آماده کردن طرحی در کنگره آمریکا برای توافق جدید با ایران


دو سناتور ارشد جمهوریخواه و دموکرات در حال آماده کردن چارچوب یک طرح مشترک دوحزبی برای توافق جدید با ایران به جای برجام هستند.

آماده کردن طرحی در کنگره آمریکا برای توافق جدید با ایران

دو سناتور ارشد جمهوریخواه و دموکرات در حال آماده کردن چارچوب یک طرح مشترک دوحزبی برای توافق جدید با ایران به جای "برجام" هستند.

به گزارش عصرایران، وب سایت " دیلی بیست" آمریکا با اشاره به این خبر نوشت: سناتورها " لیندسی گراهام" (جمهوریخواه) و "باب منندز" ( دموکرات) که هر دو از مخالفان برجام بوده و هستند، در حال مشورت و رایزنی برای آماده کردن یک طرح جدید برای مذاکره با ایران به منظور حصول به توافقی جدید با این کشور هستند.

بر اساس این گزارش: این دو سناتور تاکنون بارها با یکدیگر جلسه داشته‌اند تا نقشه راهی به منظور مذاکره با ایران برای حصول به توافقی جایگزین"برجام" تهیه کنند.

"لیندسی گراهام" در مصاحبه هفته گذشته خود با "دیلی بیست" تلاش برای آماده کردن یک نقشه راه جدید برای مذاکره با ایران را تایید کرد و گفت: "من مدتی با سناتور منندز در این زمینه کار کرده ام.. ما به نقشه راه جدیدی نیاز داریم و من سعی کرده‌ام به فکر گزینه‌های دیگر باشم."

گراهام در ماه اوت سال 2019 نیز در مصاحبه‌ای با " دیلی بیست" گفت که او با مقامات ارشد دولت ترامپ در زمینه جایگزینی "برجام" با یک توافق جدید همکاری می‌کند. بخشی از این تلاش شامل زمینه‌سازی برای ایده‌های بازیگران خارجی از جمله مقامات خارجی بوده است. از آن زمان، گراهام با منندز طی چند نوبت در مورد چگونگی ایجاد یک ابتکار و اجماع جدید دوحزبی در کنگره به منظور یافتن یک رویکرد دیپلماتیک قابل اجرا با ایران، ملاقات داشته‌اند.

این دو سناتور در مورد تدوین یک برنامه عملی برای ارائه به سایر قانونگذاران و کاخ سفید صحبت کرده‌اند. به گفته منابع کنگره، دو طرف هنوز در مورد چگونگی آغاز روند مذاکره با ایران به توافق نرسیده‌اند. یک منبع مطلع در این باره به "دیلی بیست" گفت: منندز می‌خواست با گراهام همکاری کند زیرا سناتور جمهوریخواه کارولینای جنوبی در طول سال گذشته توانسته بود تا حدودی اعتماد ترامپ را در زمینه مسایل مربوط به ایران، جلب کند.

به گفته منابع کنگره، گراهام و منندز از زمان ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی و تشدید تنش‌ها بین ایران و ایالات متحده آمریکا، تلاش‌های دوجانبه خود را برای حصول یک چارچوب جدید برای مذاکره با ایران، تشدید کرده‌اند.

پس از ترور سلیمانی دموکرات‌های کنگره از جمله منندز از دولت ترامپ به خاطر آنچه که عدم ارایه اطلاعات کافی درباره خطر قریب‌الوقوع سلیمانی برای منافع آمریکا که به ادعای کاخ سفید منجر به ترور او شد، انتقاد کرده‌اند.

منندز اخیرا در مصاحبه‌ای گفته است:" دولت (ترامپ) در جلسات توجیهی کنگره اظهار داشت که تهدید قریب‌الوقوع برای منافع آمریکا وجود داشته، اما تعریف مشخصی از آنچه آنها قریب‌الوقوع می‌دانند وجود ندارد."

هر دو سناتور ارشد آمریکایی از مخالفان "برجام" بوده‌اند. منندز در جریان رای‌گیری سال 2015 سنای آمریکا برای تایید برجام رای مخالف داد. هر دو سناتور همچنین از سیاست "فشار حداکثری" دولت ترامپ علیه ایران، پشتیبانی می کنند.

به نوشته "دیلی بیست" اگرچه مواضع گراهام و منندز درباره ایران تاحدی متفاوت بوده است، اما به نظر می‌رسد هر دو قانونگذار در یک نکته با هم توافق دارند: استراتژی دولت ترامپ در قبال ایران فاقد کارایی لازم بوده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر