کافه نشینی با پرشین کت!


کافه نشینی با پرشین کت!

گربه‌ها مدت‌هاست جای خود را در زندگی آدم‌ها باز کرده‌اند. این حیوانات شهری شده، هر روز پایشان بیشتر به خانه‌ها باز می‌شود و زندگی انسان‎ها بیشتر با آنها خو می‌گیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، این روزها تهران صاحب یک کافه موزه متفاوت شده است. کافه موزه‌ای که عاشقان گربه را به خود جذب می‌کند و شاید جایی برای روبه‌رو شدن متفاوت با ترس از گربه‌ها باشد. خانه‌ای دو طبقه آجری در یکی از کوچه‌های فرعی خیابان وصال شیرازی از خانه‌های مشابه خود که این روزها تبدیل به کافه می‌شوند، عقب نمانده است و تبدیل به یک کافه موزه شده است. کافه موزه‌ای که متفاوت از نمونه‌های مشابه خود است و از ورودی کوچه تابلوی موزه گربه‌ ایرانی روی در این بنا خودنمایی می‌کند. خانه مانند همه کافه‎های این روزها حیاط و حوض دارد و پس از آن یک بنای آجری دلربا چشم بازدید‌کنندگان را می‌گیرد. هوا سرد است و در حیاط خبری از گربه‌ها نیست اما پس‌ از ورود به بنا، انگار به دنیا و تماشاگه تاریخ این حیوان دوست داشتنی وارد می‌شوید. دیوارها پر از تصاویر گربه است. تصویرسازی‌ها، تمبرها و پوسترهایی از نژادهای مختلف گربه می‌توانند دقایق طولانی دوستداران این حیوان را به خود مشغول کنند. در طراحی بخش کافه هم همه چیز نشان از گربه‎ها دارد و روی میزها تصویرسازی‌هایی از گربه خودنمایی می‌کند. در طبقه دوم بنا اطلاعات جمع‌آوری شده متمرکز بر حضور گربه‌ها در تاریخ و ادبیات ایران است. عکس‌ها و اطلاعات بسیاری از حضور گربه‌‌ها در ایران در این بخش به نمایش گذاشته شده است. بابک اکبری یکی از گردانندگان موزه گربه ایرانی است. او به‌همراه دوستان و خانواده‌اش این موزه و کافه را راه‌اندازی کرده تا علاقه‌شان به گربه‌ها را تبدیل به یک کار متفاوت کند. کافه موزه گربه ایرانی اولین نمونه در ایران است و گردانندگان آن می‌گویند در کشورهای دیگر راه‌اندازی چنین مراکزی مرسوم است. یل، نازلی و ستاره سه گربه ایرانی ساکن این کافه موزه هستند. سه گربه‌ای که تازه در این عمارت قدیمی صاحب خانه شده‌اند و این روزها مشغول بررسی زوایای مختلف بنا و برانداز کردن مشتریان هستند. اما در این عمارت به روی گربه‌های دیگر هم باز است. جای جای بنا خانه‌های کوچکی برای استراحت گربه‌ها ساخته شده و اهالی حسابی حواسشان به این موجود لوس و دوست داشتنی است. تمبرهای گربه‌ای از کشورهای مختلف جهان جمع‌آوری شده و نشان می‌دهد که گربه همواره در کنار دیگر حیوانات توجه بیشتری به خود جلب کرده است. اکبری درباره این تمبرها می‌گوید: «در حدود 800 تمبر گربه‌ طی سال‌ها جمع‌آوری کردیم. از بین آنها هر کدام که گرافیک بهتری داشت و همچنین پازل‌ نژاد گربه‌ها را تکمیل می‌کرد بزرگ کردیم و روی دیوارها نصب است.»

از گربه‌ها بگویید

این موزه قرار است که مرکزی برای جمع‌آوری اطلاعات درباره گربه‌ها باشد. اکبری فعالیتش را چنین شرح می‌دهد: «در ادبیات عامه داستان‌های زیادی درباره گربه وجود دارد. قرار است بزودی سایتی طراحی و همه آنها را با زبان‌های مرسوم کشور جمع‌آوری کنیم. ضرب المثل‌ها، داستان‌های عامه و روایت‌های شفاهی از گربه را در این سایت در دسترس عموم قرار خواهیم داد. بخش دیگری از این سایت هم اطلاع‌رسانی درباره نگهداری و حمایت از گربه‌ها خواهد بود.» دغدغه‌های حفاظت از حیوانات هدف دیگر گردانندگان این موزه گربه ایرانی است: «گربه نخرید، این یک هدف است. وقتی گربه خرید و فروش می‌شود، شغل بسیاری توله کشی از گربه‌های ماده می‎شود و زایمان‌های متعدد به این گربه‎ها آسیب می‌زند. گربه‌هایی که سرپرستی‌شان واگذار می‌شود یا نیاز به رسیدگی دارند، بسیار است و می‌توان از آنها نگهداری کرد.»

گربه اسباب بازی نیست

حضور جدی گربه در خانه‌ها در سال‌های اخیر مدها و رفتارهای عجیبی نیز به همراه خود آورده است. اتفاقی که دغدغه فعالان محیط زیست است و در این باره نظرات مختلفی وجود دارد. گردانندگان موزه گربه ایرانی نیز دغدغه‌های خاصی در این زمینه دارند. اکبری می‌گوید: «گربه اسباب بازی نیست. باید این را بدانیم که گربه داشتن در خانه به معنای اسباب بازی برای ما یا بچه‎هایمان نیست. وقتی گربه‌ای وارد خانه می‌شود، انگار دوستی 10-12 ساله وارد خانه شده است. این موجود رسیدگی دائمی می‌خواهد.» او با اشاره به تلاش برای آشنا کردن کودکان با این حیوان می‌گوید: «باید نسل جدید با حقوق حیوانات بیشتر آشنا شود. این جا را می‌توان پاتوقی دانست برای حضور بچه‌ها تا هم با این موجود آشنا شوند و هم حقوق حیوانات را یاد بگیرند و حساسیت بیشتری به گربه‌ها و حیوانات داشته باشند.»

نمایشگاهی برای گربه‌ها

موزه گربه ایرانی در کنار فعالیت خود به‌عنوان کافه، قرار است مرکزی برای نمایشگاه‌هایی با موضوع گربه باشد. اکبری درباره نمایشگاه‌ها می‌گوید: «نقاشی را پیدا کردیم که سال‌هاست فقط از گربه‌ها نقاشی می‌کند، بزودی نمایشگاهی از آثار او برگزار خواهیم کرد. تصویرسازی‌های زیادی از موش و گربه عبید وجود دارد که در حال شناسایی آنها هستیم تا برای هرکدام نمایشگاهی برگزار کنیم. از سوی دیگر به تقلید از عبید، مجموعه‌های موش و گربه‌ای به زبان‌های مختلف به نظم و نثر به وجود آمده است.

بسیاری از این مجموعه‌ها هنوز به نسخه خطی است، در حال پیدا کردن این نسخه‌ها هستیم تا آنها را معرفی و چاپ کنیم.»

او از برگزاری نمایشگاه عکس گربه‎ها خبر می‌دهد و می‌گوید: «در بخش نمایشگاهی هر دو ماه یک بار نمایشگاه عکس از گربه‎ها خواهیم داشت. ایده هم عکاسی از گربه‎های خیابانی است تا توجه‌ها به‌ گربه‎های خیابانی بیشتر جلب شود. جلب توجه باعث می‌شود در آینده اگر گربه‎ها نیاز به غذا یا رسیدگی داشته باشند، مردم بیشتر همراهی کنند.»

گربه دوستان می‌دانند که این حیوان موجود قلمروطلبی است و کمتر کسی گربه خود را از منزل خارج می‌کند. با وجود این در کنار یل، ستاره، نازلی و گربه‌های رهگذر، برخی مشتریان نیز گربه‌های خود را به این بنا می‌آورند و ساعتی با گربه دوستان دیگر معاشرت می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس