرضه می شود.

امسال نزدیک به ۱۶ هزار تن پیله تر بادام زمینی توسط بادامکاران شهرستان آستانه اشرفیه تولید که از این میزان پیله تر، ۱۱ هزار و ۱۴۱ تن پیله خشک بادام زمینی به ارزش بیش از ۱۳۳ میلیارد تومان حاصل شده است.

بادامکاران این شهرستان همه ساله در اواخر اسفندماه نسبت به شخم زمین های زیر کشت اقدام و در اوایل بهار نیز عملیات دیسک زنی را انجام می دهند، زمان کشت بادام زمینی اواسط اردیبهشت ماه هر سال است و از اواسط شهریورماه عملیات برداشت در این منطقه آغاز می شود.

شهرستان آستانه اشرفیه با حدود ۱۰۸ هزار نفر جمعیت در شرق استان گیلان قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق