قصابیِ وقفی که قلب فرهنگی جنوب پایتخت شده است


قصابیِ وقفی که قلب فرهنگی جنوب پایتخت شده است

مسجد «امام رضا(ع)» که در زمین وقفی قصابی ساخته شد امروز به مرکز حمایت از ایتام و نیازمندان تبدیل شده است؛ این مسجد با حوزه علمیه، مجموعه «ایثارگران راه رضوان» و مکتب‌الرضا(ع) توانسته قطب فرهنگی محله نفیس در جنوب پایتخت باشد.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون‌ های مساجد: تصور عده ای از محلات جنوب شهر تهران این گونه است: همزیستی فقر فرهنگی و مادی که زمینه ساز گسترش بزهکاری شده است. اما واقعیت، چیز دیگری است.

دلایل زیادی در رد تصور فوق وجود دارد که خبرنگار شبستان با حضور در یکی از مساجد منطقه نفیس، پاسخی مسجدمحور به این موضوع داده است تا تصور این گروه، تصدیق نشود.

کوچه پس کوچه های بعضا تنگ و تاریک منطقه نفیس را که پشت سر می گذاریم به مسجدی هم نام با ولی نعمت ما ایرانیان می رسیم: «مسجد امام رضا (ع)»؛ این مسجد همچون نامش عطر و بوی معنویت می دهد و دلدادگی به پروردگار مهربانی ها و چهارده معصوم نورانی(ع).

قصابیِ وقفی که قلب فرهنگی جنوب پایتخت شده است

خشت اول این خانه خدا در سال 1355 گذاشته شد و پس از پنج سال و به همت مردم و همراهی تعدادی از خیران، ساخته شد و روبان قرمز فعالیت آن توسط حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی فلسفی، واعظ نام آشنا قیچی شد.

مسجد از ابتدای تاسیس تاکنون گنبد و گلدسته اش، ساده و بی رنگ و لعاب است؛ اگر کسی از گستردگی برنامه های این خدا خبر نداشته باشد با مشاهده این نمادهای مسجدی، با خود می گوید حتما مسجدی بی رونق است. اما در زیر این ظاهر بی نقش و نگار، باطنی جذاب و دلربا وجود دارد.

وارد فضای مسجد که می شویم ابتدا و بیش از هر چیزی، عکس و نام شهدا رخ می نماید، در حیاط، دفتر امام جماعت و شبستان مسجد، یاد این ستارگان روشنگر راه مشخص است. جالب است بدانید که مسجدی با حدود 40 سال سابقه، بیش از 50 شهید تقدیم اسلام و انقلاب کرده است.

قصابیِ وقفی که قلب فرهنگی جنوب پایتخت شده است

مسجد امام رضا (ع) سه طبقه دارد: زیرزمین که حوزه علمیه مشکات در آن واقع شده، همکف که شامل شبستان، دفاتر امام جماعت و بسیج می شود و طبقه سوم که مکتب الرضا (ع) در آنجا مستقر است.

صفر تا صد کار حوزه علمیه مشکات را خواهران انجام می دهند و دانش پژوهان و مربیان آن نیز همگی از بانوان هستند. این حوزه در اواسط دهه 70 تاسیس شد و تاکنون بیش از ۵۰۰ نفر در کلاس های قرآنی و آموزشی آن شرکت کرده اند. قرآن آموزی، نقطه مرکزی فعالیت های این حوزه است و تاکنون حدود 80 نفر از بانوان شرکت کننده در کلاس های این حوزه، حافظ کل یا چند جزء از قرآن کریم شده اند و این رویکرد در پی مطالبه مقام معظم رهبری درباره تربیت 10 میلیون حافظ قرآن در کشور، شدت بیشتری یافته است.

قصابیِ وقفی که قلب فرهنگی جنوب پایتخت شده است

شرح نهج البلاغه و صحیفه سجادیه، برگزاری دوره های طب سنتی و آموزش احکام شرعی از برنامه های دیگر حوزه علمیه مشکات است. ضمن اینکه این حوزه در اجرای برنامه های مختلف مسجد امام رضا (ع) مشارکت دارد.

پیش از تشکیل حوزه مشکات، جمعی از برادران جوان منطقه نفیس دست به کار تاسیس مجموعه ای قرآنی و فرهنگی شدند و برای برکت بیشتر کارشان، اسم این مجموعه را «مکتب الرضا (ع)» نهادند. در واقع پس از تکمیل این مسجد و چند سال فعالیت، کار آموزش قرآن و احکام شرعی به صورت خودجوش در قالب دسته های چندنفری در شبستان این خانه خدا آغاز شد تا اینکه «علی بیگدلی» که از رزمندگان دفاع مقدس نیز است، تصمیم گرفت سر و سامانی به این فعالیت ها بدهد که نهایت کار شد «مکتب الرضا (ع)». ماهیت برنامه های این مجموعه، تقریبا شبیه حوزه مشکات است با این تفاوت که یکی برای خواهران است و دیگری برای برادران.

اخیرا اعضای هیات امنای مسجد امام رضا (ع) تصمیم گرفتند شکل و شمایلی جدید به فعالیت های خود بدهند و بر این اساس، مجموعه فرهنگی، اقتصادی و علمی «ایثارگران راه رضوان» را تاسیس کردند تا به فعالیت های این مسجد اعم از حوزه مشکات، مکتب الرضا (ع) و سایر نهادهای آن وحدت ببخشند. حدود شش ماه است که فعالیت این مجموعه جدید آغاز شده و در اولین اقدام، طرح «هر مسجد، یک حقوقدان» را اجرا کرد که طی آن، یکشنبه ها، «بهزاد امیدی»، وکیل پایه یک دادگستری به سوالات حقوقی و قضایی مردم پاسخ می دهد.

از همه این نهادها که بگذریم باید بگوییم که مسجد امام رضا (ع) به دلیل جامعیت و محوریت در سطح منطقه و همچنین داشتن چندین موقوفه که موجب درآمدزایی خوبی برای این خانه خدا شده است، در تمام حوادث تلخ کشورمان، به سرعت ورود می کند و در کمک رسانی و خدمت رسانی به هموطنان آسیب دیده کشورمان بسیار فعال است. برای نمونه اهالی این مسجد علاوه بر کمک های غیرنقدی برای یاری رسانی به هموطنان سیلزده، حدود 70 میلیون تومان نیز در راستای اجرای طرح «هر مسجد، یک خانه» جمع‌آوری کردند تا در ساخت سرپناه برای یکی از خانواده های آسیب دیده، شریک باشند.

قصابیِ وقفی که قلب فرهنگی جنوب پایتخت شده است

مسجد امام رضا (ع) همچنین در جذب نسل جوان بسیار موفق بوده است که همانطور که در بالا به آن اشاره شد تشکیل نهادهای مختلف فرهنگی و علمی، موید این مدعا است؛ اعضای هیات امنای این خانه خدا برای جذب بیشتر نسل جوان، در ابتکاری جالب با همکاری شهرداری منطقه 15 کار تاسیس مجموعه ورزشی چندمنظوره و به نام شهید مدافع حرم «مهدی عزیزی» -از نمازگزاران مسجد امام رضا(ع)- را در سال 1396 آغاز کردند که در آذرماه 1397 افتتاح شد. هدف اصلی از تاسیس این مجموعه، جذب جوانان علاقمند به ورزش، به مسجد بود که به نظر می رسد این طرح در این باره موفق عمل کرده است زیرا طبق مشاهدات خبرنگار شبستان، شمار زیادی از نمازگزاران این خانه خدا از نوجوانان و جوانان هستند.

اهالی مسجد امام رضا (ع) در خدمات رسانی به نیازمندان به ویژه ایتام بسیار پرکار هستند به طوری که کمیته امداد امام خمینی (ره)، این مسجد را مرکز جمع آوری و سامان دهی کمک های مردمی در منطقه 15 شهر تهران قرار داده است مرکز نیکوکاری و مجموعه خیریه این مسجد، ماهیانه بسته های ارزاق و پوشاک و گاهی کمک های نقدی را میان 140 خانواده نیازمند توزیع می کند.

اگر امروز «ماشاءالله کاشانی»، واقف زمین مسجد امام رضا (ع) که مغازه قصابی در خیابان شهید ناصری داشت، زنده بود حتما رضایت وصف ناپذیری از کار خیر خود داشت زیرا صدقه جاریه وی، امروز به مرکزی پویا برای نشر معارف دین و تربیت نیروهای متدین و انقلابی تبدیل شده است.

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان